2023. február 24., péntek

ELLENZÉKI VISSZHANGKAMRA ÉS OROSZPÁRTI KAVALKÁD: HONNAN TÁJÉKOZÓDNAK A HÁBORÚRÓL A MAGYAR FACEBOOKOZÓK?

LAKMUSZ
Szerző: NÉMETH SZILVI
2023.02.24.


Az ellenzéki csoportokban a független média szolgált iránytűként a háborúról való tájékozódásban, amivel csak az önmagába záródó EzaLényeg-univerzum vette fel a versenyt. A magyar kormányt és Putyin háborúját támogató csatornák olvasói között viszont nagy az átfedés, és több anonim szereplő is alakítja ezt a színteret.


A Digital Methods Initiative (DMI) hat kelet-európai országban vizsgálta, milyen szereplők irányítják a figyelmet az orosz-ukrán háborúval kapcsolatos információkra a közösségi médiában. A kutatás 2022. február 24. óta eltelt 1 évben vizsgálta azokat a Facebookon közzétett posztokat, amelyek külső hivatkozásokhoz vezetnek. A kutatók a linkek forráselemzésével azonosították be a problémás online tereket, amelyek vagy sebezhetőnek mutatkoztak a dezinformációval szemben, vagy tudatosan vettek részt az ellentmondásos narratívák terjesztésében. A kutatás Magyarországra vonatkozó részét a Lakmusz végezte. (Ebben a cikkben a magyar színtér elemzését mutatjuk be, a nemzetközi összehasonlításról a teljes kutatás megjelenése után számolunk majd be.)

Közösségi hírforrások

A hírigényeket egyre inkább a közösségi hírforrások szolgálják ki itthon is, az orosz-ukrán háború pedig az egyik első olyan fegyveres konfliktus, amelyet a közösségi médián szinte élőben lehet követni. A technológiai platformok ugyan lehetővé teszik az események azonnali kommentálását-közvetítését, ugyanakkor egyre nehezebb felismerni, milyen források szolgálják a valóban hiteles információszerzést. A jól ismert sajtótermékeknek például a Facebookon számos új belépővel kell megküzdeniük a figyelemért: tavaly február óta kül- és biztonságpolitikai szakértők, katonai Telegram-csatornák, amatőr podcasterek, beszélgető közösségek, valamint - a fordítóprogramok elterjedésének köszönhetően - egyre nagyobb számú nemzetközi sajtótermék igyekszik formálni a közvéleményt.

A kutatás hiperlink-elemzés módszerével mérte fel, milyen tartalmak és milyen csatornákon keresztül kerülnek be a hazai Facebook-nyilvánosságba. Az elemzés során megvizsgáltuk, hogy a megosztási mintázataik alapján egymáshoz közel álló csatornák milyen nagyobb egységekbe rendeződnek, milyen politikai színezetűek, mekkora kiterjedésűek, illetve milyen pozíciót foglalnak el a médiaszíntér egészéhez képest.

Összességében megállapítható, hogy:

- Az orosz-ukrán háborúról való tájékozódás Magyarországon egy erősen polarizált színtéren zajlik, ahol a két tábort a kormánytól független és a kormánypárti médiabirodalomhoz tartozó hagyományos médiumok szervezik.

- Az ellenzéki térfélen a mainstream média jelenti legfőbb tájékozódási pontot, ennek kihívójaként jelennek meg - a mainstream nyilvánosságtól elkülönülve - a kormányellenes propagandakiadványok, amelyeknél az orosz-ukrán háború híreit az Orbán-rendszer elleni kritika eszközeként használják.

- Egyes médiumok az ellenzéki és kormánypárti térfél között helyezkednek el, mint például az Index.hu, a Portfolio vagy a 168 Óra.

- A KESMA- és a közmédia szervezi a hálózat ellentétes pólusát, amelyek hasonló közönséget vonzanak, mint a szélsőséges, anonim szereplők által üzemeltetett webszájtok. Szintén a kormánypárti színtérrel átfedésben jelennek meg a nyíltan oroszpárti szereplők és az orosz-ukrán háborút kiemelten követő blogok és vlogok...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.