2023. február 17., péntek

A FELSZABADÍTÁS PEDAGÓGIÁJA – A KRITIKAI PEDAGÓGIA ELMÉLETE ÉS GYAKORLATA

KÖZÉLET ISKOLÁJA / TUDÁSTÁR
Szerkesztő: UDVARHELYI ÉVA TESSZA
2023.01.30.


Nem elég, hogy négy- vagy ötévente szavazhatunk, ha közben alig-alig van befolyásunk arra, hogy mit tesznek azok, akiket megválasztottunk. A Közélet Iskolájában hiszünk abban, hogy az emberek akkor tudnak hatékonyan részt venni a demokratikus folyamatokban és formálni a saját szűkebb vagy tágabb környezetüket, értik az őket körülvevő társadalmi, gazdasági és politikai folyamatokat, ismerik a jogaikat és megfelelő tudásuk van az érdekérvényesítésről. Ám ma az általános vagy középiskolában nem feltétlenül tanuljuk meg azt, hogy hogyan tudjuk a kezünkbe venni a sorsunkat, hogyan tudunk csoporttá szerveződni és hogyan lehetséges aktívan formálni a közéletet. A szegénységben élő és kirekesztett emberek számára pedig még kevésbé hozzáférhető a társadalmi részvételhez szükséges tudás és tapasztalat.

A kritikai pedagógia célja, hogy a közös tanulási folyamat során a résztvevők felismerjék az őket körülvevő elnyomó társadalmi viszonyokat és ennek a kritikai tudásnak a birtokában a saját életük tudatosabb irányítói legyenek és közösen lépjenek fel a társadalmi igazságosságért – akár a saját ügyükben, akár másokéban. Ezt a folyamatot hívja Paulo Freire brazil szervező és tanár, a kritikai pedagógia alapjainak megteremtője, a kritikai öntudatra ébredésnek vagy felszabadulásnak. A kritikai pedagógia önmagában nem egy pedagógiai módszer, hanem a társadalmi változást célzó pedagógiai filozófia, amelyben a tanulás egy hosszabb távú közös felfedező folyamat, ami nagyon sokféle alakot ölthet.

A Közélet Iskolája szöveggyűjteménye az elmúlt közel 10 évben használt pedagógiai megközelítésünkbe nyújt széleskörű betekintést – elméletben és gyakorlatban, itthon és külföldön, mai és a múltbéli példákkal. A könyv segítségével az olvasó megismerheti a kritikai pedagógia elméleti hátterét és megismerheti ennek a pedagógiai megközelítésnek a magyarországi és nemzetközi gyökereit. Ezen kívül bemutatunk olyan gyakran használt módszereket és saját gyakorlatokat is, amelyeket bárki használhat, aki kritikai pedagógiai munkát szeretne végezni.

A szöveggyűjtemény ingyenesen elérhető, de minden adományt örömmel fogadunk, hogy a képzéseink továbbra is mindenki számára ingyenesen elérhetőek legyenek, és természetesen minden olvasónkat nagy szeretettel várjuk a képzéseinken és eseményeinken is!

Ha hasznosnak találtad a könyv tartalmát, akkor kérjük, hogy egyszeri vagy rendszeres adománnyal támogasd a Közélet Iskolája munkáját, hogy minél többekhez juthasson el az önszerveződéshez szükséges tudás. Ide kattintva tudsz támogatni minket...

ITT OLVASHATÓ

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.