2023. február 27., hétfő

VÉGE A SZEMESZTERNEK, BEJÖTT A Z-SZAK?

QUBIT
Szerző: BALÁZS ZSUZSANNA
2023.02.27.


Túl vannak első félévükön Magyarország első Z-szakosa egyetemistái, de az eddigiek alapján nehéz lenne azt állítani, hogy a program átütő sikernek bizonyult. Tavaly szeptemberben az egész országban összesen nyolc nappali tagozatos diák kezdte meg tanulmányait a vadonatúj képzési formában, és bár eredetileg úgy volt, hogy hét egyetemen is lesz Z-szak, végül mindössze három intézményben indult ilyen képzés.

Hogy mi az a Z-szak? Olyan integrált természettudományos képzés, amelynek során a diákok nem egyetlen hagyományos tárgyat (fizikát, biológiát, kémiát, földrajzot) tanulnak, hanem gyakorlatilag mindenből egy kicsit, de rendszerbe ágyazva, sok terepmunkával kiegészítve. Az egyre fenyegetőbb tanárhiány orvoslása mellett a Z-szaknak további vállalásai is vannak. Mint a képzést népszerűsítő honlap hirdeti, a szakot „a Z generáció kiszolgálására” tervezték, és azzal is kecsegtetik a diákokat, hogy ha valóban a tanári hivatást választják, 2028-ban „az akkor már jövedelmi szempontból is vonzó közoktatás” biztosít majd nekik stabil megélhetést, de „a szakon megszerzett professzionális kommunikációs készségek és a problémaközpontú, innovatív gondolkodás a 21. század valamennyi megbecsült, feljövő szakmájába is belépőjegyként szolgálnak.”

És bár mindez papíron jól hangzik, a tömeges jelentkezés elmaradt: a képzés azért csak három felsőoktatási intézményben indult, mert a többi egyetemen nem akadtak rá jelentkezők. A szak rövidített ciklusú, már végzett tanároknak hirdetett levelező változatára mindössze néhányan járnak, nappali tagozatra pedig az ELTE-n 6, az egri Eszterházy Károly Katolikus Egyetemen és a Nyíregyházi Egyetemen 1-1 hallgató iratkozott be 2022 szeptemberében.

Mik lehet a mérsékelt érdeklődés oka? Mennyire versenyképes az új képzés által nyújtott tudás? Valóban elkötelezettek a Z-szakra jelentkező hallgatók az iránt, hogy miután megszerzik a diplomát, tanárnak álljanak? Elkeseredett és eleve halálra ítélt kísérlet, vagy inkább régóta halogatott, átütő erejű újítás az integrált természettudományokban jártas, tanári képesítést is szerző szakemberek hazai képzése?
...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.