2023. február 14., kedd

KELL-E FÉLNI ATTÓL, HOGY MÉRGEZNEK AZ AKKUMULÁTORGYÁRAK?

TELEX
Szerző: ELŐD FRUZSINA
2023.02.13.


- A gazdaság kibocsátásmentesítésének nagy nyertese az elektromosautó-ipar. A hozzá kapcsolódó akkumulátorgyártás éppen most nő hatalmasra Magyarországon, ezért cikksorozatban foglalkozunk vele a Telexen. Az előző részben azt jártuk körül, mi az iparág világgazdasági és hazai jelentősége.

- Ezúttal azt mutatjuk be, milyen irányba fejlődik a technológia, milyen folyamatok zajlanak ezekben a gyárakban, mennyire tud zöld lenni az ágazat elvileg, és mennyire az a gyakorlatban.

- Ha a nyersanyagok kitermelésétől a hulladékfázisig nézzük az akkumulátorgyártást, akkor sok környezetkárosítást találunk. De a technológia folyamatosan fejlődik, és végső soron mi döntjük el, meghozunk-e bizonyos kompromisszumokat a fenntarthatóság érdekében.

- A Magyarországot érintő akkugyártás lokális hátrányait könnyen minimalizálni lehetne, Svédországban és Németországban például nincs balhé a nagy kapacitások kiépüléséből. A kulcs a lépték, valamint a szigorú szabályok, és azok betartatása. Itthon egyelőre egyik sem stimmel.

Ahogy a klímakatasztrófától való félelem lassan áthatja az élet minden területét, úgy lesz belőle egyre nagyobb üzlet is. 2023-ban a teljes világgazdaságban gőzerővel zajlik a klímasemlegességi átmenet, minden szektorban igyekeznek zöldíteni, vagy legalább zöldre festeni magukat a cégek.

A fenntarthatósági fordulat egyik legnagyobb nyertese az elektromobilitás és a vele összefonódott akkumulátorgyártás. Mivel az akkuk legnagyobb felvevőpiacát ma az elektromosautó-gyártók adják, ezért a következőkben rájuk fókuszálunk, de érdemes tudni, hogy a jövőben a megújuló energiára való áttérés miatt egyre több akkumulátor kell majd a nagy akkuparkoknak is.

Gyakran találkozni azzal az érveléssel, hogy tulajdonképpen nem is olyan környezetbarát az elektromos autózás: a közlekedés közbeni üvegházgáz- és füstkibocsátást persze megszünteti, de cserébe a járművek gyártása sok szempontból szennyezőbb, mint a fosszilis üzemanyagokkal működőké. A kritikának van alapja, mint a cikk során látni fogjuk, az elektromos járművekhez nélkülözhetetlen akkumulátorokhoz ma még sok kártékony tevékenység tapad. Az, hogy a világ mégis ebbe az irányba billen, leginkább annak köszönhető, hogy az éghajlatváltozás fenyegetése miatt minden más környezetvédelmi szempont fölé került az üvegházhatású gázok kibocsátásának visszafogása.

Teljes életciklusra vetítve az elektromos autókhoz is kapcsolódik emisszió, de ez nem éri el a benzines, dízeles járművekét még olyan országokban sem, amelyekben az áramtermeléshez is sok fosszilis energiahordozót használnak. Ahol pedig az áramszektor nukleáris vagy megújulóenergia-forrásokon alapul, ennél is sokkal jobb ez az érték. Külön az akkumulátoriparra vonatkozó környezeti elemzésekből pedig az jön ki, hogy a szektor messze nem kibocsátásmentes, de mind a nyersanyagtermelést, mind a gyártást nagyban érdemes csinálni. Így jönnek képbe az óriásgyárak, amelyek energiahatékonysága a kis üzemekhez képest sokkal jobb, tehát szemben azzal, amit esetleg elsőre gondolnánk, ebben a szektorban pont a nagyobb üzemek kímélik jobban a környezetet – legalábbis globálisan...


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.