2022. december 17., szombat

VÁLSÁGBAN AZ ORBÁN-RENDSZER - ÉVÉRTÉKELŐ TÖLGYESSY PÉTERREL

PARTIZÁN
Szerző: Partizán
2022.12.16.



Válságban az Orbán-rendszer - Évértékelő Tölgyessy Péterrel

HÁTHA AKADNA

FACEBOOK
Szerző: GÁBOR GYÖRGY
2022.12.17.


Pintér Sándor azt mondja, hogy miután akad az ő családjában is pedagógus és akad tanuló, „valami elképzelésem van az oktatásról.” Speciel én bútorok között élek, a családom többi tagja is, még sincs „valami elképzelésem” az asztalos munkáról. Van számítógépem, a családban mindenütt akad, de nincs „valami elképzelésem” a programozásról. Sok hegedűversenyt és hegedűszonátát hallgatok, a család többi tagja is szereti a zenét, még sincs „valami elképzelésem” a vonótechnikáról. A miniszternek azonban „van valami elképzelése” saját szakterületéről! A bütykölgető, barkácsoló ember véli úgy (mert írva vagyon, hogy „a szakértelem olcsó, bolsevista trükk”), hogy ha „van valami elképzelése”, az már untig elegendő. Pedig nem! A területéért felelős miniszternek, vagyis a legelső szolgának (a Mandiner kommentelői kedvéért, vesd össze latinul minister) ne „valami elképzelése” legyen, hanem hazai és nemzetközi tapasztalatokkal és elméleti ismeretekkel alátámasztott komoly víziója, máskülönben csak rombolás és kártékony buherálás az, amit tesz. Pontosan úgy, ahogy az Pintér esetében is érzékelhető!

Aztán a rendőr a rendről kezd beszélni, ezt a szót végre érti, bizsergető szó ez számára, afrodiziákum, ettől jön igazán tűzbe, s máris otthonosan érzi magát. Pedig, ha volna benne értelem és tudás, akkor felfogná, hogy nem egy absztrakt rendhez kell igazítani az élet legkülönfélébb dolgait és területeit, ahogy tették és teszik ezt egyszeri, kétkezi diktátorok és Pintér számára is jól ismert diktatúrák: ha a működésképtelent és az embertelent a rendnek képzelt szögesdrótokkal vesszük körbe, akkor is az marad, ami, azaz működésképtelen és embertelen, legfeljebb még elviselhetetlenebb formát öltve. Valójában a rend a jó és hasznos struktúrák létezési módja, működési feltétele, immanens velejárója. A vacakságot, a bóvlit, a működésképtelenséget nem lehet rendbe szedni: lehet persze hadonászni gumibottal, ahogy tette ezt maga Pintér és tették kollégái már a rendszerváltás előtt, rend helyett valójában egyre nagyobb és elviselhetetlenebb káoszt okozva, miközben a maguk korlátolt eszközeivel felsőbb parancsra igyekeztek konzerválni a létező legnagyobb rendetlenséget. Ez volt a testvéri szovjetekkel és a hazai belügyi erőkkel fenntartott pártállam, ha tetszik még emlékezni, Pintér elvtárs.

Aztán a tüntető diákokról mutogat képeket, demonstrálva a kulturálatlan viselkedés elrettentő példázatait, majd mintha csak kibiztosítaná a revolverét, fenyegetően hozzáteszi: „Ezek az önök diákjai.” Ijesztően aljas, az összes hazai tanárt megalázni és megszégyeníteni szándékozó beszéd (hangsúlyozom: az összes hazai tanárt!), de tételezzük fel, hogy a diákok életét, s velük a társadalom jövőjét cinikusan elszórakozó, a tanárok munkáját ellehetetlenítő és a hangjukat mindannyiunkért felemelő pedagógusokat kirugdaló Pintérnek és politikus társainak valóban nincs ínyére a csúnya beszéd, elvégre ők más, sokkal fennköltebb stílhez vannak szokva. Az ő kényes, légies, törékeny és szubtilis köreikben ugyanis lopás közben nincs divatban a goromba beszéd, semmi trágárkodás, amikor épp az országot fosztogatják, a közpénzek lenyúlása közben szigorúan Arany János nyelvén szólva szólanak, s amikor Tiborcz hátizsákjából kikandikál az ezüst gyertyatartó, vagy Mészáros zsebében megcsörren az ezüst eszcájg, kivétel nélkül mindig Cicero és Quintillianus retorikai szabályai szerint fűzik egyik mondatukat a másikba.

A kirúgásokról Pintér lapidáris stílusban csak ennyit mond: „nem tehettem mást.” A parancsra tettem hamisítatlan logikája! Én pedig nem tehetek mást, csak emlékeztetem tanár kollégáimat arra, hogy a polgári engedetlenség mindig valamiféle alapvető bizalommal van a politikai rendszer általános igazságossága iránt. Erre a bizalomra azonban az Orbán-rezsim, épp a „nem tehettem mást” hajtogató Pintérekkel a legcsekélyebb mértékben sem szolgált rá. A polgári engedetlenségnek viszont pont ezért kell még elszántabbnak és a kölcsönös szolidaritás révén még erősebbnek lennie.

Végül a kissé sértődött káder nyelvén, a 60-as évek járási párttitkárának észjárásával, mintegy maga mögött tudva a pártapparátus erőt kölcsönző bizonyosságát és biztonságát, azt mondja Pintér, hogy „én még életemben nem sunnyogtam el sehonnan.”
Most sem kellene ezt tennie. Ha ugyanis előfordulna még valami csekélyke tisztesség Pintérben, nem sunnyogva, hanem kalapját fogva, emelt fővel távozna a helyszínről, megkezdve végre kiérdemelt nyugdíjas éveit, hogy unokáit oktatgassa-tanítgassa „valami elképzeléséről”. Hátha akadna valaki más, akinek nem csak „valami elképzelése” lenne az oktatásról, s akiben volna annyi bátorság, elszántság és tisztesség, hogy egy parányival fontosabbnak tartsa a diákok és velük az egész ország jövőjét és lehetőségeit, a tanárok emberhez méltó, normális munkakörülményeit és a szülők „megrendelői” bizalmát a Karmelita kolostor lakójának megfélemlítésen alapuló eszement önkényénél.
Utóirat: Ha a Mandiner, hasonlóan az eddigiekhez, engedélyem nélkül ezt az írásomat is közli, üzenem a szerkesztőségnek és az arc és név nélküli, hősies kommentelő hadnak, hogy jól tudják, zsidó vagyok, úgyhogy próbálják összeszedni magukat, s valami mást is odaröffenteni azon kívül, hogy zsidó, zsidó, zsidó, zsidó, meg hogy Izrael, Izrael, Izrael, Izrael."

PORTUGÁL OKTATÁS MAGYAR SZEMMEL

TELEX
Szerző: NYILAS GERGELY
2022.12.17.



Te ezért még bemész dolgozni?” – kérdezte portugál kollégája egy magyar pedagógustól, amikor meghallotta, mennyit keres: a portugál tanár a négy és félszeresét kereste magyar kollégájának. A DW Magyar egy lisszaboni magyar édesanyával és két olyan magyar pedagógussal interjúzott, akik Portugáliában is dolgoztak, így belülről is ismerik az ottani közoktatást.

A beszámolók alapján egy tanárnak heti 22 óráját írnak elő és van, akinek hét közben két szabadnapja is van.

A portugál iskolarendszer teljesítőképessége nagyon mélyről indult, az 1970-es években a portugál felnőttek ötöde írástudatlan volt, és ezt a következő évtizedben is csak hatodára sikerült leszorítani. Az 1990-es években már volt javulás, de 2000-ben a PISA-felmérésen világossá vált, hogy még mindig messze elmarad az OECD átlagától.

A portugál oktatás gyakorlati működéséről itt láthatja a DW korábbi anyagát, itt pedig a portugáliai oktatási rendszerről olvashatja elemzésünket.

A volt oktatási miniszter, Nono Crato szerint a 2003-2015 közötti reformok hozták meg az igazi eredményeket: ma már az OECD átlag felett teljesítenek a diákok a PISA-teszten, miközben a magyar diákok teljesítménye itt fokozatosan romlott.

Miközben Magyarországon 18-ról 16 évre csökkent az iskolalátogatás kötelező korhatára, addig Portugáliában 9-ről 12 évre növelték az iskolában kötelezően eltöltendő évek számát.

- A portugál diákok év közben kevés jegyet kapnak, ám év végén kulcsfontosságú felmérők vannak negyedik osztálytól, amelyeken a továbbtanulás múlik.

- A pedagógusok előtt nem pontos tanterv van, hanem elérendő oktatási célok, amelyekhez szabadon választhatják ki a tankönyveket is.

- A reform következetesen, kormányokon átívelően haladt.

- Jelentős összegeket fordítanak az iskolai felszerelések modernizálására, a digitalizációra.

- A fizetések magasak: Magyarországon a tanári fizetés a diplomás átlagbér 61 százaléka, Portugáliában 133 százaléka.

- Cserébe áldozatot is hozott az ország: a kislétszámú iskolákat megszüntették, így diákok tízezrei ingáznak. Így azonban jó felszereltségű iskolákban tanulnak, jól képzett és jól fizetett tanároktól.

- A rendszer fenntartásához a tanároktól hosszú munkanapot várnak el, igaz, a heti óraszám így is kevesebb, mint Magyarországon.

- A tanároknak viszont nincsen állandó helyük egy adott iskolában, van, aki több helyen tanít és évről évre pályáznia kell.

A videó a Deutsche Welle és a Telex együttműködésének keretében jelent meg.


PINTÉR ÉS A DIÁKOK

REZEDA VILÁGA
Szerző: Rezeda
2022.12.17.


Pintér Sándor, a röneszánsz miniszter, aki mindenhez is ért az egészségügyön át a rendőrségen keresztül az oktatásig, nem érti az életet. Megrekedt harminc évvel ezelőtt, bár az sem biztos, hogy akkor birtokában volt a világ bonyolultsága ismeretének. Egy vezérlő eszme maradt meg benne, hogy rendnek kell lenni, ezt a rendet pedig a feljebbvaló diktálja. Ha azt mondja, hogy fogkefével kell klozettot pucolni, akkor azzal kell, értve vagyunk, elvtársak. Ez egy zupás őrmester nívója, ami ma már sem a katonaságnál, sem a rendőrségnél nem szabadna divat legyen, de Pintér itt tart. Ráadásnak még az oktatást is irányítja.

Ilyen szellemben meg készségekkel, és ez tragédia az egész országnak. S hogy mennyire, arra példa az aktus, amikor tegnap pedagógusokkal találkozott, amiről előre sem lehetett tudni, miért történik, utólag pedig kiderült, hogy előtte is igazunk volt. Pintér Sándor, ahogyan a világot nem érti, úgy nem fogja fel abban a pedagógustüntetés lényegét. Annyi jutott el szűkös tudatáig, hogy valami pénzről van szó, nem érti, hogy sokkal többről, és azt sem, hogy ebbe hogyan keverednek bele a diákok, és egyáltalán ők mit is akarnak. Pintér Sándor maximum egy rossz rendőr, s akkor megengedőek vagyunk.

Mert ha jobb zsaru volna, nem lovagolna azon, hogy egy tüntetésen csúnyán beszélnek, illetlen szövegű transzparenseket cipelnek. Például Orbán csürhéje is mire volt képes a vezér utasítására annak idején a tévé székháznál, ehhez képest a pedagógustüntetések a babazsúr kategóriájába tartoznak. Pintér Sándor tegnap egyeztetés ürügyén hívott el pár pedagógust magához, viszont semmiféle egyeztetés nem történt, hanem a maga módján az orruk alá dörgölte, hogy rossz tanárok, és a diákjaik akasztófára valók. Diavetítést tartott ugyanis a tüntetéseken lefényképezett kemény hangú, elkeseredett táblákról.

„Ezek az önök diákjai” tette hozzá, miközben kattogott a diavetítő váltogatva a lefényképezett feliratokat, ilyen szövegekkel: „Nyugi Pintér, én is hülye vagyok matekból”, „De szép macska vagy Sanyi”, illetve a sommázat, „A kurva anyátok”. Sőt volt még kioktatás is mondatelemzéssel, illetve számlálással, hogy hány trágár szó szerepel egyetlen mondatban, valamint a megrovó kioktatás, hogy „Ezek az önök diákjai”. Igen. És a mieink is. Büszkék vagyunk rájuk, mégpedig azért, mert volt merszük szétszaggatni azt a hatalomnak tetsző birka-diákképet, amelyben a nemzet kis magyarjai elsőáldoznak, illetve bégetve tapsolnak Orbánnak...

MEGINT ELSÖTÉTÜLT UKRAJNA, WAGNER-ELÍTÉLTEK ROHAMOZNAK A DONBASZBAN – HELYZETKÉP A 295. NAPON

VÁLASZ ONLINE
Szerző: OSW
2022.12.17.


Újabb tömeges orosz rakétatámadás érte Ukrajnát. Rohamcsapatokat állítottak fel a Wagner-csoport által toborzott elítéltekből, akiket a Donbaszba vezényeltek. Eufória helyett józanságra váltott az ukrán hadvezetés. Oroszország háborúja Ukrajna ellen – helyzetkép a 295. napon. A varsói Keleti Tanulmányok Központjának (OSW) napi összefoglalója. Szerzők: Andrzej Wilk, Piotr Żochowski. Fordította: Zeöld Zsombor.


A legfontosabbak röviden:

- Újabb tömeges orosz rakétatámadás érte Ukrajnát: a megtorlás mellett a másik cél, hogy még az ideiglenes javítások eredményét is semmissé tegyék. Az orosz taktika kiterjed az ukrán légvédelem túltelítésére.

- A Patriot rendszerek átadását még nem erősítették meg – ezekkel kapcsolatban az egyik fő probléma a kiképzés időigényessége.

- Továbbra is a Donbasz a fő harcszíntér. A Donyeck városához közel fekvő Avdijivkát az átkarolás veszélyezteti. A Wagner-csoport ebbe a térségbe irányította a börtönökből toborzottakat – belőlük ukrán információk szerint rohamcsapatokat állítottak fel, veszteségeik nem számítanak.

- Belaruszban ugyan gyakorlatokra került sor, de ezek nem a déli határ mentén folynak. 
December 19-én az országba várják Vlagyimir Putyint.

Részletes helyzetkép:

December 16-án a reggeli órákban Oroszország újabb rakétatámadást hajtott végre az ukrán energetikai infrastruktúra ellen. Az első jelentések szerint az ország déli és keleti részén, illetve Kijevben és Korosztenyben [Коростень] található létesítmények sérültek meg, a szükségessé vált vészleállás miatt azonban az egész országban áramszünet következett be. A nagyvárosok közül Harkivot, Poltavát, Kremencsukot és Kropivnickijt [Кропивницький] teljesen levágták az áramszolgáltatástól, s súlyos problémákat jelentettek többek között Kijevből, Dnipro városából és Mikolajivból. Zaporizzsját és Krivij Rihet úgyszintén támadták...

RENDŐRÖK, KIKAPCSOLT TELEFONOK ÉS ELIGAZÍTÁS – ÍGY KONZULTÁL PINTÉR SÁNDOR A TANÁROKKAL

444.HU / VIDEÓ
Szerző: 444.HU
2022.12.16.



Péntek délelőtt tíz órától tartottak „köznevelési konzultációt” a Nemzeti Közszolgálati Egyetemen, az egyeztetést a Belügyminisztérium csütörtöki közleménye szerint „Pintér Sándor belügyminiszter kezdeményezésére hívták össze”. Az egyeztetésre érkezőket kamerás mikrobusz és rendőrök várták. Az épület előtt tiltakozó tanárok és támogatóik gyűltek össze, akik Rétvári Bence államtitkárnak azt kiabálták: „Nézz a szemembe, minket rúgtatok ki!” 

Végül Pintér Sándor belügyminiszter is megérkezett a helyszínre, aki nem vette át az Egységes Diákfront nyílt levelét, amikor azt megpróbálták átadni neki. A levelet a PDSZ-es Nagy Erzsébet próbálja most bejuttatni az épületbe Pintérhez. A tiltakozók Pintérnek is hasonlókat kiabáltak, mint Rétvárinak: „Nézz ide rám! Nem mersz idenézni, mert tudod, hogy lelkiismereted nincs! Ne röhögj! Ne légy cinikus!”

PINTÉR SÁNDOR KÖZÖLTE A TANÁROKKAL, NEM ÉRT AZ OKTATÁSHOZ, DE Ő 22 ÓRÁT DOLGOZIK HÉTVÉGÉN

NÉPSZAVA
Szerző: P. L.
2022.12.17.


Az oktatási minisztériumot államtitkárságnak hívják, a rendet fenn kell tartani, a kirúgott tanárok menjenek a bíróságra, sztrájkjog van - ismertette az oktatásért is felelős belügyminiszter, aki a pedagógusok mellett kiálló diákokat is pocskondiázta egy kicsit.


Valami elképzelésem van az oktatásról - hangzott Pintér Sándor bíztató kijelentése a pénteki közoktatási konzultációs fórumon, amelyről a Telex megszerzett egy hangfelvételt. Az oktatásért is felelős belügyminiszter ugyanakkor elismerte, nem ért az oktatáshoz, „keveset foglalkozott eddig” vele. Ő a vezetéshez ért, ezért vezetőként szeretné optimalizálni az iskolai rendszert, s amit ő teremteni tud a közoktatásban, az a „rend, rendezettség, rendszerben gondolkodás” - közölte.

Pintér Sándor beszédében felsorolta az oktatás több problémáját az uniós statisztikák alapján, például, hogy a tagállamok között a 23. legrosszabb a korai iskolaelhagyók aránya, azaz sokan idő előtt kiesnek az oktatási rendszerből. Szerinte a diákokat a tanárok hozzáállásával lehetne fejleszteni, azt pedig, hogy a jó iskolákból sokan külföldre menjenek tovább tanulni - hovatovább letelepedni - a hazaszeretetre neveléssel lehet megakadályozni.

A belügyminiszter kifogásolta, hogy a tárca tanároknak kiküldött kérdőívét kevesen töltötték ki, mivel a kormány az itt megadott adatokból tudna kiindulni. Mint mondta, a problémafelvetéseket hallották, az a kérdés, hogy mit csináljanak. „Nem akarnak segíteni … vagy mégis?” - tette fel a kérdést. A tüntetésekkel kapcsolatban elmondta azt is, hogy a válaszokat ugyan hallották az utcán, de „szűkös szókinccsel”, ezeket pedig nem lehet felhasználni - utalt a tárcavezető a demonstrálók egyes trágár megnyilvánulásaira.

Jövő évre tíz százalékos béremelést ígértek, erről pénteken kiadnak egy rendeletet. Pintér Sándor mást nem ígért, a továbbiakat ezúttal is az uniós pénzektől tette függővé, amíg azok nem érkeznek meg, további százalékokról nem lehet beszélni - közölte. ..