2023. április 3., hétfő

PÁLINKÁS JÓZSEF: ABSZURD, AMI A MAGYAR TÁRSADALOMBAN ÉS SZELLEMI ÉLETBEN FOLYIK - 2. RÉSZ

HÍRKLIKK
Szerző: MILLEI ILONA
2023.04.03.


Azoknak az embereknek, akik többet tudnak a világról, sokkal nagyobb a felelősségük, ha azt látják, hogy valami nem jó irányba megy. Ilyen értelemben, aki többet tud, akinek több adatott, akinek anyagilag nagyobbak a lehetőségei, és akinek magasabb a társadalmi presztízse, annak sokkal nagyobb a felelőssége abban, hogy egy adott kérdésben megszólal-e, vagy sem – mondja Pálinkás József, az MTA korábbi elnöke. Interjúnk első részében arról beszélt, Magyarországon strukturálisan sérül az akadémiai szabadság, és arról is, hogy miért. Az elemzést most folytatjuk.

Az orvosi kamara ellen miért léptek fel olyan keményen?


Arról, hogy az orvosi kamarai önállóságot miért kellett ilyen brutálisan – nyugodtan mondhatjuk –, bosszú-szerűen megszüntetni, azt gondolom, ez is a hatalom arroganciája. Azé a hatalomé, amelyik azt mondja: „megmutatom nektek, hogy ezt is megtehetem”. Ez nagyon rossz, mert az egész társadalmat abba az irányba viszi, hogy az erősebb bármit megtehet a gyengébbel szemben. Itt a törvényhozó hatalom az ő kezükben van, azt gondolják, bármilyen törvényt hozhatnak, és bármit megtehetnek. Pedig nem.

Miért nem?


Mert vannak a törvényalkotásnak is korlátai. Egyébként nem tartják be a törvényalkotásról szóló törvényt, mert aszerint konzultálni kellett volna a kamarai kérdésről is, megvitatni, hogy milyen jogosítványai legyenek a kamarának.

Mint a pedagógusoknál is, akiket most gyorsan ki akarnak tenni a közalkalmazotti státuszból…

A pedagógusoknál is az a kérdés, hogy a KÖZoktatás (sic!) szereplőit miért rakják ki a KÖZalkalmazotti (sic!) jogviszonyból. Ezt szerintem elég nehéz megmagyarázni, majd valami szómágia kell hozzá. Megjegyzem, a közoktatási törvényt a jelenlegi garnitúra nevezte át köznevelési törvénnyé. Akkor sem értettem vele egyet. Most pedig azt mondják, hogy a gyerek nevelése egyedül a szülő feladata. Akkor ez hogyan van, a köznevelési törvény szerint az iskola nem nevel? Akkor miért nevezték át a közoktatási törvényt köznevelési törvénnyé? Az iskola feladata szerintem az oktatás és a nevelés. Nyilván az oktatáson van a hangsúly, de nevelnie is kell az iskolának, és nevel is. Teljesen abszurd az a felfogásuk, hogy a gyerekek neveléséért csak a szülő a felelős. Azok is, akik írni, olvasni sem tudnak, és a tanár nem mondhatja meg a gyereknek, hogy fogat kell mosni? Nem vagyok elfogult, azt is el tudom fogadni, hogyha azt mondjuk, a közoktatási intézményekben csak tanárok oktathassanak, a köznevelési-közoktatási intézménnyel jogviszonyban lévők. Semmi kifogásom az ellen, ha azt mondják, hogy ilyen-olyan szervezet, mondjuk a laposföld-hívőké ne járjon be az intézményekben oktatni. Senki ne járjon be a nevelési-oktatási intézményekbe az odahelyezett oktatók, nevelők kivételével. Csak azt ne mondja senki, hogy a gyerekek nevelését egyedül a szülő határozhatja meg. Ha ne adj’ isten, a szülő laposföld-hívő, akkor megmondja a fizikatanárnak, nehogy már a heliocentrikus világképet tessék tanítani, mert én laposföld-hívő vagyok, és arra akarom tanítani a gyerekemet is. Teljesen abszurd, ami ma a magyar társadalomban, a magyar szellemi életben folyik...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.