Szerző: TENCZER GÁBOR
2023.01.23.
Élénksárga és türkizkék átjárók, világos, fehér terek, erős indusztriális és pszichedelikus hatás: a frissen elkészült Deák téri állomást Csapó Balázs, Germán Tibor, Gurdon Balázs és Hargitai Bence építészekkel jártuk be néhány órával az átadás előtt.
A Deák téri aluljáróból, a Földalatti Vasúti Múzeum bejárata mellől indulunk, ahová a 47-es, 49-es villamos végállomásától lehet lelépcsőzni. Annak, hogy itt a villamosmegálló, jelentősége van, az új belépőcsarnokban a fémpanelek melegszürke színe mellett a villamosokra és a földalattira utaló sárga az uralkodó burkolatszín.
A jegykezelőnél összesűrűsödnek a kintről szétszórva érkező utasok, akiket beljebb a mozgólépcső élénksárga lejtaknája gyűjt össze.
„Beszippant a sárga őrület”
– fogalmazta meg az érzést az egyik építész. Mint hozzáteszi, a Deák tér élénk, friss színeinek használata tisztelgés a 3-as metró korábbi, merész színhasználata előtt.
Egy szinttel lejjebb a mozgólépcső beérkezik az átszállócsarnokba, ahová a földalattiból is befut egy folyosó. A mennyezet itt jóval magasabb, mint korábban. A nagyobb teret a tervezők úgy használták ki, hogy a szürke álmennyezet alatt még egy síkot adnak ki a szabadon lebegő négyzetes lámpatestek.
Újabb mozgólépcső-lejtaknába fordulunk, ennek burkolata égkék színű, a 3-as metró színére utalva. Érdekes részlet, hogy a burkolóelemek osztata most függőleges, nem úgy, mint korábban, amikor a kapaszkodóra merőlegesen előrefelé dőlt, kicsit az utasokat is önkéntelenül megdöntve...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.