2023. március 23., csütörtök

EGY ILYEN ESETRŐL, MINT A CSEPELI GYEREKEK ELLENI ERŐSZAKKÍSÉRLET, MINDENKÉPP ÉRDEMES BESZÉLGETNI A GYEREKEKKEL

TELEX
Szerzők: LIPTAI LÍVIA, PATAKFALVI DÓRA
2023.03.23.


Egy órán belül két kislányt is megpróbált megerőszakolni egy 33 éves férfi Csepelen hétfőn délután. Bár a gyerekek nem sérültek meg és a rendőrök a feltételezett elkövetőt elfogták, az egyik kislányt valószínűleg csak a saját és a bátyja lélekjelenléte mentette meg. Hogyan beszéljünk a gyerekekkel a rájuk leselkedő veszélyről vagy akár erről a konkrét esetről? Felkészíthetjük-e őket egy ilyen vagy hasonló helyzetre és egyáltalán, mikor engedhetjük el önállóan a gyerekeket? Gyermekpszichológussal és gyermekönvédelmi szakemberrel beszélgettünk.

„Mondtam neki, hogy ne féljen, mert itt vagyok. Mondtam neki, hogy nyomja a csengőt... De ő akkor már nem fért oda a gombokhoz” – nyilatkozta az egyik megtámadott kislány 13 éves bátyja később. A két gyerek együtt tartott hazafelé, amikor a fiú kicsit lemaradt, és látta, ahogy a kislányt egy idegen férfi követi az épületbe. Mire a fiú odaért, a férfi már a liftben volt a kislánnyal együtt, és az összes gombot megnyomta annak érdekében, hogy a lift beragadjon. Az ajtó bezáródott, a fiú csak azt hallotta, ahogy a testvére hangosan felsikolt és segítségért kiabál. Amikor a lift ajtaját végre sikerült kinyitni, a férfi elmenekült. A rendőrséget a szomszédok riasztották.

Természetes, hogy egy ilyen eset után a szülők megijednek és a gyerek minden lépését ellenőrizni akarják. De akkor jobb, ha a gyerek is tud az aggodalom okairól, vagy így csak folyamatos rettegést nevelünk belé?

A gyerek is érzékeli a pánikot

„Amikor a környezetünkben ilyen eset történik, akkor arról fontos beszélni a gyerekünkkel, nyilván az ő szintjén, az ő értelmi képességeinek megfelelően” – mondja Peer Krisztina gyermekpszichológus, a Telex szakértője. „Meg kell vele beszélni, hogy mi történt, megint csak olyan részletességig, amennyire az életkora és az érettsége engedi, és azt mindenképp érdemes hangsúlyoznunk, hogy rengeteg dolog nem ismert az esettel kapcsolatban, néhány körülményt, részletet csak feltételezhetünk.”

A szakértő szerint mindez azért is fontos, mert ha a gyerek tőlünk nem is értesül egy ilyen eseményről, akkor is érzékelheti a pánikot, de azt is megtudhatja az osztálytársaitól vagy a barátaitól, hogy mi történt. Ráadásul ahogy minket, a gyerekeket is minden irányból körbeveszi a média, a gyerek is hallja a háttérben a híradót – lelőtték, felrobbant, kigyulladt –, ők is ebben élnek. Ami nemcsak a konkrét eset miatt érdekes, hanem azért is, mert folyamatos a zaj, bizonyos szempontból immunitást – és akár óvatlanságot is – okoz. „Persze, ha a szülő csak az ilyen hírekről beszélget a gyerekkel, akkor az nagyon megterhelő a kicsiknek érzelmileg. Érdemes a gyerekkel általában véve is beszélgetni arról, hogy mi történik a világban, mi és hogyan jelenik meg a hírekben, nagyon fontos őket médiatudatosságra nevelni, mert gyakran félünk beszélni dolgokról, miközben rájuk zúdítunk olyan információkat, amik iszonyatosan megterhelik őket” – teszi hozzá a szakértő.

Peer Krisztina szerint az sem mindegy, hogy a szülő hogyan beszéli meg mindezt a gyerekével, hiszen a szülő is tudja a gyerek szorongását fokozni. „De ha a szülő nagyon beszorong, akkor azt is mondhatja, hogy

»figyelj, én most pár napig szeretnélek még téged kísérni, mert most egy kicsit aggódom emiatt, ezen a héten még velem közlekedsz, és jövő héten majd már megint egyedül«.

Nem kell leplezni sem teljesen azt, ha mi aggódunk, és lehet, hogy ez egyébként teljesen reális is. A lényeg, hogy mindenképpen kell az esetről beszélni, és átbeszélni azt, hogy mik a szabályok, mikor hova mehet egyedül a gyerek, mi a teendő, ha leszólítja egy idegen.”...


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.