Szerző. ZÁCH DÁNIEL
2023.09.06.
A roncsok teljesen elfoglalták az úttestet
A helyszíni híradások szerint elsőként két autó ütközött egymásnak sávváltás közben, emiatt a mögöttük érkezők lassítottak, majd megálltak. Mint az RTL Híradó tudósításában elhangzott, egy érkező autó későn észlelte, hogy megállt a kocsisor, és hátulról belerohant egy zöld autóba. Annak vezetője, egy hetvenéves férfi kizuhant a kocsiból, és életét vesztette, felesége súlyos koponyasérülést szenvedett. Rajta kívül további négy sérültet szállítottak kórházba.
A balesetről elsők közt értesült az M3-as autópályát üzemeltető Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (MKIF), amely a Telex kérdéseire adott válaszában azt írta, hogy 16:52-kor jelezték először az Útinformnak a történteket, majd 17:00-kor szóltak ismét, hogy le fogják zárni az autópályát. 17:09-kor jelent meg a pályazárról szóló üzenet a legközelebbi, a 104. kilométernél található, változtatható jelzésképű táblán (VJT). Ennek a táblának korlátozott jelentősége lehetett a dugó megelőzésében, hiszen a baleset helyszínétől távol található. Van viszont kamera a közelben, így az útkezelő diszpécsere élő képen látott mindent, és ez a videófelvétel döntő lehet az ügy kivizsgálásakor is.
Bár az Útinform régies kifejezésnek tűnhet, szerepe nem csupán annyi, hogy segítségével bárki tájékozódhat a legfrissebb eseményekről az interneten. Innen veszik a közlekedési hírek egy részét a kereskedelmi rádiók, sőt, a műsorrész kezdetekor az erre alkalmas készülékek egy távoli rádiójel hatására felhangosodnak, ha nincs letiltva ez a funkció. Szintén az Útinformnál működő élő adatfolyam adja a navigációs szolgáltatók forgalmi adatszolgáltatásának egyik támpontját, a másikat pedig a felhasználók mobiltelefonjairól érkező adatok. Ezek miatt változik zöldről sárgára vagy pirosra az a térképrész, ahol lelassult vagy megállt a forgalom.
Ezzel kapcsolatban a Magyar Közút Zrt. azt nyilatkozta lapunknak, hogy az európai uniós előírásoknak, illetve magyar jogszabálynak megfelelően a cég üzemelteti a Nemzeti Adathozzáférési Pontot, amely a közútkezelők statikus és dinamikus adatait osztja meg a piaci szolgáltatókkal.
A NAPCORE projektben a közreműködő európai uniós tagállamok száznál is több szakértője dolgozik össze a közúti és közösségi közlekedéssel kapcsolatos adatok egységes, szabványosított formátumú gyűjtésén és kezelésén. Ezeket az információkat a tagországok nemzeti hozzáférési pontjain keresztül osztják majd meg a jövőben. A Magyar Közút szerint a közeljövőben az út menti berendezések, vagy akár a közútkezelői gépekre szerelt egységek is kommunikálnak majd ezekről az információkról az ilyen adatokat fogadni képes autókkal, de azért az már most is egyértelmű, hogy érdemes figyelni a navigációt az autópályák csúcsidőszakában.
Bár a forgalmi adatok legalább a navigációs rendszereken keresztül sokakhoz eljuthattak vasárnap délután az M3-ason is, az első baleseti jelzés és a VJT-jelzés megjelenése közt eltelt több mint tíz perc elég volt ahhoz, hogy jelentősen felduzzadjon a kocsisor az autópályán Gyöngyös és Atkár térségében. Percekkel az ütközések után már a 78. kilométerig álltak az autók Budapest irányában. Az autópálya balesetben érintett szakaszának teljes lezárása elkerülhetetlen volt,
a Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő szerint a roncsok elfoglalták az úttestet, ezért az autósokat a műszaki sávon sem tudták volna átengedni...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.