Szerző: SÜMEGI NOÉMI
2023.07.17.
Nehéz átlátni a kialakult helyzetet, mert miközben érezhetően két szereplő feszül egymásnak – a Kulturális és Innovációs Minisztérium, illetve a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem –, közülük csak az egyik kommunikál. A kormányoldalról nem találtunk egyetlen olyan szereplőt sem, aki névvel és arccal vállalta volna a véleményét. A történetet így azokból a háttérbeszélgetésekből próbáltuk összerakni, amelyeket az elmúlt napokban folytattunk – magas pozíciót betöltő vezetőktől a magyar zenei életet jól ismerő, elkötelezetten konzervatív „civilekig”.
Az ügy előzménye, hogy mivel a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem (Zeneakadémia) élén Vigh Andrea hárfaművész, tanszékvezető egyetemi tanár mandátuma 2023. október 31-én lejár, a Kulturális és Innovációs Minisztérium július 3-án kiírta a pályázatot a rektori pozíció betöltésére. A kiírás megjelenése után tiltakozását fejezte ki az egyetem szenátusa és tanszékvezetői, a zeneszerzők, a jazz-zenészek és az egyetem hallgatói önkormányzata (ahogy az a Papagenón megjelent), „külső” támogatóként pedig a Széchenyi Irodalmi és Művészeti Akadémia is.
MINDEN TILTAKOZÓ A REKTORI PÁLYÁZAT SÚLYOSAN DISZKRIMINATÍV VOLTÁT KIFOGÁSOLTA,
vagyis hogy a jelentkezők köréből kizárattak a zenetudósok, a zenepedagógusok, a jazz- és népzenészek, a kiírás szerint ugyanis csak magas nemzetközi színvonalon teljesítő előadóművész jelentkezhet. A tiltakozási hullám csúcsa az Indexen megjelent oktatói nyilatkozat volt, amelyet 171 oktató írt alá – ezek után nincs értelme politikai cirkuszt vagy liberális összeesküvést emlegetni, a nevek magukért beszélnek. (A névsor hamarosan újabb több mint harminc névvel bővül, olyanokéval, akikhez eddig az idő rövidsége miatt nem jutott el a nyilatkozat.)...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.