Szerző: KENDE ÁGNES
2023.08.31.
Bár a tervet a pedagógusok erősen kritizálták, mondván, hogy ellenségeskedést szítana az egyes tantestületekben és egymás ellen hangolná a pedagógusokat és az iskolák vezetőit, idén tavasszal komoly titkolózás közepette 35-40 köznevelési intézményben, amelyek nevét nem hozták nyilvánosságra, elkezdték tesztelni a teljesítményértékelési rendszert. Csakhogy a pedagógusokra vonatkozó, szintén sokat kritizált jogszabály, a státusztörvény végrehajtási rendeletében, ami egyébként még mindig nem hatályos, a teljesítményértékelés rendszerét bele sem tették. Mi történhetett január óta?
Mesterhekk: minden tanár közel maximális pontszámot kapott
„A minisztérium nagy titokban szervezte meg a minőségértékelés pilotját, nem lehet tudni, hogy hol és milyen iskolák vettek benne részt – mondta a Qubit kérdésére Nagy Erzsébet, a Pedagógusok Demokratikus Szervezetének (PDSZ) országos választmányának tagja. – Azóta nagy a hallgatás a minisztérium részéről, miután az igazgatók mindenkit közel a maximumra hoztak ki.”
Arra a kérdésre, hogy ez konkrétan mit jelent, a PDSZ ügyvivője elmondta: bár az igazgatók különböző részpontokat adtak a tanároknak egy-egy területre, a végére mindenkinek egységesen a maximálisan elérhető 100-hoz közeli pontszám jött ki. Ennek alapján márpedig nem lehet a pedagógusokat az eredeti terveknek megfelelően felosztani és az elért pontszám alapján jutalmazni vagy büntetni őket. Így Nagy Erzsébet szerint „nem alakult ki a teljesítményértékelésben az a hihetetlenül bugyuta dolog, hogy a nevelőtestületet három részre osztanák: felső, középső és alsó egyharmadra, ami azt jelentené, hogy a felsőnél az illetményeltérítésben felfelé lehet eltérni, a középső marad, az alsónál pedig eredetileg még az is tervben volt, hogy a bérüket még csökkenteni is lehetett volna, de ezt aztán eleve kihagyták a tervezetből.”
Azt, hogy ez miként történhetett meg, vajon a pilot projektben érintett igazgatók tudtak-e egymásról, és összehangoltan hekkelték-e meg a rendszert, vagy egymástól függetlenül döntöttek így, Nagy nem tudta megmondani. Véleménye ugyanakkor az, hogy „egy tantestületen belül nem szabad embereket egymással versenyeztetni, mert abból nem lesz egy összetartó pedagógusközösség. Az igazgatók ilyen módon akarták a saját közösségüket megvédeni és ezt a rendszert kilőni.”...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.