Szerző: SZEKA
2023.03.20.
Felfoghatjuk a politikust, mint terméket? Természetesen igen, hiszen egy közéleti személyt is épp úgy el kell adni a közönségnek, mint egy mosóport vagy autót. Kérdés, hogy egy politikai közösséghez tartozó, esetleg az azt vezető személyt lehet-e külön utakon felépíteni, mint a pártját? Orbán Viktor esetében ez már nem kérdés, hiszen már egy éve azon ügyködnek a tanácsadói, marketingesei, hogy a miniszterelnök brandjét jól elkülönítsék a Fideszétől. Ez nem csak külsőségekben jelenik meg, hanem tartalmi elemekben is. A kormánypárt szavazói azonban még nem igazán látják a különbségeket, pedig ez a következetesen felépített stratégia kezdi megmutatni a jellegzetességeit.
Marketinges alapvetés, hogy a brandek harcolnak egymással, hogy minél több vásárlót, illetve szavazót vonzzanak magukhoz. Az Orbán Viktor külön brandjének kialakításáról hozott döntés első hallásra nem tűnt életszerűnek és praktikusnak, ám van benne logika, hogy a magyar politikai jövőt vesszük górcső alá. A saját márka kialakítása ugyanis azzal a haszonnal járhat, hogy a Fidesz brandje a miniszterelnök személyétől függetlenül építhető, ugyanakkor ez a két hívószó külön-külön is használható, egybefűzve pedig erősítheti a szavazótábort.
Azt kijelenthetjük, hogy Orbán brandépítése ugyan jóval rövidebb múltra tekint vissza, mint a Fideszé, ám máris erősebbnek tűnik ezen a területen, mint a párt. Ennek persze előzménye az, hogy Orbán Viktor több mint 30 éve meghatározó alakja a magyar politikának, így nem a nulláról kezdett saját márkája építésébe. Az is meghatározó tényező, hogy már régen népszerűbb, mint a pártja, vagyis nem ő függ a Fidesztől, hanem az függ tőle. Az önállósodásnak tehát nincs olyan kockázata, hogy elhidegül saját politikai környezetétől, hiszen kölcsönös függésben vannak egymástól, de ez a függés erősebb irányába, mint fordítva.
Az önállósodás tehát lényegében kiteljesíti azt a folyamatot, ami a '94-es választási vereség, illetve az azt követő válság kezelése után indult meg. Orbán ugyanis saját politikai közösségén belül mindenféle ellenállást felszámolt, és egyértelművé tette, hogy nem csak a Fideszt tekinti a sajátjának, hanem az egész magyar jobboldalt is. Aki ezt a felfogást nem volt képes tolerálni, az átigazolhatott másik pártba, vagy maradhatott, de a harmadik, negyedik vonalba száműzték a Fidesz hierarchiájában. A jelenlegi kormányfő tehát felépítette azt az imázst, ami csak nagyon kevés politikusnak sikerült: ő lett az alfája és omegája a saját politikai közösségének, vagyis elhitette a sajátjaival, hogy nélküle kudarcra vannak ítélve.
Ez a képesség persze arra is elegendő lehet, hogy a még mindig EU-barát magyar lakosságot az unió ellen fordítsa...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.