Szerző: AUTISTÁK ORSZÁGOS SZÖVETSÉGE
2023.03.31.
Az autizmus spektrumzavar napjainkban az egyik leggyakrabban diagnosztizált fejlődési rendellenesség. Azonban nem mindegy mikor azonosítjuk, mivel a korai jelek felismerése lehetőséget teremt a célzott korai beavatkozásra. Azoknak az autizmus spektrumzavar vagy más fejlődési rendellenesség tüneteit mutató gyermekeknek, akik időben, megfelelő, intenzív támogatásban részesülnek, jobb esélyük van arra, hogy enyhüljenek az alapvető nehézségeik, önállóbbak legyenek.
Ezért fontos tudnunk, hogyan ismerjük fel időben a jeleket!
Bővebben a gyerekkori jelekről:
Ha gyermekénél 2-3 (vagy több) figyelmeztető jelet tapasztal, töltse ki az életkorának megfelelő ellenőrző listát!
A FIGYELMEZTETŐ JELEK
1. Nem reagál a nevére
Általában a csecsemők már korán megtanulják felismerni a nevüket. Ha meghallják, a fejük odafordításával vagy más nyilvánvaló gesztussal nyugtázzák azt. Az autizmussal diagnosztizált gyermekeknél ötből négy alkalommal azt figyeli meg környezete, hogy nem jelenik meg ez a viselkedés. A kutatások szerint amelyik gyereknél ez hiányzik, az később összefügg olyan társas nehézségekkel, mint a nyelvi és a társas-kommunikációs zavarok, amelyek gyakran az autizmus velejárói.
2. Nem utánozza mások viselkedését
Az utánzás a korai társas viselkedés fejlődésének egy másik lényeges jele. A csecsemők általában élvezettel utánoznak másokat. Például a mosoly utánzása, a tapsolás, az érzelemkifejezés ezen alapvető formái általában az egyszerű utánzással kezdődnek. Ezek származhatnak például a szülők, testvérek vagy a környezetében lévő gyermekek viselkedésének megfigyeléséből. A társas készségek fejlődési zavarait mutató gyermekeknél már a legkorábbi időszakban is feltűnik az utánzás hiánya. E nélkül nehezen tudnak majd másoktól megtanulni lényeges viselkedésmintákat vagy bármit kifejezni, mint például az alapvető örömöt, ami a következő autizmusra figyelmeztető jel.
3. Sajátos módon fejezi ki érzelmeit, szándékait
Az tévhit, hogy az autista gyermekeknek nincsenek érzelmeik. Nekik is vannak érzéseik, mint bárki másnak. Egyszerűen csak az érzelmek megértésével, azonosításával küzdenek. Az autizmus spektrumzavarban a gyermekek nehezen ismerik fel az érzelmeket az arckifejezésekből és a testbeszédből. Sokan közülük nem értik a megszokott szociális jeleket, mint például a felhúzott szemöldök, homlokráncolás vagy a vállrándítás. Nehezen értik meg a humort, gúnyt, iróniát, például csupán valakinek a hanghordozásából. A düh, a félelem, az undor és a meglepetés észlelése kihívást jelent számukra. Emiatt gyakori, hogy később is, az autista emberek félreértik a helyzeteket, és nem megfelelően reagálnak azokra. Tehát az autizmus spektrumzavar nehézséget okoz a saját érzelmek kifejezésében és mások vélekedéséinek, szándékainak megértésében egyaránt.
4. Kevésbé osztja meg élményeit másokkal
A közös figyelem kifejezés az olyan pillanatokra utal, mint amikor arra utalunk tekintetünkkel vagy azt mondjuk és mutatjuk, hogy „Figyelj, nézd!”. A gyermekek naponta többször is intenzív felfedezések részesei, és ez a felfedezés gyakran izgalmas, élménnyekkel teli. Általában ebben az izgalmas helyzetben meg akarják osztani a felfedezéseiket. Ez vezet azokhoz a pillanatokhoz, amikor az ön figyelmét keresik, miközben az elbűvölő forrásra mutogatnak. Az autizmus gátolja a felfedezésnek ezt a megnyilvánulását, az élménymegosztást, így sokkal ritkábban mutatják ezt a viselkedést.
5. Kevésbé használ kommunikációt segítő gesztusokat vagy szemkontaktust
Hiányosságok mutatkozhatnak olyan társas kapcsolatokhoz szükséges nonverbális kommunikációs viselkedésben, mint a testbeszéd, a gesztusok megértése, használata vagy a mimika.
Autista gyermekek számára a szemkontaktus létesítése számos okból lehet sikertelen: például eredhet a szociális motiváció hiányából, vagy adódhat abból, hogy beszéd közben nem éreznek késztetést arra, hogy figyelmüket a másik személy tekintetére irányítsák a visszajelzéseket figyelve, vagy egyszerűen a szemkontaktus nyomasztó vagy megfélemlítő számukra.
6. Kevesebbet játszik mintha játékot
Körülbelül kétéves kortól kezdve a gyermek napjának fontos részévé válik az, hogy úgy tesz mintha… Bár ennek kezdetei már korábbra tehetők, azonban ekkor kezd kibontakozni a színes, fantáziadús mintha játék. Ekkor egy hétköznapi tárgy bármi lehet. Autizmus esetén a gyermekek játszanak játékokkal vagy tárgyakkal, de a mintha játék kevéssé vagy egyáltalán nem jellemző, és a képzelet sokkal kisebb szerepet játszik ebben.
7. Ismétlődő viselkedések mutatkoznak mozgások, tárgyak használata vagy beszéd terén
Általában bármely csecsemő és kisgyermek mutathat olyan ismétlődő viselkedéseket, mint a kézcsapkodás, „repdesés” vagy az előre-hátra hintázás, de végül elhagyja ezeket. Bár az ismétlődő viselkedés kisgyermekkorban a tipikus fejlődés esetén is jelen van, az autizmussal élő kisgyermekeknél ez jóval intenzívebb. Az autizmus egyik jellegzetes figyelmeztető jele az, hogy akár alapvető rendeltetésüknek megfelelően használják a játékokat és tárgyakat akár sajátos módon, ez gyakran változatlan, nagyon sokszor ismétlődő cselekvéshez vezet. Ezek a késztetések az autizmussal élő gyermekeknél fokozottabbak és később is fennmaradhatnak.
8. Jelentősen korlátozott, szűkkörű az érdeklődése
A környezet számára az egyik leggyakrabban feltűnő jel a szokatlan tárgyak vagy témák iránti intenzív, szinte a megszállottságig fokozódó érdeklődés. Az autista gyermekeket gyakran extrém mértékben elbűvölik az egyébként gyermekkorban megszokott dolgok, mint például a vonatok, dinoszauruszok. Emellett gyakran tapasztalható szűkkörű érdeklődés szokatlan tárgyak iránt is, mint például palack kupakok, kanalak… Ebben olyan szenvedélyesek is lehetnek, hogy rengeteg időt szentelnek ezeknek az érdeklődési köröknek. Gyakran válnak később az általuk kedvelt témák „rabjaivá” vagy akár szakértőivé.
9. Állandósághoz, a rutinok változatlan betartásához ragaszkodik vagy ritualizált viselkedésmintái vannak a verbális és nonverbális viselkedésben
Problémák mutatkozhatnak az átmenetekkel: az autista gyermekeknek általában van egy meghatározott rutinjuk, amelyhez fokozottan ragaszkodnak, mivel a mindennapi feladatok elvégzésének rendje megnyugtató biztonságot nyújt számukra. A mindennapokban azonban előfordulnak kevésbé kiszámítható, váratlan események, amelyek megzavarhatják a megszokott rutint. A menetrendet felborító apró változások is szorongást, összeomlást okozhatnak, ahogy a nagyobb horderejű átmenetek (pl. óvoda- vagy iskolakezdés) is.
10. Túlzott vagy csökkent reakciók, illetve szokatlan érdeklődés jelei mutatkoznak a környezet szenzoros ingerei iránt
Az autizmussal élő gyermekek gyakran túlságosan érzékenyek az olyan szenzoros ingerekre, mint például bizonyos hangos zajok, az erős fény vagy egyes anyagok tapintása. A fizikai ingerek idegrendszeri feldolgozása eltérő lehet, ennek eredményeképpen gyakran könnyen túlterhelődnek. Ez az „információs támadás” ijesztő vagy zavaró lehet, ami diszkomfort érzést vagy fokozott hárítást, a helyzetből való menekülést eredményezhet, megnehezítve egy-egy környezetbe való harmonikus beilleszkedést vagy annak elfogadását.
Az autizmusra utalhat az is, ha nem képes elviselni bizonyos ízeket és beszűkül az étrendje. Előfordulhat, hogy a bőrérzékenység miatt nem képesek jól tolerálni az érintést.
Ezzel szemben az autizmussal élő gyermekek „alulérzékenyek” is lehetnek a környezetükre. Képtelenek lehetnek a különböző ingerek megfelelő feldolgozására, és immunisnak tűnhetnek olyan körülményekre, amelyeket mások elviselhetetlennek találnának. Például kevésbé reagálnak fájdalomra, fejüket ütögetik, kezükkel gyakran kopogtatnak, matatnak, pörögnek-forognak, izmaikat megfeszítve stimulálják magukat. Gyakran előfordul az is, hogy egy gyermeknél a fokozott, illetve csökkent érzékenységet egyaránt tapasztalhatjuk.
Diagnosztizáló helyekkel kapcsolatban az AOSZ Információs Centrum szolgáltatása nyújt segítséget az infocentrum@esoember.hu email címen...
6. Kevesebbet játszik mintha játékot
Körülbelül kétéves kortól kezdve a gyermek napjának fontos részévé válik az, hogy úgy tesz mintha… Bár ennek kezdetei már korábbra tehetők, azonban ekkor kezd kibontakozni a színes, fantáziadús mintha játék. Ekkor egy hétköznapi tárgy bármi lehet. Autizmus esetén a gyermekek játszanak játékokkal vagy tárgyakkal, de a mintha játék kevéssé vagy egyáltalán nem jellemző, és a képzelet sokkal kisebb szerepet játszik ebben.
7. Ismétlődő viselkedések mutatkoznak mozgások, tárgyak használata vagy beszéd terén
Általában bármely csecsemő és kisgyermek mutathat olyan ismétlődő viselkedéseket, mint a kézcsapkodás, „repdesés” vagy az előre-hátra hintázás, de végül elhagyja ezeket. Bár az ismétlődő viselkedés kisgyermekkorban a tipikus fejlődés esetén is jelen van, az autizmussal élő kisgyermekeknél ez jóval intenzívebb. Az autizmus egyik jellegzetes figyelmeztető jele az, hogy akár alapvető rendeltetésüknek megfelelően használják a játékokat és tárgyakat akár sajátos módon, ez gyakran változatlan, nagyon sokszor ismétlődő cselekvéshez vezet. Ezek a késztetések az autizmussal élő gyermekeknél fokozottabbak és később is fennmaradhatnak.
8. Jelentősen korlátozott, szűkkörű az érdeklődése
A környezet számára az egyik leggyakrabban feltűnő jel a szokatlan tárgyak vagy témák iránti intenzív, szinte a megszállottságig fokozódó érdeklődés. Az autista gyermekeket gyakran extrém mértékben elbűvölik az egyébként gyermekkorban megszokott dolgok, mint például a vonatok, dinoszauruszok. Emellett gyakran tapasztalható szűkkörű érdeklődés szokatlan tárgyak iránt is, mint például palack kupakok, kanalak… Ebben olyan szenvedélyesek is lehetnek, hogy rengeteg időt szentelnek ezeknek az érdeklődési köröknek. Gyakran válnak később az általuk kedvelt témák „rabjaivá” vagy akár szakértőivé.
9. Állandósághoz, a rutinok változatlan betartásához ragaszkodik vagy ritualizált viselkedésmintái vannak a verbális és nonverbális viselkedésben
Problémák mutatkozhatnak az átmenetekkel: az autista gyermekeknek általában van egy meghatározott rutinjuk, amelyhez fokozottan ragaszkodnak, mivel a mindennapi feladatok elvégzésének rendje megnyugtató biztonságot nyújt számukra. A mindennapokban azonban előfordulnak kevésbé kiszámítható, váratlan események, amelyek megzavarhatják a megszokott rutint. A menetrendet felborító apró változások is szorongást, összeomlást okozhatnak, ahogy a nagyobb horderejű átmenetek (pl. óvoda- vagy iskolakezdés) is.
10. Túlzott vagy csökkent reakciók, illetve szokatlan érdeklődés jelei mutatkoznak a környezet szenzoros ingerei iránt
Az autizmussal élő gyermekek gyakran túlságosan érzékenyek az olyan szenzoros ingerekre, mint például bizonyos hangos zajok, az erős fény vagy egyes anyagok tapintása. A fizikai ingerek idegrendszeri feldolgozása eltérő lehet, ennek eredményeképpen gyakran könnyen túlterhelődnek. Ez az „információs támadás” ijesztő vagy zavaró lehet, ami diszkomfort érzést vagy fokozott hárítást, a helyzetből való menekülést eredményezhet, megnehezítve egy-egy környezetbe való harmonikus beilleszkedést vagy annak elfogadását.
Az autizmusra utalhat az is, ha nem képes elviselni bizonyos ízeket és beszűkül az étrendje. Előfordulhat, hogy a bőrérzékenység miatt nem képesek jól tolerálni az érintést.
Ezzel szemben az autizmussal élő gyermekek „alulérzékenyek” is lehetnek a környezetükre. Képtelenek lehetnek a különböző ingerek megfelelő feldolgozására, és immunisnak tűnhetnek olyan körülményekre, amelyeket mások elviselhetetlennek találnának. Például kevésbé reagálnak fájdalomra, fejüket ütögetik, kezükkel gyakran kopogtatnak, matatnak, pörögnek-forognak, izmaikat megfeszítve stimulálják magukat. Gyakran előfordul az is, hogy egy gyermeknél a fokozott, illetve csökkent érzékenységet egyaránt tapasztalhatjuk.
Diagnosztizáló helyekkel kapcsolatban az AOSZ Információs Centrum szolgáltatása nyújt segítséget az infocentrum@esoember.hu email címen...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.