2023. március 31., péntek

L. RITÓK NÓRA: AZ OKTATÁS JELENTŐSÉGE

FACEBOOK
Szerző: L. RITÓK NÓRA
2023.03.31.


Sokan, akik megfelelő alapkészségek birtokában hagyják el az általános iskolát, és továbbtanulnak, majd szakmát szereznek, és élik az életüket, nem értik, hogy mi a bajom, mikor az oktatás esélykiegyenlítő funkciójáról írok. Sokszor megkapom egyébként is, hogy „lázítok”, a posztjaim, amiben hibákat jelzek csak „hangulatkeltések”, és teljesen fölöslegesek. Nyilván szerintük jobb lenne csak a szépről írni, a sikerekről, mert ebben mindenki jobban érzi magát. (Mint már sokszor idéztem egy jóindulatú figyelmeztetést: „Miért nem tudod te befogni a szádat és rajzolgatni csendben a cigánygyerekekkel?”)

Az a baj, hogy ez így nem illeszkedik a valósághoz. Az, ha beszélünk a kudarcokról, az nem zárja ki a pozitív gondolkodást… ha nem gondolkoznék így, már rég abbahagytam volna. Hiszek abban, hogy találunk megoldást, de nem fedem el a problémákat, és főleg nem fogok hazudni.

Nincs bennem megfelelési kényszer, csak ügy-képviselet. Nagy szabadságot ad ez… és kiégés-faktor csökkentő is. Ajánlom mindenkinek.

Most, hogy rendezkedtem a mappáim között a szokásos heti takarításban, a szemem elé került ez a fotó. Egy borítékról készült, amire valaki ráírta, hogy a benne levővel mit kell tennie. „Rajz iskola, el ne felejtsem odaadni.” Ez áll rajta. Egy felnőtt írta. 2023-ban.
Ha most belegondolunk abba, miféle tudással került ki az iskolából, mit tud értelmezni, hogy tud eligazodni abban a világban, ahol még a jól olvasó-író embereknek is nehéz, akkor talán világossá válik, hogy az oktatásnak sokkal nagyobb jelentősége van annál, ahogy most a rendszerben kezelve van. Hogy tudna megfelelni így a 21. századi munkaerőpiac kihívásainak? Hogy tudna különbséget tenni valós-és álhírek között, kikerülve a manipuláció csapdáját? És vajon miféle mintát adhat a gyerekének a tanuláshoz?

És tegyük hozzá, hogy ez alatt a tudásszint alatt is sokan vannak. Olyanok is, akik felnőttként még eddig sem jutottak, hogy így leírjanak valamit. Akik számára az írott világ kapuja zárva maradt.

Pedig ők is jártak iskolába… ahol ennyit sikerült felszedniük.

A státusztörvény tovább fogja növelni a funkcionális analfabetizmust. Az abban strukturált fókuszok értelmezhetetlenek, és méltatlanok a pedagógiához.

A közoktatási rendszer ma fokozza a társadalmi olló szétnyílását. Minden intézkedés ezt erősíti. Hogy ez hova vezet így, azt igazán a szegregátumok világában lehet megtapasztalni. 

A felelősség pedig csak azokat nyomasztja, akik látják.

Vagyis csak azokat, akik látni akarják.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.