Szerző: ROSZNÁKY EMMA
2023.07.20.
Az elmúlt egy hónap tapasztalatai után többekben újra felmerült az úgynevezett gyermekvédelmi vagy homofób törvény 2021-es elfogadásakor megfogalmazódott kérdés: meddig fajul még helyzet, féltenünk kell-e a homoszexuális vagy vélhetően homoszexuális szerzőket a homofóbtörvénytől? Tiltólistára kerülhet-e Szapphó, Thomas Mann, Oscar Wilde, Arthur Rimbaud, Paul Verlaine, Marcel Proust, Faludy György és sok más jeles szerző életműve csak azért, mert egyes művek tartalma vagy az író életmódja, szexuális beállítottsága, nemi identitása nem felel meg az Orbán-kormány által 2021-ben elfogadott törvénynek? Hogy milyen hatással lehet a homofóbtörvény az irodalomoktatásra, arról Arató Lászlót, a Magyartanárok Egyesületének elnökét kérdeztük.
Arató László értelemszerűen elítéli a törvényt, de szerinte az a magyartanítás gyakorlatát valójában nem befolyásolja. – Az irodalomoktatás kötelező és ajánlott olvasmányait nem érinti majd a gyermekvédelmi törvény – mondta a Magyartanárok Egyesületének elnöke. – Az osztályfőnöki munkát és az etikaórát viszont károsan befolyásolja, ha a másság iránti toleranciára nem szabad nevelni. Másfelől igen károsan hathat a nem heteroszexuális tanulók közérzetére, lelki fejlődésére – tette hozzá.
A homályosan fogalmazó törvény kapcsán még az is felmerülhet, hogy problémát jelent, ha egy irodalomtankönyv említést tesz a homoszexualitását nyíltan vállaló Oscar Wilde-ról. Erre Arató László úgy reagált: Oscar Wilde nem tananyag, a tankönyvek is maximum zárójelesen tüntetik föl őt, de inkább úgy sem. Aki a törvény szempontjából talán érdekesebb, az Szapphó, de nála a leszbikus volta eddig sem kapott hangsúlyt. A tankönyvek egyszerűen nem taglalják az ő szexuális orientációját. Nyilván Leszbosz szigetének neve kapcsán el lehet gondolkodni mindezen, illetve a tanár is említést tehet róla, de ez nincs előtérben – vélte a pedagógus.
A világirodalomból még Shakespeare-nél kerülhetne elő a biszexualitás. Pár éve egy brit kutatócsoport kijelentette: Shakespeare mindkét nemhez vonzódott, szerintük mind nőkkel, mind férfiakkal volt viszonya 34 éves házassága alatt. A kutatás alapjául az angol költőóriás 154 szonettje és színdarabjaiban felcsendülő szonettjei, így összesen 182 alkotás szolgált. A kutatás végeredményben néhány, férfiaknak szóló, szexuális tartalmú szonettel érezte bizonyítottnak William Shakespeare biszexualitását, azonban ez nem ilyen egyszerű. – Sosem szabad elfeledkeznünk a szerepvers fogalmáról – vetette föl Arató László. – Ez egy nagyon általános műfaj, mindig is jelen volt a költészetben. Eszünkbe juthat például az Aliscum éjhajú lánya Babitstól, melynél a lírai én semmilyen körülmények között sem azonosítható a költővel. De ott van Weöres Sándor Psyché-kötete (a magyar irodalom egyik legbravúrosabb vállalkozása), amelyben Weöres egy soha nem élt, XVIII. századi költőnő bőrébe bújt. És folytathatnánk a sort. A hozott példáknál a vershelyzet miatt azonnal érzékelhető, hogy a költő nem a saját nevében beszél, de ennek mértéke a szerepverseknél eltérő lehet. Shakespeare szonettjei közül a szöveggyűjteményekben legfeljebb a 75. található meg, de az sem feltétlenül lesz az órai feldolgozás anyaga – jelentette ki Arató László az „Az vagy nekem, mint testnek a kenyér” kezdetű szonettről...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.