Szerzők: FLECHNER BALÁZS, AJPEK ORSI
2023.04.20.
Nem túlzás azt állítani, hogy a World Press Photo nem pusztán egy verseny, ahol a sajtófotók krémjét díjazza a zsűri, hanem olyan kordokumentumok kitermelője is, amelyek kendőzetlenül tárják elénk a világunk szörnyűségeit, és azt is, hogy miként hatnak az életünkre azok a változások, amelyeket mi idézünk elő. A díjnyertes sorozatokból így aztán ritkán lehet a kilátástalanság mellett mást is leszűrni, a World Press Photo alapítvány vezetője szerint azonban a képekben
ott lakozik a remény is, hogy a megörökítésük elvezethet egy igazságosabb és szebb jövőhöz, és ezeken keresztül kicsit jobban megismerhetjük a világot, amelyben mindannyian élünk.
Az persze nem meglepő, ha a tavalyiak után elsőre az idei nagydíjasokat sem tartja valaki kifejezetten reménykeltőnek. Az év képe például az a világsajtót is bejáró felvétel lett, amelyen egy terhes nőt mentenek ki a bombatalálatot kapott szülészeti klinika romjai közül Mariupolban. Később a nő és a gyermeke is meghalt, és bár az eset után egy oroszpárti videó megkérdőjelezte a történtek valódiságát, a zsűri így is egyhangú döntéssel hozta ki győztesnek a fotót, amely egyetlen képbe sűrítette bele az orosz invázió által okozott szenvedést.
A másik három sorozatban a közép-ázsiai vízgazdálkodás problémáival, a tengerszint emelkedése miatt eltűnő egyiptomi halászközösséggel és a tálib hatalomátvétel utáni afgán mindennapokkal találkozhatunk. A World Press Photo regionális győzteseiből március végén már készítettünk egy válogatást, melyet ebben a cikkben mutattunk be. Alább a négy globális győztest a szerzők bevezetőjével és képaláírásaival mutatjuk be...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.