Szerző: MILLEI ILONA
2023.08.08.
A Gazdaságfejlesztési Minisztérium szerint júliusban átlagosan csaknem nyolc százalékkal csökkent a megfigyelt élelmiszerek átlagára, az árfigyelő az elmúlt hónap tapasztalatai alapján, rendkívül hatékonynak bizonyult. Júliusban a 62 termékkategória termékeinek átlagára átlagosan 7,7 százalékkal mérséklődött. A tárca szerint az árak csökkenését a kormány által június 1-jétől elindított kötelező akciózás is támogatta, ráadásul a mértékét a kormány augusztus 1-től tízről 15 százalékra emelte. Valóban csodaszer az árfigyelő és a kötelező akciózás, ahogy állítják?
A kommunikációban igen, a gyakorlatban természetesen nem – állapította meg kérdésünkre Katona Tamás. A közgazdász hozzátette, eddig is voltak akciói az élelmiszerláncoknak, s ezután is lesznek. De az Orbán-hívőkkel sikerült elhitetni, hogy a miniszterelnök megakadályozta az infláció növekedését, sőt, letörte, ahogy ígérte januárban. Úgyhogy ez a kommunikáció az említett körben valószínűleg sikeres lesz, de a gyakorlatban természetesen az égvilágon semmi értelme nincs. A kereskedelmi láncok akciózása az árverseny része, de az, amit a minisztérium állít, hogy mennyivel csökkent az élelmiszerek ára, nem fog igazolódni. Az egyetemi tanár nem kétli, hogy ennek az propaganda-kampánynak a beindítása kommunikációs szempontból észszerű volt, hiszen a júliusi árindex lényegesen alacsonyabb lesz a júniusinál. Tavaly ekkor kezdődött a nagyarányú áremelés, ezt hívják a statisztikában bázishatásnak. Tehát most nem lesz 20 százalék az infláció, csak mondjuk 18 százalék, a tavalyi 20-hoz képest. Ezt a kommunikációs stáb jól felismerte, és most majd a kormány saját érdemének állítja be. Vagyis az, hogy csökken az infláció, és ez így is marad az év végéig, az a bázishatásnak köszönhető...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.