Szerző: MILLEI ILONA
2023.07.27.
Szerdán este 126 ezer diák örült vagy sírt, aszerint, hogy felvették-e arra az egyetemre, főiskolára, ahová jelentkezett. Polónyi István oktatáskutató szerint a választásnál a legkisebb szerepet az játszik, hogy valamilyen egyetemi rangsorban hányadik az adott intézmény. A választást valójában ugyanis a szocioökonómiai háttér határozza meg. Mint mondja, az oktatáspolitika igazából többtényezős játék, nagyon fontos szerepe van benne a régiók politikai lobbijainak. Emiatt a kihelyezett tagozatok száma nőni fog, ugyanakkor semmi esélye annak, hogy Magyarországon lesz világszínvonalú egyetem.
A fiatalok figyelik az egyetemi rangsorokat, számít ez abban, hogy melyik intézményt választják?
Erre viszonylag egyszerű válaszolni, mert vannak ilyen kutatások, de ez a kérdés azzal is összefügg, hogy mire szolgálnak ezek a rangsorok. A kutatásokból az látszik, hogy a tanulók egy része valóban figyeli a minőséget, az indikátorokat, az elismertséget. Másik részük az ismerősök, barátok véleménye, esetleg intézményi reklámok alapján választ. Egy harmadik csoport az intézményi életet figyeli, azt nézi, hol lehet jól szórakozni. A negyedik csoportba tartozók pedig – azok, akik gazdaságilag nehezebb helyzetben vannak – a kollégiumok és a jó közlekedés lehetőségeit nézik. A nemzetközi rangsorokat a diákok maximum két százaléka olvassa. De nem is csoda, hisz' mit lehet abból kiolvasni, hogy a Műegyetem egy rangsorban a 800. helyen van. Vagyis igazából ezeknek a nemzetközi rangsoroknak nincs jelentőségük...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.