2022. december 18., vasárnap

„ÉS KIJÖVE A TEMPLOMBÓL A HÉT ANGYAL, AKINÉL A HÉT CSAPÁS VALA”

FACEBOOK
Szerző: GÁBOR GYÖRGY
2022.12.18.


Azért tennék egy lábjegyzetet ehhez az „ember, most jöttem ki a templomból” bonmot-hoz, amely minden bizonnyal az „oszt jónapot”, a „ne mi kapjuk a legtöbbet”, a „boldog karácsonyt kívánok”, a „helló röfi” , a „ha támadják a kisvasútat, meghosszabbítjuk Bicskéig”, vagy mondjuk a „ki nem állhatom a pocakos tábornokokat” szociolingvisztikai gyűjtemény roppant aranybányájának legfényesebb gyöngyszemei közé soroltatott be, amúgy abszolút méltán, special thanks to Viktor Orbán.

A helyzet ugyanis az, s minő kár, hogy erre nem figyelt fel az Újszövetséget napi rendszerességgel használók széles tábora, hogy Orbán Viktor miniszterelnök nem egyedül lépett ki a templom kapuján, hanem ott volt mellette a sajtófőnöke, valamint legalább 5-6, a pufikabátok alatt férfiasan duzzadó személyi testőre, vagyis összesen voltak vagy heten. És ez nem számmisztika, csupán filológiai pontosítás. Hiszen innen kapja meg valós jelentését a Jelenések könyvének sora, amely így hangzik: „És kijöve a templomból a hét angyal, akinél a hét csapás vala” (Jel 15,6). Ugye-ugye? Csak azt a náluk lévő „hét csapást” tudnám feledni…

MILYEN VÁLTOZÁSOKAT HOZ AZ ÁLLAM TÁRSASHÁZI TÖRVÉNYMÓDOSÍTÁSA? - REALITÁS A KLUBRÁDIÓBAN

KLUBRÁDIÓ / REALITÁS
Műsorvezető: RÓZSA PÉTER
2022.12.12.



A Realitás 2022. december 12-i adásában Rózsa Péter társasházakról beszélget szakértő vendégeivel. A csaknem 20 éve hatájos társasházi törvényt készül módosítani az állam. De, miért is kell módosítani azt? Mik a problémák? Egyáltalán orvosolhatók-e azok az anomáliák, amelyek a társasházak működésében/működtetésében folyamatosan fellelhetőek, és mit lehet azzal kezdeni, hogy a közeljövőben országszerte látványosan meg fognak nőni a társasházak költségei az energiaárak és egyéb válság jelenségek miatt.

MAGYAR MONOPOLY

ÉLET ÉS IRODALOM
Szerző: SZÉKY JÁNOS
2022.12.16.


Apám barátja, Iván középvállalkozó volt Londonban, textil-nagykereskedő, akkori magyar fogalmakkal káprázatosan gazdag és szabad ember. A hatvanas évek elejétől mindig a Gellértben szállt meg, amikor hazajött. Főleg mert a budapesti szállodák közül ez volt az, ahol a kényelem – a fürdő mint szolgáltatás fényűzésével együtt – megközelítette a szovjet tömbön kívüli világ jó (bár nem luxus-) hoteljeinek szintjét. De szocialista tulajdonban a romlás feltartóztathatatlan volt, utána pedig iszonyú pénzek kellettek volna, hogy felhozzák a régi nimbuszának megfelelő színvonalra.

A brand azonban tovább ragyogott fennen, s ez elég volt ahhoz, hogy vonzónak találja Tiborcz István egy üzleti partnere, aki meg is vásárolta a Magyar Fejlesztési Bank nevű állami tulajdonú pénzintézet hitelével, vagyis – nem sok közvetítéssel – az adófizetők pénzét fölhasználva. Az összeg, úgy látszik, mégsem volt elég, így a – ma már főleg takarítástechnikai értelemben – patinás hotelt tavaly „ideiglenesen” be kellett zárni. E ponton lépett színre a miniszterelnöki vő maga, kinek meggazdagodása szintén nem független a magyar és nyugat-európai adófizetők pénzétől. A múlt héten jött a hír, hogy cége az üzleti partnertől meg-, illetve átvette a Gellértet – azzal az ígérettel, hogy világszínvonalú ötcsillagos hotelt csinál belőle.

Lehet okoskodni, hogy csődtömeget vett nyakába a Gellérttel, de hát egyrészt nem a saját nyakába vette, hanem végső soron az adófizetőkébe, másrészt a történet tanulsága – vagy ahogy ifjúságom tankönyvei mondták, „eszmei mondanivalója” – annyi: Tiborcz kinézi magának, Tiborcz megkapja...


ÉLET ÉS IRODALOM 2022/50. SZÁMÁNAK TARTALOMJEGYZÉKE (1. RÉSZ)

LÁNYI ANDRÁS: NEM KELL MEGIJEDNI, HA A TÜNTETÉSEK, TILTAKOZÁSOK SIKERTELENNEK TŰNNEK

SZABAD EURÓPA / PODCAST
Szerző: SZABAD EURÓPA / LÁNYI ANDRÁS
2022.12.17.


"Hihetetlen mértékben képesek vagyunk nem szolidárisak lenni egymással" – fogalmazott a Szabad Európa podcast műsorában a ma már inkább filozófusként, íróként, környezetvédőként ismert filmrendező. Szerinte a hatalom akkor szokott megbukni, ha elveszti a mértéket...

AZ ILLIBERÁLIS FASISZTA RENDŐRÁLLAMBAN AZ OKTATÁS BELÜGYI ÉS RENDÉSZETI KÉRDÉS, AHOL A PEDAGÓGUSOKNAK IS ELIGAZÍTÁST TARTANAK

AMERIKAI NÉPSZAVA ONLINE
Szerző: Amerikai Népszava
2022.12.17.


Ezért kell megszabadulni mielőbb a régi vágású tanároktól, akiket megfertőzött a liberális demokrácia áltudománya, amely elhitette velük, hogy versenyképes tudást, önálló gondolkodást, kreatív képességeket és kultúrát, humanizmust, emberséget és emberi minőséget kell átadniuk a diákjaiknak. Az illiberális fasiszta forradalom nem ilyen emberutánpótlásra vágyik, hanem olyanokra, akik engedelmesen, gyorsan és szakszerűen hajtják végre a parancsokat, hűségesek a feletteseikhez, tisztelik a tekintélyeket, és feladatuknak az illiberális rendszer szolgálatát és védelmét tekintik.

Az illiberális fasiszta diktatúrákban a rendőrtisztképző és a bölcsészkar között semmi különbség nincs módszereit és céljait tekintve, csak a szolgálati terület nem ugyanaz, és utóbbiak civilruhás rendőrök. Azt kellene már megértenie végre Orbán alattvaló jobbágyainak, hogy a nemzeti “keresztény” országban mindenki rendőr, esetleg katona, legrosszabb esetben határőr. Egy diktatúrában a rendszer ellenségei elleni harc mindeki elsőszámú feladata, az iskolák küldetése pedig az, hogy erre képezze ki az egyedeket, nem a számítógépes szoftverek írására. Legfeljebb lehallgatás esetére.

Ennek érdekében kell a krétának látszó tárggyal a táblának látszó tárgyra rajzolni, méghozzá egy helyszínelés pontos rajzát. Fontos, hogy a történelem oktatása felnyissa a leendő rendőrpolgárok szemét, hogy milyen ármányok állták útját eddig az ideális államforma, az illiberális fasiszta rendőrállam kialakulásának. Az irodalom Wass Albert náci giccsírónál kezdődik és Nyírő József nyilas író, újságírónál végződik. A “keresztény” sajtónak nem a zsidó-amerikai Pulitzer József, hanem a nyilas-náci Nyírő József és társai alapvetését kell követni. Ezt nem értik az itt ragadt tanárok.

A mi illiberális fasiszta-náci mintadiktatúránk nagyon emberséges és toleráns (fő ideológusunk, Adolf Hitler és Benito Mussolini szerint gyáva, megalkuvó és gyenge), mert az állásukból kirúgott tanárok, akik nem a munkaköri szerződésüket szegték meg, hanem a parancsnak nem engedelmeskedtek, akik szabotőrök, provokátorok és hazaárulók, nem a kivégzőosztag előtt, még inkább az akasztófán végezték, hanem szabad elvonulást kaptak. Pedig a helyszínen főbe is lőhették volna őket, s ennek a rendszernek klasszikus mintái ezt meg is tették volna. De ami késik, nem múlik.

Ne értse félre ezt a sok puhány, liberális pszichológián és pedagógián nevelkedett emberi csökevény, akik “tanárnak” képzelik magukat. Ez nem azt jelenti, hogy ők azt csinálnak, amit akarnak, individualista egyéniségeket nevelhetnek Soros Györgynek és a gyáva, gyenge, erkölcstelen és puhány zsidóknak. A feladatuk az, hogy katonákat és rendőröket, a szabályzatot pontosan követő szolgálattevőket neveljenek a hazának.

Ezek nem tanárok, mint ahogy azt a rendszer egyik keresztényfasiszta főideológusa, az “ellenzéki” lopott tévé tulajdonosa, Németh Sándor szektavezér is kifejtette. Tanárok Spártában voltak, nem az Eötvös Gimnáziumban, meg a Lauderben. Szomorú, hogy már a katolikus iskolák is úgy megromlottak, hogy ott is tüntetnek tanárok. Ilyen a Hit Gyülekezete iskoláiban például, ahol tisztelik a legfőbb tekintélyt (nem Istenre gondolunk, mert vele lehet vitatkozni), ilyen nem fordul elő. Hallott valaki ilyenről? Vannak, ahol értik a rendszer keresztényfasiszta lényegét. A félelem segít.

A gyereket nevelni kell, fel kell pofozni, ha nem csinált semmit, akkor is, megelőző céllal. Meg kell tanítani járőrözni, kilesni, megfigyelni, besúgni, az ellenséget felismerni, megsemmisíteni, vagy semlegesíteni. Ezért lett az oktatás a Belügyminisztérium része, főnökük az ország főrendőre, az iskola belügyi és rendészeti kérdés. A rendőrállam számít az iskolákba kihelyezett kiképzőkre, akik ma még tanároknak nevezik magukat. De ha sokáig értetlenkednek, kaphatnak egyenruhát és rendfokozatokat is...

AZ AZERI ÁRAM

REZEDA VILÁGA
Szerző: Rezeda
2022.12.18.


„Ez ám a rock and roll” mondaná Orbán Viktor – facebookos bejegyzése szerint -, ha fiatalabb volna. De nem mondja, mert öreg. Ezt nem írta, csupán a logika mutatja nekünk, és máris látjuk, hogy még ő is halandó. Mária néni a sparheltnél nem tudja, mi az a rock and roll, mert világ életében a Jó ebédhez szól a nótát hallgatta, ez azonban nem zavarja abban, hogy elaléljon, ezt is milyen szépen mondta ez a mi miniszteres urunk. Erre az ábrándozásra egyébként egy „megadeal” – forrás szintén egyetlenünk népbutító közösségi oldala – ragadtatta Orbánt, ami villanyos vezeték Azerbajdzsánt köti majd össze kies hazánkkal ezer kilométeren át, tengerek alatt és pusztaságokon keresztül.

Mindenki örvendezett Orbán rock and rollos hangulatának, még maga az Unió nagyasszonya, Ursula is, mert zöld energia fog érkezni az azeriektől, aminél fontosabb szempont most épp nincs. Csak egyet nem tudtunk meg a nagy csűrdöngölésben, mennyibe kerül, ki építi meg, és mikor készül el, ha egyáltalán. Tartok tőle, hogy Orbán életében egy mikrowatt energia sem jön a messzi diktatúrából, de egyetlenünkre jellemző az olyan távlatos gondolkodás, ami a porbafingó magyari jómunkásembernek magas, mert ő az itt és most filozófusa. Momentán nem tudja kifizetni az áramot, amin semmiféle tenger alatti kábel nem segít, viszont azt látja, de fel nem fogja, hogy a pénzt olyan megadealekre cseszik el, amiktől ő meg is dögölhet.

Mi magunk is porbafingók vagyunk, csak nekünk jár a szájunk mert elgondolkodunk néha a kajla világon, és elkezdünk azon morfondírozni, miért jó tengernyi pénzt költeni valamire, ami arra alkalmas, hogy máshonnan vegyük meg azt, amit itthon is előállíthatnánk. Azt is megkérdezzük – de csak magunktól, mert választ soha, semmire nem kapunk ebben a nagybüdös életben -, nem lenne-e ésszerűbb ezt a hatalmas summát – mert sokba fog kerülni, csak nem tudjuk mennyibe – arra fordítani, hogy itthon állítsuk elő a totemmé váló zöld energiát szélkerékkel, napelemmel meg amivel még lehet. Mert látunk a környezetünkben olyat, hogy egy-egy ország lassan már teljesen ellátja magát ilyen megújulóval...

SAJÁTOS NEVELÉSI IGÉNYŰ GYERMEKEK A RENDSZERBEN

A NYOMOR SZÉLE
Szerző: L. RITÓK NÓRA
2022.12.16.


Ha valaki beüti a google-ba, hogy növekszik a sajátos nevelési igényű gyerekek száma, akkor évekre visszamenőleg hasonló tartalmú cikkeket olvashat, szakmai elemzéseket, jelzéseket nemcsak a számadatokról, hanem arról is, hogy kevés a szakember, a forrás, és nem biztosított megfelelően a gyerekek fejlesztése.

Sehol sem egyszerű a helyzet, de a szolgáltatáshiányos leszakadó térségekben, a szegregátumokban, ahol gyakran maguk a szülők is érintettek, ott nagyon erősen látszik a baj. Van olyan szegregált osztály ma, ahol 19 gyerekből 14 integrálható SNI (sajátos nevelési igényű), vagy BTM tanuló. A tanító, aki nem gyógypedagógus, aki mellett nincs fejlesztőpedagógus, pedagógia asszisztens, hogy tudna megfelelni a rá nehezedő elvárásoknak? Nem is az önmagával szemben támasztottnak, mert ha még nem égett ki teljesen, akkor küzd, hanem azzal a rendszerrel, ami előírja számára a haladást, tempóval, ismeretanyaggal, ami szintet húz és majd mér is, és közli a végén: nem megfelelő a munka, mert alatta marad az országos átlagnak, a döntéshozók által elvárt szintnek.

Sokat írtam már ezekről a gyerekekről, arról is, hogy felnőve, megfelelő döntési és életvezetési képességek nélkül a társadalmi leszakadásban mi vár rájuk… de most mégis az iskolarendszerben nézném a helyzetüket.

Mert sok probléma érzékelhető azon túl is, hogy milyen a szakemberellátottság. Pl. azzal kapcsolatban, hogy mikor kerül a gyerek szakértői felülvizsgálatra? Van koraszülött gyerekünk, aki SNI státuszban van, másodikosként, de a korosztályában a csoportban ő a legjobb. A többiek mind sokkal több nehézséggel küzdenek, de senkiben nem merült fel még, hogy szakértőkkel kellene megnézetni. Vagy, nyilvánvalóan valami gond van azzal a gyerekkel, akit a matematika miatt már buktattak is, de ezzel sem oldódott meg a helyzet, ugyanazokkal a problémákkal küzd ma is, már túlkoros harmadikos, és így fog majd menni végig, mert nincs megállapítva nála a diagnózis, és így az oktatásában azt az elvárást kapja, mint ezen a területen gond nélkül fejlődő társai.

A baj az, hogy ezek a kudarcok nem állnak külön meg a gyerek mellett, hanem beépülnek a személyiségébe, befolyásolják a viszonyulását, motivációját, és amortizálják le azokat a területeket is, amelyekben tehetséges és sikeres lenne.

Aztán vannak itt más gondok is. Pl. a látássérültek helyzete. Magyarországon a komoly látás sérüléssel élő gyerekeket bentlakásos intézetben fejlesztik, speciális eszközökkel, szakemberekkel. Itt is van ilyen iskola a megyeszékhelyen. De egy elsős gyereket nem szívesen enged a szülő kollégiumba, és ha nem tudja megoldani, hogy mondjuk 80 km-ről naponta behordja, akkor a gyerek marad a helyi általános iskolában, SNI tanulóként. Ám az SNI egy nagyon sokrétű kategória, és nálunk integrálható forma egy bizonyos szintű látássérülésen túl nem szervezhető meg, sem eszközpark nincs hozzá, sem tudás. Ezt megoldani utazó szakemberrel sem lehet, így a gyerek pl. egyik szemére vakon, másikra 25%-ban látóként ül a többiekkel, és…nem történik vele semmi. Mi is történhetne? Kivel? A tanító hiába akar…mit tudna tenni?

Írtam már így felnőtt autista gyerekről is, aki “jól elvolt” a hátsó sorban, a maga szűkre szabott világában, de mivel nem voltak különösebben magatartási problémái, így megjelent minden nap az iskolában a maga kis szatyrával, amiben az épp aktuális cuccait hozta, és elmolyolt vele. Mindenki békén hagyta, elfogadta így, ami aztán azt eredményezte, hogy különösebb tudás nélkül végezte el az iskolát.

Nemrég küldte át nekem valaki a NAT 2020, Kerettanterv, SNI enyhe értelmi fogyatékos gyerekeknek Természettudomány Biológia 7.o.-ból egy bekezdést. “Főbb rendszertani csoportok: faj, évfolyam, törzs.” Ez áll benne. Persze tudom, biztosan nyomdahiba…meg egyébként is ki olvassa? De ez is egy rossz üzenet. Hogy ebben benne maradhat ekkora butaság. És 2020 óta nem javították, nem tűnt fel senkinek?

Kereshetnénk, hol lett elszúrva ez is. Az biztos, hogy sok szakember megfogalmazza, jobb volt, mikor külön iskolában, megfelelő szakemberekkel foglalkoztak velük. Jobb volt nekik is, és a többieknek is. De ez sem volt jó, mert ebben is sikerült egy tarthatatlan helyzetet teremteni, és oda gyűjteni a roma gyerekeket, függetlenül attól, hogy SNI státuszúak voltak-e vagy sem. Mert a kirekesztésre az “igény” mindig is megvolt a társadalomban.

De ez a megoldás, amivel a nyakába zúdították az iskoláknak az integráció problémáját így, az tényleg senkinek sem jó. Az inkluzív oktatásra fel kell készíteni az iskolákat, pedagógusokat. Ma erre nem ad a rendszer megfelelő tudást, és ha még kapnának is ehhez elméleti hátteret a szakemberképzésben, onnan kikerülve, az iskolákban dolgozó, ebben eszköztelen pedagógusok teremtette munkahelyi klímában gyorsan igazodnak a többiekhez. Mindig eszembe jut, mikor pályakezdőként kikerültem egy kis falusi iskolába, és szociometriát szerettem volna készíteni az osztályomban, és ehhez engedélyt kellett kérnem az igazgatónőtől, azt kérdezte: „Mi van, dicsekszel a főiskoláddal?” Mert ő nem tudta, mi az…

Az adaptív iskola a világban már általános. Az adaptivitás a résztvevők együttműködésén alapul, az érintettek kölcsönös alkalmazkodását feltételezi egymáshoz és a körülményekhez. Az adaptív iskola differenciál és rugalmas. Nálunk viszont az iskolarendszer nem vesz tudomást erről (sem). Tisztelet a kivételnek persze, nem akarok senkit megbántani az általánosítással. De nem tudok hallgatni a megtapasztalásokról, az eszköztelen és kétségbeesett pedagógusokról, az egyre növekvő számú SNI gyerekről, akikkel nem tudunk mit kezdeni.

Valahogy újra kellene tervezni ezt is. Az SNI integráció/inklúzió témáját. Korszerűen, beismerve, hogy ebben a rendszerben ez így nem megoldható. És törődni velük végre. Mert ők is itt vannak, velünk. A statisztikák szerint már meghaladja a százezret a számuk, és meggyőződésem, hogy ennél jóval többen vannak, akik úgy mennek át az iskolarendszeren, hogy el sem jutnak a szakértői bizottságig. Azok közül biztosan nem, ahol a szülők alapkészséghiányosan, tudás és lehetőség nélkül fel sem ismerik, hogy valamiben speciális segítségre lenne szüksége a gyerekeknek, és a szegregált iskolákban is valahogy természetessé válnak a problémáikkal.

Miközben ezek nem természetes velejárói a társadalmi leszakadásnak. Sőt. A társadalmi leszakadást sem kellene természetesnek tekinteni.

AZ ALKOTMÁNYBÍRÓSÁGON NEM CSAK A NÉPSZAVA VESZÍTETT PÁPAI GÁBOR KARIKATÚRÁJA MIATT, HANEM A SZÓLÁSSZABADSÁG IS

NÉPSZAVA
Szerző: FORGÁCS IVÁN
2022.12.18.


Az Alkotmánybíróság helybenhagyta a Kúria lapunkat elmarasztaló döntését Pápai Gábor Krónikus című karikatúrájának közlése miatt. Továbbra is kérdés azonban, hogy a szólásszabadsággal, egy közügyben való véleménynyilvánítással szemben miért súlyosabb, hogy a rajz egyik, bíráló jegyek nélkül megjelenő eleme sértheti egy vallási közösséghez tartozó személy méltóságát. Egyáltalán, hogyan igazolható egy sérelem tárgyszerűen kimutatható sértés nélkül? Tovább tágítva a kérdéskört, előírható-e más világnézetének, vallásának feltétlen tisztelete?

FUTBALLTÖRTÉNELMI VB-DÖNTŐ JÖN: MI DÖNTHETI EL MESSI ÉS MBAPPÉ NAGY ÖSSZECSAPÁSÁT?

TELEX
Szerző: MÉSZÁROS ÁBEL
2022.12.18.


Bármennyire is a meglepetések vb-je volt eddig ez a katari 2022-es, a vasárnapi döntőben az előzetes várakozások és a modellek (Brazília mögötti) két nagy esélyese vág neki, nagyjából 50-50% eséllyel. Beharangozónkban három pontban nézzük meg a sorsdöntő tényezőket...


ORBÁN – ÉS MEGANNYI HANY ISTÓK

HÍRKLIKK
Szerző: NÉMETH PÉTER
2022.12.18.


Mottó: A „hany” ősi, finnugor eredetű, már nem használt szavunk, mocsarat, lápot jelent
...

...Orbán mocsarat és lecsapolást kiált Brüsszelben, miközben pont vele, az ő kormánya által elkövetettek miatt igyekszik az unió valami hasonlóra. Mert ez a tizenkét év, az orbáni uralom azt eredményezte, hogy a magyar rezsim működésének lényegévé vált – és most már lépjünk ki a mocsaras hasonlatból – a korrupció, a kiválasztottak „jutalmazása”, a közös pénzünk kisajátítása. És a közös pénz, ehelyütt, az euró-milliókat is jelenti, sőt, szinte kizárólag azt jelenti, hisz a forint-rabláshoz Brüsszelnek nincs köze. Ez a büszke nemzetállam – ami ugye Magyarország – nem enged beleszólást a dolgaiba, eddig sem engedte, sőt, forradalmi harcot vívott ellene. Saját pénzeként értelmezte az uniós támogatást, és felháborodott azon, ha a közös szabályokat számon kérték rajta. És az unió többnyire engedett is. Fontos az egység, Orbán meg tolta egyre csak tolta a határokat, mind távolabb a jogállami határoktól. A magyar nép meg rezzenéstelen arccal vette tudomásul, hogy ma minden hatalom a Fideszé, még pontosabban a Fidesz elnökéé, azt tesz, amit akar. Ha úgy gondolja, kikapcsolja a demokratikus rendszer összes intézményét, élén a parlamenttel, hatástalanítja az ellenőrző rendszereket, viszont mindezeket bőven használja az ellenfél, az ellenzék lejáratására. A NAV-tól az ÁSZ-on át az Alkotmánybíróságig, a rendőrségtől, az ügyészségen át, újabban a bíróságokig minden a rendszert, a rezsimet szolgálja. Azt a rezsimet, amely szabad szemmel is láthatóan emeli ki a közösből a pénzeket, hűbéri és strómani hierarchiát alakít ki, anélkül, hogy ezt bárki megakadályozná, horribile dictu, meg akarná akadályozni.

Ez volt ám, és az ma is az igazi mocsárvilág, amely fokról-fokra terebélyesedett, vált a mindennapi életünk részévé. És ezt a mocsarat, vagy annak egy Európáig nyúló részét akarja most lecsapolni az unió. Megtehette volna már korábban is, megakadályozhatta volna terjedését, de nem tette. Most akarja. Hogy eléggé-e, az – előttem legalábbis – erősen kérdéses. Hogy az, az unió életében példátlan fegyelmezés, amely most Magyarországot érinti – a pénzek visszatartása, zárolása – és folyósításának feltételekhez kötése, eredményre vezet-e, meglehetősen bizonytalan. Hiszen idegen ettől a rezsimtől az ígéretek betartása és az, hogy a hangzatos szavak cselekedetekké is váljanak. Egy olyan rezsimtől, amelynek működési alapelve a lopás, mint ahogy azt egykoron – más szavakkal – Lánczi professzor is kifejtette. Az unió szuper mérföldkövekről beszél, amelyek szigorú ellenőrzést sejtetnek, ha úgy tetszik a mocsár lecsapolását.

De ténylegesen az unió semmit nem tehet, ha mi változatlanul lápi lényként létezünk. Hallgatunk és úszunk. A mocsaras árban.

ÍGY GONDOZD A BETEGED! – AVAGY AZ ELLÁTÁSSZERVEZÉS MEGÚJÍTÁSA

G7.HU
Szerző: Dr. BABAI LÁSZLÓ
2022.12.16.


A sorozatban egészségügyi szakembereket kérdezünk arról, hogy mitől tudna jól együttműködni a magán- és közfinanszírozott ellátás
.

Magyarországon, hasonlóan Európa más államaihoz, az elmúlt 150 évben kialakult egészségügyi ellátórendszer és finanszírozás legfőbb etikai elve a szolidaritás. Szolidaritás szegények és gazdagok között, szolidaritás generációk között, szolidaritás a különböző földrajzi területen élők között.

A szolidaritás mértékét Magyarországon – a kötelező egészségbiztosítási ellátásról szóló – törvény (Ebtv) írja körül: „Az egészségbiztosítási ellátások közül az egészségügyi szolgáltatások az egészségi állapot által indokolt mértékben vehetők igénybe.”...