Szerző: TECZÁR SZILÁRD
2023.06.01.
2023 első hónapjaiban a kormány elárasztotta az országot azzal az üzenettel, hogy a legutóbbi nemzeti konzultáción a magyarok 97 százaléka mondott nemet az EU Oroszország elleni szankcióira.
Kormányzati plakátok hirdették, hogy „a magyarok döntöttek: 97% NEM a szankciókra”, és ezt visszhangozta a szankcióellenes videós hirdetés is.
A Lakmuszon több cikkben foglalkoztunk a konzultációval és az eredmények kommunikálásával:
Kormányzati plakátok hirdették, hogy „a magyarok döntöttek: 97% NEM a szankciókra”, és ezt visszhangozta a szankcióellenes videós hirdetés is.
A Lakmuszon több cikkben foglalkoztunk a konzultációval és az eredmények kommunikálásával:
- Bemutattuk, milyen manipulatív és irányított kérdéseket, illetve csúsztatásokat tartalmazott maga a konzultációs kérdőív és Orbán Viktor ehhez mellékelt levele.
- Elmagyaráztuk hogy a konzultációt kitöltők nem reprezentálják a teljes népességet, ezért túlzás azt állítani, hogy „a magyarok 97 százaléka” ellenzi a szankciókat. Valójában 1,35 millió fő, a választópolgárok 16,5 százaléka válaszolt nemmel a kormány kérdéseire.
- Bár azt tudjuk, hogy a kormányzati hirdetéseken egyes cégek milliárdokat keresnek, megírtuk, hogy az erre szánt közpénzt mennyire átláthatlanul költik el. Nyilvános dokumentumokból azt sem lehetett tudni, mennyi pénz ment a 97 százalékos reklámokra.
Hogy erről tisztább képet kapjunk, közérdekű adatigénylést küldtem a kormányzati kommunikációért felelős minisztériumnak, a Rogán Antal által vezetett Miniszterelnöki Kabinetirodának.
Rogán minisztériuma nem küldte el a kért dokumentumokat, viszont „betekintést” engedélyezett a Kabinetiroda épületében.
Az esetenként több száz oldalas médiatervek teljes részletességű feldolgozására a helyszínen nem volt lehetőségem, de így is kiderült jópár érdekesség a konzultáció úgynevezett „eredménykommunikációjáról”:
Rogán minisztériuma nem küldte el a kért dokumentumokat, viszont „betekintést” engedélyezett a Kabinetiroda épületében.
Az esetenként több száz oldalas médiatervek teljes részletességű feldolgozására a helyszínen nem volt lehetőségem, de így is kiderült jópár érdekesség a konzultáció úgynevezett „eredménykommunikációjáról”:
- Az általam megtekintett dokumentumok összesen bruttó 10,66 milliárd forintnyi kommunikációs költésről szólnak. Ebből közel 5,1 milliárdot tett ki a konzultáció eredménykommunikációja, de elképzelhető, hogy ez még nem is az eredménykampány teljes költsége.
- A kampány előtt fókuszcsoportos kutatásban tesztelték a plakát és a videós hirdetés terveit. Ez a kutatás bruttó 1,8 millió forintba került.
- Volt olyan plakátterv, amin egy bomba is szerepelt, de ezt a visszajelzések alapján elvetették. Az egyik megkérdezett a „97 % NEM” üzenetet hiányosnak és túlzónak találta...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.