Szerző: ÉS
2023.03.31.
Kovács Zoltán
Állami futballbajnokság
Nyaranta többször járok a székesfehérvári Auchan áruházban, ilyenkor általában elmegyek a Puskás Akadémia nevű futballklub relikviákat árusító standja előtt. Van itt minden, mint a búcsúban, sálak, sapkák, fotó Puskás Öcsiről, de leginkább az a teljes érdektelenség ragad magával, ami ezt a standot körbeöleli. Az asztal mögött fiatal lány bökdösi a telefonját, de olyan is van, hogy senki sem őrzi, ott lógnak a pólók, a dedikált labdák, a prospektusok, és persze az üres szék. Egy kicsiny csapat az NB I.-ben. Olyan falu csapata, amelynek összlakossága 2018-as adatok szerint 1851. Felcsút az aktuális miniszterelnök faluja, ezért aztán minden az ő észjárását és világfelfogását követi: így lett minden torz és aránytalan. Kisvasút megy a Váli-medencén keresztül, mégpedig a Mozdony utca 1. szám elől. Van kis tó: 250 milliós uniós támogatásból építették meg, amelybe aztán mesterséges szigetet is álmodtak, akik álmodták, és ha már sziget, híd is kellett, amin be lehet jutni. A turisták hattyút formázó hídon sétálhatnak át a víz felett. A madarat formázó hídszerkezetben egy kicsiny, néhány méter magas kilátóból a kisvasút állomására lehet látni.Tovább
A szerző további cikkei
Kőrössi P. József
Glavina
(1952–2023)
A szerző további cikkei
Glavina
(1952–2023)
A szerző további cikkei
Dobozi István
Kísért 2008 szelleme?
Az amerikai bankválság
Az amerikai bankrendszer újra válságon megy át. Némely szakértők félelmükben már a tizenöt évvel ezelőtti pénzügyi káoszt és annak futótűzszerű, globális tovaterjedését vizionálják. Beszélhetünk rendszerszintű kockázatról? Vagy csupán részleges, átmeneti krízisről, amelyet az amerikai hatóságok ellenőrizni és lokalizálni tudnak Amerikára? Kik a felelősek a kialakult helyzetért? Hogyan tovább, Wall Street?Tovább
A szerző további cikkei
Kísért 2008 szelleme?
Az amerikai bankválság
Az amerikai bankrendszer újra válságon megy át. Némely szakértők félelmükben már a tizenöt évvel ezelőtti pénzügyi káoszt és annak futótűzszerű, globális tovaterjedését vizionálják. Beszélhetünk rendszerszintű kockázatról? Vagy csupán részleges, átmeneti krízisről, amelyet az amerikai hatóságok ellenőrizni és lokalizálni tudnak Amerikára? Kik a felelősek a kialakult helyzetért? Hogyan tovább, Wall Street?Tovább
A szerző további cikkei
Gadó Gábor
A bíróság barátja
A szerző további cikkei
A bíróság barátja
A szerző további cikkei
Darvas Béla
Patriótazöld
A szerző további cikkei
Patriótazöld
A szerző további cikkei
Váncsa István
Ahogyan mi tiprunk
A szerző további cikkei
Ahogyan mi tiprunk
A szerző további cikkei
Ádám Péter
Nyugdíjreform Franciaországban
2023. március 16-án csütörtökön a francia kormány bevetette a nagyágyút, vagyis az 1958-as alkotmány 49/3-as paragrafusát; ez lehetővé teszi, hogy a Nemzetgyűlésben a kormány szavazás nélkül is elfogadottnak tekintsen egy törvényjavaslatot. Ez utóbbi, látni való, dacolva a heves társadalmi tiltakozással meg a bal- és jobboldali képviselők java részének ellenállásával, a Macron-féle nyugdíjreformot – lesz, ami lesz alapon – mindenképp le akarta nyomni a francia társadalom torkán. De csakugyan veszélyben van a francia nyugdíjrendszer? Csakugyan szükség van az átalakítására?Tovább
A szerző további cikkei
Nyugdíjreform Franciaországban
2023. március 16-án csütörtökön a francia kormány bevetette a nagyágyút, vagyis az 1958-as alkotmány 49/3-as paragrafusát; ez lehetővé teszi, hogy a Nemzetgyűlésben a kormány szavazás nélkül is elfogadottnak tekintsen egy törvényjavaslatot. Ez utóbbi, látni való, dacolva a heves társadalmi tiltakozással meg a bal- és jobboldali képviselők java részének ellenállásával, a Macron-féle nyugdíjreformot – lesz, ami lesz alapon – mindenképp le akarta nyomni a francia társadalom torkán. De csakugyan veszélyben van a francia nyugdíjrendszer? Csakugyan szükség van az átalakítására?Tovább
A szerző további cikkei
Deczki Sarolta
Angyalosi Gergely hetvenéves
A szerző további cikkei
Angyalosi Gergely hetvenéves
A szerző további cikkei
Kardos András
Kínok kertje
(Kardos László levélváltása fiával, Pándi Pállal)
A szerző további cikkei
Kínok kertje
(Kardos László levélváltása fiával, Pándi Pállal)
A szerző további cikkei
Lévai Júlia
Kollaboránsok
A szerző további cikkei
Kollaboránsok
A szerző további cikkei
Csizmadia Ervin
Az ellenállás a magyar politikában
A szerző további cikkei
Az ellenállás a magyar politikában
A szerző további cikkei
Molnár Erzsébet
Puppet show
Puppet show
Angyalosi Gergely
Az alkotás enigmája
Marcel Proustról
I R O D A L O M
Szív Ernő
A novella világtörténete
1982. április 25-e, Dupoint Théatre
– Nem szeretem a svédeket.
– A skandinávok – rázta meg a fejét Léonie, és követte Coline-t. Elhagyták az előadást, de nem lett botrány, mert a svédek szeme se rezdült, folytatták.
Azon a napon, 1982. április 20-án Coline enni adott a kanáriknak, kinyitotta a csíkos ernyőjét, és az esős idő ellenére átment Léonie-hez. Közölte vele, a jövő hét keddi napján nyolc órakor föllép náluk a Dupoint Théatre, ami attól különleges, hogy... de Léonie tudta. Úgy éltek, hogy amit tudott az egyik, a másik számára sem volt idegen. Coline jegyeket is vett, a barátnője utólagos engedelmével, meglepetésnek szánta. Semmi baj, viszont Léonie is vett jegyeket. Akkor így van két felesleges jegyük. Nahát! Két kedvenc helyük volt, az egyik a második sorban, a másik a negyedikben, az egyik a középtől kicsit jobbra, a másik pedig balra. A lényeg, hogy nem középen. Léonie a negyedikbe, Coline a második sorba vette a jegyeket. Jót nevettek, mind a kettejük a másiknak akart kedvezni.
Tovább
A szerző további cikkei
Szántó T. Gábor
Kafka sírja
Mindennap délutánig dolgoztam a filmterven. Oda-vissza küldözgettük e-mailen a regényből felvázolt jelenetsort, Dorfman újabb és újabb változtatásokat kért, Skype-on egyeztettük a részleteket. Lustig biztatott, Dorfmannak pedig mindig voltak víziói. Képeket látott, jeleneteket és homályos körvonalú hiányokat. Nem tudta megmondani, pontosan mi kellene, de azt világosan látta, hogy dramaturgiailag valamire még szükség volna ahhoz, hogy filmvásznon is működni tudjon a történet. Mindig egy-egy pillanat villant fel előtte, és impulzív szavai nyomán bennem is megjelent a kép.
Újra és újra felmentem Adamot meglátogatni. Mindig négy óra körül, délutáni alvása végére érkeztem. Ahogy meglátott, felállt a rácsos kiságyban, felemelte a karját, tudta, hogy kiemelem. Mintha megérezte volna, hogy rossz látnom a ketrecben.
Hanát aszexuálisnak láttam. Nem tudom, azért éreztem-e ezt, mert a bennem kavargó ellenérzések kioltották a vele kapcsolatos korábbi vonzódást, talán eredetileg sem tartottam őt annyira vonzónak, csak annak a bizonyos estének a varázsa hatott rám, netán a szülés okozta viselkedés- és külsődleges változás hatott volna így, vagy szigorúan tartottam magam, hogy Noé miatt ne lássam vonzónak. Nem is beszéltünk egymással a magánéletünkről.
Újabb névtelen levelek érkeztek. Általában néhány naponta kaptam kézhez egy-egy küldeményt. A legegyszerűbben a szálloda recepcióján vagy a kiadón keresztül szerezhette meg az új címet, amit újságíróknak is kiadtak. Az ismétlődő szimpla fenyegetések között volt egy különös hangú üzenet: „Nemcsak írónak vagy gyenge, zsidónak és embernek is. Fogy az időd!”Tovább
A szerző további cikkei
Kafka sírja
Mindennap délutánig dolgoztam a filmterven. Oda-vissza küldözgettük e-mailen a regényből felvázolt jelenetsort, Dorfman újabb és újabb változtatásokat kért, Skype-on egyeztettük a részleteket. Lustig biztatott, Dorfmannak pedig mindig voltak víziói. Képeket látott, jeleneteket és homályos körvonalú hiányokat. Nem tudta megmondani, pontosan mi kellene, de azt világosan látta, hogy dramaturgiailag valamire még szükség volna ahhoz, hogy filmvásznon is működni tudjon a történet. Mindig egy-egy pillanat villant fel előtte, és impulzív szavai nyomán bennem is megjelent a kép.
Újra és újra felmentem Adamot meglátogatni. Mindig négy óra körül, délutáni alvása végére érkeztem. Ahogy meglátott, felállt a rácsos kiságyban, felemelte a karját, tudta, hogy kiemelem. Mintha megérezte volna, hogy rossz látnom a ketrecben.
Hanát aszexuálisnak láttam. Nem tudom, azért éreztem-e ezt, mert a bennem kavargó ellenérzések kioltották a vele kapcsolatos korábbi vonzódást, talán eredetileg sem tartottam őt annyira vonzónak, csak annak a bizonyos estének a varázsa hatott rám, netán a szülés okozta viselkedés- és külsődleges változás hatott volna így, vagy szigorúan tartottam magam, hogy Noé miatt ne lássam vonzónak. Nem is beszéltünk egymással a magánéletünkről.
Újabb névtelen levelek érkeztek. Általában néhány naponta kaptam kézhez egy-egy küldeményt. A legegyszerűbben a szálloda recepcióján vagy a kiadón keresztül szerezhette meg az új címet, amit újságíróknak is kiadtak. Az ismétlődő szimpla fenyegetések között volt egy különös hangú üzenet: „Nemcsak írónak vagy gyenge, zsidónak és embernek is. Fogy az időd!”Tovább
A szerző további cikkei
Farkas Arnold Levente
Elfordította
Eczetfalvy Jónás augusztusban három éjszakát töltött a cet gyomrában. Ez volt a cégérre írva, fogadó a cet gyomrához, csupa kisbetűvel. Miért nem nagybetűvel?, kérdezte Jónás a fogadóstól. Mert még Alkuin előtt vagyunk. Első este Jónás meggyújtotta a hordón árválkodó gyertyaszálat, elfogyasztotta szerény vacsoráját, majd éjfélig Platón Lakomáját olvasta. A gyertyaszál nagyon hideg, de ha a kanócot meggyújtják, fényt és meleget ad. Alkibiadész kilépett a halott betűk közül, megsimogatta Jónás arcát, ám a prófétának most nem volt kedve efféle szerelemhez, inkább leültette a görögöt az ágy szélére, jobbjába borral telt serleget nyomott, ő pedig mesélni kezdett Szókratészról.
Eczetfalvy Jónás azt szerette volna, ha másképp folytatódik, ám Alkibiadész belekezdett abba a történetbe, amikor egy alkalommal Szókratész Arisztophanész házában Pauszaniasszal sakkozott, akkor az egyik sakkfigura, nem tudom, melyik, talán a feketén futó fehér futó, megszólalt. Szókratész egy ideig figyelmesen hallgatta, ahogy a sakkfigura ékes görög nyelven Xerxész monológját énekli a Perzsákból, majd az egyik paraszttal leütötte. A sakkfigura akkor elhallgatott. Amikor Jónás székében ülve felébredt, a gyertyacsonk hideg volt és gyönyörű. A kancsóból vizet töltött a tálba, arcát megmosta, majd lement a szobájából, hogy szerény reggelijét elköltse. A fogadósné széles mosollyal fogadta.Tovább
A szerző további cikkei
Elfordította
Eczetfalvy Jónás augusztusban három éjszakát töltött a cet gyomrában. Ez volt a cégérre írva, fogadó a cet gyomrához, csupa kisbetűvel. Miért nem nagybetűvel?, kérdezte Jónás a fogadóstól. Mert még Alkuin előtt vagyunk. Első este Jónás meggyújtotta a hordón árválkodó gyertyaszálat, elfogyasztotta szerény vacsoráját, majd éjfélig Platón Lakomáját olvasta. A gyertyaszál nagyon hideg, de ha a kanócot meggyújtják, fényt és meleget ad. Alkibiadész kilépett a halott betűk közül, megsimogatta Jónás arcát, ám a prófétának most nem volt kedve efféle szerelemhez, inkább leültette a görögöt az ágy szélére, jobbjába borral telt serleget nyomott, ő pedig mesélni kezdett Szókratészról.
Eczetfalvy Jónás azt szerette volna, ha másképp folytatódik, ám Alkibiadész belekezdett abba a történetbe, amikor egy alkalommal Szókratész Arisztophanész házában Pauszaniasszal sakkozott, akkor az egyik sakkfigura, nem tudom, melyik, talán a feketén futó fehér futó, megszólalt. Szókratész egy ideig figyelmesen hallgatta, ahogy a sakkfigura ékes görög nyelven Xerxész monológját énekli a Perzsákból, majd az egyik paraszttal leütötte. A sakkfigura akkor elhallgatott. Amikor Jónás székében ülve felébredt, a gyertyacsonk hideg volt és gyönyörű. A kancsóból vizet töltött a tálba, arcát megmosta, majd lement a szobájából, hogy szerény reggelijét elköltse. A fogadósné széles mosollyal fogadta.Tovább
A szerző további cikkei
Kerényi Tamás
Lassú hanyatlásom
Autójával kora délután állt meg a parkolóban a szirt tetején. Piknikező családokat látott mindenfelé, a szülők hordozható alumínium grillsütőket raktak le a földre, sörösdobozok sziszegtek, sirályok köröztek a lehulló falatokra várva. Néha ivott egyet, olykor kiszállt, hogy a bokrok között eressze le a felesleget. Aztán tovább folytatta a nézelődést a kocsiban. Amikor kezdett sötétedni, mindenki elindult haza, csak ő maradt ott egyedül. Eszébe jutott, annak idején ők még igazi tüzet raktak, szalonnát húztak a faragott nyársra. A gyerekek azóta felnőttek, és talán még valamit örökölnek is utána. Az összes pénzem abba a házba öltem, ráment minden szabadidőm, az egész élet. Egyikük se köszöntött fel. Úgy döntött, erre rátölt. Egy születésnapi ünnepség, belép a hívatlan vendég, feldöntött borospohár, két férfi verekszik, tépett ing, ököl csattan, női sírás. Most már túl késő mindent elölről kezdeni.Tovább
A szerző további cikkei
Lassú hanyatlásom
Autójával kora délután állt meg a parkolóban a szirt tetején. Piknikező családokat látott mindenfelé, a szülők hordozható alumínium grillsütőket raktak le a földre, sörösdobozok sziszegtek, sirályok köröztek a lehulló falatokra várva. Néha ivott egyet, olykor kiszállt, hogy a bokrok között eressze le a felesleget. Aztán tovább folytatta a nézelődést a kocsiban. Amikor kezdett sötétedni, mindenki elindult haza, csak ő maradt ott egyedül. Eszébe jutott, annak idején ők még igazi tüzet raktak, szalonnát húztak a faragott nyársra. A gyerekek azóta felnőttek, és talán még valamit örökölnek is utána. Az összes pénzem abba a házba öltem, ráment minden szabadidőm, az egész élet. Egyikük se köszöntött fel. Úgy döntött, erre rátölt. Egy születésnapi ünnepség, belép a hívatlan vendég, feldöntött borospohár, két férfi verekszik, tépett ing, ököl csattan, női sírás. Most már túl késő mindent elölről kezdeni.Tovább
A szerző további cikkei
Demény Péter
Kátrány
A szerző további cikkei
Kátrány
A szerző további cikkei
Demény Péter
Nyúlós
A szerző további cikkei
Nyúlós
A szerző további cikkei
Jász Attila
A vigasz angyalformái
A vigasz angyalformái
V I S S Z H A N G
Még egyszer a Kamaráról
A szerző további cikkei
Bojti Ferenc
A bűntelenek
A szerző további cikkei
A bűntelenek
A szerző további cikkei
Tábor Ádám
A szabadság: öröm
A szerző további cikkei
A szabadság: öröm
A szerző további cikkei
Füzesi Éva
Kiegészítés
Kiegészítés
K R I T I K A
Bányagróf a napvilágon
► Külországi könyvespolcokon. Tanulmányok Esterházy Péter idegen nyelvű recepciójáról. Szerkesztette Görözdi Judit és Balogh Magdolna. Reciti Kiadó, Budapest, 2022, 388 oldal, ármegjelölés nélkül; a könyv a kiadó oldaláról szabadon letölthető és a Creative Commons megadott szabályozása szerint felhasználható.
A Külországi könyvespolcokon széles körű nemzetközi összefogás eredménye, egy 2021. szeptember 9-10-én Pozsonyban megrendezett kétnapos tudományos konferencián alapul. Az összeállítás szerkesztői arra törekedtek, hogy az anyag lehetőség szerint minél átfogóbban tekintse át az Esterházy-oeuvre állását az összes lehetséges „külországban”, ahol ez az oeuvre legalább minimális mértékben jelen van (a címbe emelt összetétel, a „külországi könyvespolcokon” is egy Esterházy-szövegből vett idézet). […] Olyasfajta tudományos gyűjtemény lett, ahol a darabok tárgya hellyel-közzel azonos, ez a tárgy, Esterházy Péter külföldi recepciója, könyvei lefordításainak története és e könyvek utóélete (az adott kultúrában betöltött konkrét helye) azonban sokféle beszéd- és megközelítésmódban kerül elő a kötetben.Tovább
A HÉT KÖNYVEI
A könyvújdonságokat az Írók Boltjának (Budapest VI., Andrássy út 45.) segítségével adjuk közre. A listát összeállította: Andócs Zoltán. A könyvek 10% kedvezménnyel megrendelhetők az irokboltja.hu weboldalon.Tovább
A szerző további cikkei
Gyürky Katalin
Ex libris
Karolina Ramqvist: Medveasszony
Marilynne Robinson: Jack
Julie Otsuka: Buddha a padláson
Christian Oster: Az én nagy lakásom
A szerző további cikkei
Ex libris
Karolina Ramqvist: Medveasszony
Marilynne Robinson: Jack
Julie Otsuka: Buddha a padláson
Christian Oster: Az én nagy lakásom
A szerző további cikkei
Váradi Róbert
Túlélni, foggal-körömmel
► Viktor E. Frankl: Az élet értelméről. Fordította Kalocsai-Varga Éva. Libri Kiadó, Budapest, 2022, 145 oldal, 3499 Ft
Az emberi élet értelmének és értékének alfája és ómegája Frankl szerint az, ha tulajdonképpeni bensőnket, Önmagunkat tudatosan és felelősen felvállaljuk, s ha az életet nem adottságként, hanem „feladottságként” éljük meg. Egy sakkfigura helyzetéhez hasonló szabadsággal. Az életértelem a bennünket folyamatosan kihívások elé állító, privát sorsunk által feltett kérdésekre adott személyes válaszainkban, választásainkban, s az így megvalósuló értékekben teljesedik ki, melyet a lényünktől elidegeníthetetlen, szabad Önmagunk hoz meg. Békeidőkben ez alkotó, aktív és kifelé irányuló módon történhet, embertársainkhoz kapcsolódva, a közösség számára hasznos módon; vagy passzívan, az átélés által, például úgy, hogy szeretnek minket, vagy a természet befogadása, műélvezet révén. S ha minden Egész eltörött már, ha a biztos halállal kell farkasszemet nézni, akkor ez az Önmagunk az, amely tudatosan és szabadon magára veheti elkerülhetetlen sorsát és szenvedését.Tovább
A szerző további cikkei
Túlélni, foggal-körömmel
► Viktor E. Frankl: Az élet értelméről. Fordította Kalocsai-Varga Éva. Libri Kiadó, Budapest, 2022, 145 oldal, 3499 Ft
Az emberi élet értelmének és értékének alfája és ómegája Frankl szerint az, ha tulajdonképpeni bensőnket, Önmagunkat tudatosan és felelősen felvállaljuk, s ha az életet nem adottságként, hanem „feladottságként” éljük meg. Egy sakkfigura helyzetéhez hasonló szabadsággal. Az életértelem a bennünket folyamatosan kihívások elé állító, privát sorsunk által feltett kérdésekre adott személyes válaszainkban, választásainkban, s az így megvalósuló értékekben teljesedik ki, melyet a lényünktől elidegeníthetetlen, szabad Önmagunk hoz meg. Békeidőkben ez alkotó, aktív és kifelé irányuló módon történhet, embertársainkhoz kapcsolódva, a közösség számára hasznos módon; vagy passzívan, az átélés által, például úgy, hogy szeretnek minket, vagy a természet befogadása, műélvezet révén. S ha minden Egész eltörött már, ha a biztos halállal kell farkasszemet nézni, akkor ez az Önmagunk az, amely tudatosan és szabadon magára veheti elkerülhetetlen sorsát és szenvedését.Tovább
A szerző további cikkei
Mohácsi Orsolya Anna
Felocsúdni csendben
► Vados Anna: Nincs véna. Magvető Könyvkiadó, Budapest, 2022, 64 oldal, 2999 Ft
Vados kiválasztott mottói és idézetei izgalmas, gondolatébresztő keretet adnak a kötetnek. Ezek közül kiemelkedik a görög mitológia, kiváltképpen Prométheusz állandó jelenléte, illetve a történetével kapcsolatos erkölcsi dilemmák. A görög mitológia alakjainak, vagy éppen idézeteinek folyamatos visszaköszönése valahol a lecsupaszított embert és annak örökérvényű hibáit, botlásait jelenítheti meg.Tovább
A szerző további cikkei
Felocsúdni csendben
► Vados Anna: Nincs véna. Magvető Könyvkiadó, Budapest, 2022, 64 oldal, 2999 Ft
Vados kiválasztott mottói és idézetei izgalmas, gondolatébresztő keretet adnak a kötetnek. Ezek közül kiemelkedik a görög mitológia, kiváltképpen Prométheusz állandó jelenléte, illetve a történetével kapcsolatos erkölcsi dilemmák. A görög mitológia alakjainak, vagy éppen idézeteinek folyamatos visszaköszönése valahol a lecsupaszított embert és annak örökérvényű hibáit, botlásait jelenítheti meg.Tovább
A szerző további cikkei
Császár Andrea Mária
A kritika terhe
► A kritika dialektikája. Blandl Borbála, Boros Bianka, Czétány György, Goda Mónika, Grósz Eszter, Kővári Sarolta, Weiss János tanulmánya. Áron Kiadó, Budapest, 2022, 248 oldal, 2800 Ft
„Miért érdekel bennünket a „kritika”? És mi az, ami érdekel bennünket, ha a kritika lényegére kérdezünk rá?” (7.) Ezzel a két kérdéssel indul a kötet előszava, azonban a válaszadás helyett a folytatásban inkább a kötetcím másik fogalmának, a dialektikának a kötetbeli kettős értelmezését kapjuk: egyrészt a kritika elmélete a megalapozás kérdése felől; másrészt „a kritika önmaga ellentétébe való átcsapása”, ami egyben a kritika „veszélyeztetése, integrálódása és kioltódása”.Tovább
A szerző további cikkei
A kritika terhe
► A kritika dialektikája. Blandl Borbála, Boros Bianka, Czétány György, Goda Mónika, Grósz Eszter, Kővári Sarolta, Weiss János tanulmánya. Áron Kiadó, Budapest, 2022, 248 oldal, 2800 Ft
„Miért érdekel bennünket a „kritika”? És mi az, ami érdekel bennünket, ha a kritika lényegére kérdezünk rá?” (7.) Ezzel a két kérdéssel indul a kötet előszava, azonban a válaszadás helyett a folytatásban inkább a kötetcím másik fogalmának, a dialektikának a kötetbeli kettős értelmezését kapjuk: egyrészt a kritika elmélete a megalapozás kérdése felől; másrészt „a kritika önmaga ellentétébe való átcsapása”, ami egyben a kritika „veszélyeztetése, integrálódása és kioltódása”.Tovább
A szerző további cikkei
Weiss János
Egyszer volt (itt) egy szocializmus
► Bokros Lajos: Szocializmus: egy eszme tragédiája. Lehetséges? Elkerülhetetlen? Kívánatos? Kocsis Kiadó, Budapest, 2022, 342 oldal, 4800 Ft
Bokros Lajos az elemzéseiben mindenekelőtt öt szerzőre támaszkodott: Joseph Alois Schumpeterre, Polányi Károlyra, Friedrich August von Hayekre, Karl Popperre és Hannah Arendtre. Az öt szerző nézetei meglehetősen heterogének; a kiválasztásuknak azonban van egy alapja: „figyelemre méltó irányzatát képviselik a marxi ihletésű szocializmusból a liberalizmusig és a konzervativizmusig vezető intellektuális és ideológiai átmenetnek.” (54.) És ez személyesen is nagyon közel áll a szerzőhöz. „Fiatal koromban én is enyhén szocialista voltam, idővel kinőttem belőle. Személyes tapasztalatok alapján sokat tanultam a »létező szocializmus« valódi természetéről”. (79.)Tovább
A szerző további cikkei
Egyszer volt (itt) egy szocializmus
► Bokros Lajos: Szocializmus: egy eszme tragédiája. Lehetséges? Elkerülhetetlen? Kívánatos? Kocsis Kiadó, Budapest, 2022, 342 oldal, 4800 Ft
Bokros Lajos az elemzéseiben mindenekelőtt öt szerzőre támaszkodott: Joseph Alois Schumpeterre, Polányi Károlyra, Friedrich August von Hayekre, Karl Popperre és Hannah Arendtre. Az öt szerző nézetei meglehetősen heterogének; a kiválasztásuknak azonban van egy alapja: „figyelemre méltó irányzatát képviselik a marxi ihletésű szocializmusból a liberalizmusig és a konzervativizmusig vezető intellektuális és ideológiai átmenetnek.” (54.) És ez személyesen is nagyon közel áll a szerzőhöz. „Fiatal koromban én is enyhén szocialista voltam, idővel kinőttem belőle. Személyes tapasztalatok alapján sokat tanultam a »létező szocializmus« valódi természetéről”. (79.)Tovább
A szerző további cikkei
Huszár Ágnes
Identitások erdejében
► Tóth Szergej: Tünettan és identitás. Szemiotikaközeli albumkönyv. AJ Téka Kiadó, Szeged, 2022, 321 oldal, 3990 Ft
Oroszországban mintegy száz éve a cárok emlékművei adtak helyet a forradalom vezéreinek, a Szovjetunió széthullása után viszont ezek kerültek a szobortemetőkbe. Ha figyelmesen végignézünk a budapesti Kossuth tér szobrain, megérjük, milyen múltat és jövőt vízionál magának és mindannyiunknak a mai politikai elit.
A nyelvi manipuláció olcsóbb a köztérinél, és talán hatásosabban is szolgálja az identitásformálást.Tovább
A szerző további cikkei
Identitások erdejében
► Tóth Szergej: Tünettan és identitás. Szemiotikaközeli albumkönyv. AJ Téka Kiadó, Szeged, 2022, 321 oldal, 3990 Ft
Oroszországban mintegy száz éve a cárok emlékművei adtak helyet a forradalom vezéreinek, a Szovjetunió széthullása után viszont ezek kerültek a szobortemetőkbe. Ha figyelmesen végignézünk a budapesti Kossuth tér szobrain, megérjük, milyen múltat és jövőt vízionál magának és mindannyiunknak a mai politikai elit.
A nyelvi manipuláció olcsóbb a köztérinél, és talán hatásosabban is szolgálja az identitásformálást.Tovább
A szerző további cikkei
Gervai András
Nagyapám, a tömeggyilkos
► Philippe Sands: Patkányút. Egy szökevény náci szenvedélyes élete és titokzatos halála. Fordította Orosz Ildikó, Park Kiadó, Budapest, 2022, 542 oldal, 5999 Ft
A könyvnek Ottó Wächter mellett a fia, Horst is a főszereplője, az ő révén hangsúlyossá válik a múlttal való szembenézés témája. Náci szellemben nevelkedik, de anyja elvárása ellenére nem lesz ügyvéd, hanem a híres osztrák képzőművész, építész, a zsidó Hundertwasser mellé szegődik asszisztensnek. (Nagynénje ezért szemrehányást is tesz neki.) Sands többször találkozik Horsttal, cikket ír róla, Lvivbe és Olaszországba is ellátogatnak, s Niklas Frankkal, Lengyelország kivégzett főkormányzójának a fiával együtt részt vesznek Londonban egy beszélgetésen, amelyről nemzetközi sikert arató dokumentumfilm készül. Horstot – pedig ő a bizonyítékok ellenére is ártatlannak tartja az apját – testvérei és azok gyerekei szégyellik, árulónak tartják. Ők az (el)hallgatást választották. A múlttal való küzdelem végül mégis „hepienddel” végződik: Horstnak művészlánya megírja (kimondja): „Nagyapám egy tömeggyilkos volt.”Tovább
A szerző további cikkei
Nagyapám, a tömeggyilkos
► Philippe Sands: Patkányút. Egy szökevény náci szenvedélyes élete és titokzatos halála. Fordította Orosz Ildikó, Park Kiadó, Budapest, 2022, 542 oldal, 5999 Ft
A könyvnek Ottó Wächter mellett a fia, Horst is a főszereplője, az ő révén hangsúlyossá válik a múlttal való szembenézés témája. Náci szellemben nevelkedik, de anyja elvárása ellenére nem lesz ügyvéd, hanem a híres osztrák képzőművész, építész, a zsidó Hundertwasser mellé szegődik asszisztensnek. (Nagynénje ezért szemrehányást is tesz neki.) Sands többször találkozik Horsttal, cikket ír róla, Lvivbe és Olaszországba is ellátogatnak, s Niklas Frankkal, Lengyelország kivégzett főkormányzójának a fiával együtt részt vesznek Londonban egy beszélgetésen, amelyről nemzetközi sikert arató dokumentumfilm készül. Horstot – pedig ő a bizonyítékok ellenére is ártatlannak tartja az apját – testvérei és azok gyerekei szégyellik, árulónak tartják. Ők az (el)hallgatást választották. A múlttal való küzdelem végül mégis „hepienddel” végződik: Horstnak művészlánya megírja (kimondja): „Nagyapám egy tömeggyilkos volt.”Tovább
A szerző további cikkei
Mélyi József
Két rezonőr
(Gosztola Kitti és Uwe Bressnik Räsonanz című kiállítása április 6-ig látható az Osztrák Kulturális Fórumban.)
Nem tudom, lehetne-e igazolni azt a feltételezést, hogy a kortárs műalkotásokat és kiállításokat az elmúlt évtizedek során egyre inkább a borús, homályos vagy sötét jövő felől értelmezzük (korántsem függetlenül a sötétedő jövőtől). Hiába itt is az ironikus megközelítés, a játékok a jelekkel, formákkal, anyagokkal, az ábrázolási konvenciókkal – minden abban a pillanatban halálosan komolyra fordul. A játékosság eltűnik, s maradnak a hasznosságra és haszontalanságra, az élhetőségre és élhetetlenségre, vagy a kultúra megmaradására és entrópiájára vonatkozó kérdések. Nincs ebben semmi, ami külön a harmincasokra vagy a hatvanasokra vonatkozna, nincs semmi, ami ebből magyar vagy osztrák különlegesség lenne.Tovább
A szerző további cikkei
Két rezonőr
(Gosztola Kitti és Uwe Bressnik Räsonanz című kiállítása április 6-ig látható az Osztrák Kulturális Fórumban.)
Nem tudom, lehetne-e igazolni azt a feltételezést, hogy a kortárs műalkotásokat és kiállításokat az elmúlt évtizedek során egyre inkább a borús, homályos vagy sötét jövő felől értelmezzük (korántsem függetlenül a sötétedő jövőtől). Hiába itt is az ironikus megközelítés, a játékok a jelekkel, formákkal, anyagokkal, az ábrázolási konvenciókkal – minden abban a pillanatban halálosan komolyra fordul. A játékosság eltűnik, s maradnak a hasznosságra és haszontalanságra, az élhetőségre és élhetetlenségre, vagy a kultúra megmaradására és entrópiájára vonatkozó kérdések. Nincs ebben semmi, ami külön a harmincasokra vagy a hatvanasokra vonatkozna, nincs semmi, ami ebből magyar vagy osztrák különlegesség lenne.Tovább
A szerző további cikkei
Wagner István
Femme fatale
(Femme fatale – Blick, Macht, Gender. Hamburger Kunsthalle, április 10-ig.)
Az 1860–1920 közötti időszakban főleg mitológiai, bibliai és irodalmi nőalakok (mint a Meduza meg a szirének, Judit és Salome vagy Salambo stb.) ihlették a klasszikus „femme fatale” figuráját. Ezek hol idealizálták, hol démonizálták a női szexualitást. 1900 tájától olyan konkrét személyekre vetítették ki ezt a nőképet, mint a legendás színésznő, Sarah Bernhardt, Anita Berber erotikus táncosnő, és több művész múzsája, Alma Mahler. A női emancipáció 1920-tól ennek ellentétét, az „új nő” típusát favorizálta, míg az 1960-as évek radikális cezúrája végleg dekonstruálta a korábbi mítoszt.Tovább
A szerző további cikkei
Femme fatale
(Femme fatale – Blick, Macht, Gender. Hamburger Kunsthalle, április 10-ig.)
Az 1860–1920 közötti időszakban főleg mitológiai, bibliai és irodalmi nőalakok (mint a Meduza meg a szirének, Judit és Salome vagy Salambo stb.) ihlették a klasszikus „femme fatale” figuráját. Ezek hol idealizálták, hol démonizálták a női szexualitást. 1900 tájától olyan konkrét személyekre vetítették ki ezt a nőképet, mint a legendás színésznő, Sarah Bernhardt, Anita Berber erotikus táncosnő, és több művész múzsája, Alma Mahler. A női emancipáció 1920-tól ennek ellentétét, az „új nő” típusát favorizálta, míg az 1960-as évek radikális cezúrája végleg dekonstruálta a korábbi mítoszt.Tovább
A szerző további cikkei
Báron György
Valamennyi fény
(Saját erdő. Magyar film. Rendező: Kárpáti György Mór)
Nádasnak a teremtés egészéről van mondanivalója: az ember antropológiai állandójától (alighanem az a sarokpont) a felejtés-emlékezés kérdésén át az írás értelméig, az öngyilkosság kísértésééig, az európaiság fogalmáig vagy a kapitalizmus és demokrácia történelmi kapcsolatáig. Nehéz ezekről újat mondani: alighanem igaza van Susan Sontagnak, aki arról írt, hogy „a magas művészetben a közhely a kifejezhetetlenség szerény megvallása”.Tovább
A szerző további cikkei
Valamennyi fény
(Saját erdő. Magyar film. Rendező: Kárpáti György Mór)
Nádasnak a teremtés egészéről van mondanivalója: az ember antropológiai állandójától (alighanem az a sarokpont) a felejtés-emlékezés kérdésén át az írás értelméig, az öngyilkosság kísértésééig, az európaiság fogalmáig vagy a kapitalizmus és demokrácia történelmi kapcsolatáig. Nehéz ezekről újat mondani: alighanem igaza van Susan Sontagnak, aki arról írt, hogy „a magas művészetben a közhely a kifejezhetetlenség szerény megvallása”.Tovább
A szerző további cikkei
Molnár Zsófia
All in
(Dekameron 2023, Budapest Bábszínház, március 13.)
Őszintén szólva olyan szerteágazóan burjánzó a színpadi anyag, hogy az ember óhatatlanul lajstromozásba fullad. Mert tematikusan van itt háború, pestis, elzártság és trauma, kistérségi korrupció és ügyesen csomagolt összeesküvés-elmélet, kísértés és mánia, szolidaritás, szerelem és árulás, erőszak és gyász, csalárdság és klímaválság, túlélés és demokrácia, egy sor, a mindenkori emberiséget kivédhetetlenül érintő kérdés – az előadás nem kevesebbet akar, mint az egész világot átfogni, és még csak azt sem mondhatjuk, hogy ezt nem teljesíti.Tovább
A szerző további cikkei
All in
(Dekameron 2023, Budapest Bábszínház, március 13.)
Őszintén szólva olyan szerteágazóan burjánzó a színpadi anyag, hogy az ember óhatatlanul lajstromozásba fullad. Mert tematikusan van itt háború, pestis, elzártság és trauma, kistérségi korrupció és ügyesen csomagolt összeesküvés-elmélet, kísértés és mánia, szolidaritás, szerelem és árulás, erőszak és gyász, csalárdság és klímaválság, túlélés és demokrácia, egy sor, a mindenkori emberiséget kivédhetetlenül érintő kérdés – az előadás nem kevesebbet akar, mint az egész világot átfogni, és még csak azt sem mondhatjuk, hogy ezt nem teljesíti.Tovább
A szerző további cikkei
Ruff Borbála
Szemhunyás négyévente
(Lackfi János: Szemhunyásnyi mesék. Előadja Pogány Judit. Kossuth–Mojzer Kiadó, 2014, 2018, 2022)
Élő tárgyak sorakoznak fel, amelyek Pogány Judit hangján százféleképp szólalnak meg. Szemhunyásnyi mesékben beszélnek, amelyek rövidségüket tekintve megérdemlik az ötletes jelzőt, de a használati utasítás pontatlan: a szemet érdemes inkább a mese után becsukni. Hogy mozdul-e a képzelet, ezen úgysem múlik.Tovább
A szerző további cikkei
Szemhunyás négyévente
(Lackfi János: Szemhunyásnyi mesék. Előadja Pogány Judit. Kossuth–Mojzer Kiadó, 2014, 2018, 2022)
Élő tárgyak sorakoznak fel, amelyek Pogány Judit hangján százféleképp szólalnak meg. Szemhunyásnyi mesékben beszélnek, amelyek rövidségüket tekintve megérdemlik az ötletes jelzőt, de a használati utasítás pontatlan: a szemet érdemes inkább a mese után becsukni. Hogy mozdul-e a képzelet, ezen úgysem múlik.Tovább
A szerző további cikkei
Grecsó Krisztián
Semmi látnivalók
(„Tarra vágták az erdőt az uniós támogatásból épült lombkoronasétány építése közben”, átlátszó.hu, YouTube)
Amíg a római erődítményre emlékeztető, csodálatos fatákolmányt élő fák veszik körbe, egyfelől eltakarják, másfelől látni se lehet tőlük. A lombkorona magasában ugyanis levelek vannak, azok meg vékonyak és laposak, mint valami csempe, és tökéletesen elfednek mindent. Nem beszélve a bogarakról, amik lubickolnak a gazban, meg a madarakról, amik odafészkelnek az ágakra. Ki szereti, ha a csinos lombkoronasétánya örökké csupa szar?Tovább
A szerző további cikkei
Semmi látnivalók
(„Tarra vágták az erdőt az uniós támogatásból épült lombkoronasétány építése közben”, átlátszó.hu, YouTube)
Amíg a római erődítményre emlékeztető, csodálatos fatákolmányt élő fák veszik körbe, egyfelől eltakarják, másfelől látni se lehet tőlük. A lombkorona magasában ugyanis levelek vannak, azok meg vékonyak és laposak, mint valami csempe, és tökéletesen elfednek mindent. Nem beszélve a bogarakról, amik lubickolnak a gazban, meg a madarakról, amik odafészkelnek az ágakra. Ki szereti, ha a csinos lombkoronasétánya örökké csupa szar?Tovább
A szerző további cikkei
Fáy Miklós
Ahol az élet zajlik
(A Concerto Budapest hangversenye – Müpa, március 26.)
Amíg az el nem jön, itt az aktuális döbbenet, Ives 4. szimfóniája. Annyira bonyolult mű, hogy minimum két karmester kell hozzá, Eötvös Péter mellett Dubóczky Gergely is ott állt a pódiumon, de még így is nehéz követni akár csak azt, hogy melyik karmester kit vezényel. Mintha a világ a teljes zajkészletével rászakadna a hallgatóra, énekelnek, csilingelnek, csörömpölnek, és mégis feszes rend van közben. Megyünk, megyünk, most is haladunk, csak épp azt nem tudni, hogy hová, a teljes szétesésbe, vagy van valami célnak nevezhető dolog az út végén. És mi lehet a célban? Csönd? Vagy Ives meg nem írt 5. szimfóniája? Vagy higgyük el, hogy ami szimfónia, az nem egyszerűen zenemű, hanem az egész világ, és nincs olyan, hogy szomorú zene, mert ami szól, az él, ami nem szól, az meg már nem zene? Nem tudom.Tovább
A szerző további cikkei
Ahol az élet zajlik
(A Concerto Budapest hangversenye – Müpa, március 26.)
Amíg az el nem jön, itt az aktuális döbbenet, Ives 4. szimfóniája. Annyira bonyolult mű, hogy minimum két karmester kell hozzá, Eötvös Péter mellett Dubóczky Gergely is ott állt a pódiumon, de még így is nehéz követni akár csak azt, hogy melyik karmester kit vezényel. Mintha a világ a teljes zajkészletével rászakadna a hallgatóra, énekelnek, csilingelnek, csörömpölnek, és mégis feszes rend van közben. Megyünk, megyünk, most is haladunk, csak épp azt nem tudni, hogy hová, a teljes szétesésbe, vagy van valami célnak nevezhető dolog az út végén. És mi lehet a célban? Csönd? Vagy Ives meg nem írt 5. szimfóniája? Vagy higgyük el, hogy ami szimfónia, az nem egyszerűen zenemű, hanem az egész világ, és nincs olyan, hogy szomorú zene, mert ami szól, az él, ami nem szól, az meg már nem zene? Nem tudom.Tovább
A szerző további cikkei
Králl Csaba
Hús és héj
(Kulcsár Noémi Tellabor: Bolero és Requiem – Nemzeti Táncszínház)
A kontraszt így is éles, hiszen Kulcsár Noémi Requiemje nem egy másik klasszikusra, szokásosan Mozart gyászmiséjére készült, hanem Eötvös Péter A névtelen áldozatoknak című, markáns zenei gesztusokkal felvértezett kortárs zeneművét adaptálja, melynek ősbemutatóját a milánói Scalában tartották 2016-ban. Eötvös valódi vállalás, szűz terep, s bár a zeneszerző nem zárta ki annak a lehetőségét, hogy művét egyszer egy tánc-requiem alapjául használják fel, nem könnyen adja magát, és ezért rizikós. Noha a Bolero is az, csak épp ellenkezőleg, mert egy gazdag játékhagyománnyal bíró darab, mondhatni lerágott csont, és már nehéz vele újat mondani. Tovább
Hús és héj
(Kulcsár Noémi Tellabor: Bolero és Requiem – Nemzeti Táncszínház)
A kontraszt így is éles, hiszen Kulcsár Noémi Requiemje nem egy másik klasszikusra, szokásosan Mozart gyászmiséjére készült, hanem Eötvös Péter A névtelen áldozatoknak című, markáns zenei gesztusokkal felvértezett kortárs zeneművét adaptálja, melynek ősbemutatóját a milánói Scalában tartották 2016-ban. Eötvös valódi vállalás, szűz terep, s bár a zeneszerző nem zárta ki annak a lehetőségét, hogy művét egyszer egy tánc-requiem alapjául használják fel, nem könnyen adja magát, és ezért rizikós. Noha a Bolero is az, csak épp ellenkezőleg, mert egy gazdag játékhagyománnyal bíró darab, mondhatni lerágott csont, és már nehéz vele újat mondani. Tovább
I N T E R J Ú
A néptől a nemzetig
Interjú Dénes Iván Zoltánnal
A szerző további cikkei
P Á R A T L A N
Huszár Ágnes
KASTÉLYT VISSZA...
A szerző további cikkeiI
Cs
ISZKAI ISZKOLÁS
A szerző további cikkei
A szerző további cikkei
Lantai András
BOMBAHÍR
A szerző további cikkei
BOMBAHÍR
A szerző további cikkei
Ladányi András
HAJRÁ, MAGYAROK!
A szerző további cikkei
HAJRÁ, MAGYAROK!
A szerző további cikkei
Beck Tamás
FÉNYES JÖVŐ
A szerző további cikkei
FÉNYES JÖVŐ
A szerző további cikkei
Lázár György
MÁR NEM ZSIDÓMENTŐ
A szerző további cikkei
MÁR NEM ZSIDÓMENTŐ
A szerző további cikkei
(celebrálja Nyerges András)
HETI TEXTUS
A szerző további cikkei
HETI TEXTUS
A szerző további cikkei
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.