Szerző: A szerk.
2023.04.18.
"Itt volna hát a szent, a várt Szélvész,
Tespedt tavat mely fenékig zavar?
Alázását ki oly bűnösen tűrte,
Lázad hát már az Élet alágyűrtje,
A tanító, a legrababb magyar?
(Ady Endre: A magyar tanítókhoz)
Nem részleteiben, teljes egészében kell nemet mondanunk a pedagógusok jogállásáról szóló törvénytervezetre és az ehhez kapcsolódó törvénymódosításokra: e jogszabályok szelleme, a bennük megnyilatkozó szándék elfogadhatatlan.
A döntéshozók a közalkalmazotti jogviszony megvonásával, a sztrájkot ellehetetlenítő intézkedésekkel, a véleménynyilvánítás tilalmával büntetik a hivatásuk méltóságáért küzdő tanítókat és tanárokat. Igazolhatatlan eljárásukat a bosszú szándéka vezérli.
A tervezett kényszerintézkedések lehetővé teszik a túlterhelt és más szellemi foglalkozásokhoz képest szégyenletesen alulfizetett pedagógusok munkaidejének növelését, fokozzák munkahelyi kiszolgáltatottságukat, csorbítják jogaikat. Ezek a rendszabályok a minőségi oktatás elemi feltételeit veszélyeztetik. A tanárhiány ellensúlyozására alkalmatlanok, éppen ellenkezőleg, a pálya elhagyására késztetik az érintetteket és elriasztják a fiatalokat a tanári hivatástól.
A nevelőtestületek szakmai önállóságának korlátozása újabb lépés a kívánatossal épp ellenkező irányba. A túlközpontosított intézményrendszer, a teljesíthetetlen mennyiségű, korszerűtlen tananyag, a tantervvel és tanmenettel kapcsolatos merev előírások, a pedagógusok teljesítményének mérésére kieszelt életidegen és megalázó módszerek lehetetlenné teszik a korszerű – interaktív, differenciált, személy- és problémaközpontú – oktatási-nevelési módszerek alkalmazását.
A következmények nem csak a pedagógusokat sújtják: tovább rontják a tanulók esélyét, hogy az iskolában hozzájussanak a sikeres helytálláshoz kellő tudáshoz. És nem csak a kormányzatot terheli értük felelősség: osztozik benne a magyar értelmiség, amely nem emeli fel a szavát az iskola védelmében.
Aki az ország jövőjét, utódaink boldogulását a szívén viseli, annak most ki kell állnia a pedagógusok mellett. Támogassuk küzdelmüket és tegyük világossá, hogy a megrendszabályozásukra és megfélemlítésükre hozott intézkedésekkel a kormány nem érhet célt!
Elkapkodott, erőszakos reformok helyett a közoktatás tartalmának és intézményrendszerének körültekintő újragondolását kívánjuk, az érintettek érdemi közreműködésével.
Meggyőződésünk, hogy a kibontakozás lehetetlen a közoktatásban dolgozók bérének azonnali emelése, munkakörülményeik javítása, terheik csökkentése nélkül.
Támogatjuk a pedagógusok jogos követeléseit: közalkalmazotti státuszuk megerősítését, a sztrájkhoz és a szabad véleménynyilvánításhoz fűződő jogaik tiszteletben tartását.
Budapest, 2023. április 18.
Ángyán József agrárpolitikus, korábbi államtitkár
Bálint Csanád régész, az MTA tagja
Béres Tamás teológus, egyetemi tanár
Bod Péter Ákos egyetemi tanár, korábbi ipari miniszter
Csaba László közgazdász, az MTA tagja
Dávidházi Péter irodalomtörténész, az MTA tagja
Elek István közíró
Falus András immunológus, az MTA tagja
Gyarmathy Éva pszichológus, egyetemi tanár
Győrffy Dóra közgazdász, egyetemi tanár
Heidl György filozófiatörténész, egyetemi tanár
Jeszenszky Géza egyetemi magántanár, korábbi miniszter
Jordán Ferenc biológus
Kelevéz Ágnes irodalomtörténész
Kenesei István nyelvész, az MTA tagja
Kertesi Gábor közgazdász
Kertész János fizikus, az MTA tagja
Knausz Imre pedagógiai szakértő
Lányi András író
Pritz Pál történész
Réthelyi Miklós kutatóorvos, professor emeritus
Romsics Ignác történész, az MTA tagja
Rudas Tamás szociológus, professor emeritus
Szent-Iványi István külpolitikai szakértő, korábbi államtitkár
Vajda Mihály filozófus, az MTA tagja
Vajda Zsuzsanna pszichológus, professor emerita
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.