Szerző: L. RITÓK NÓRA
2022.
A könyvben szereplő írások az elmúlt években születtek, de az írást kiváltó helyzetek, okok nem változtak. A könyv első két része az okokat járja körül, a harmadik rész az Igazgyöngy modell működésével és módszertanával foglalkozik. Mivel az oktatás mindenkit érint közvetve vagy közvetlenül, ezért nem csak a szakembereknek lehet érdekes a könyv tartalma.
A magyar oktatási rendszer megbukott. Esélykiegyenlítés és esélyteremtés helyett inkább a különbségek növelése a jellemzője. Miért? Mik az okok? L. Ritók Nóra az okokat kutatja, napi munkájában pedig azért harcol, hogy a feltárt vagy éppen nyilvánvaló okokat megszüntesse. Egy civilnek soha nincs annyi eszköz a kezében, hogy rendszerszintű változásokat érjen el, de a terepi tapasztalatait, módszertanát felhasználva tehetünk a leszakadás ellen. A tanulók ne kötelező rossznak éljék meg az iskolát, legyen az a gondolkodásra, önállóságra, kreativitásra nevelő, sikerélményt biztosító iskola, ahova tanár és diák egyaránt szívesen megy.
Jó lenne, ha a könyvben szereplő írások többsége néhány év múlva csak egy rossz pillanat lenyomatai lennének, egy kor dokumentumai, amit szívesen elfelejtünk.
"Javaslata az, hogy a leendő pedagógusok tanulmányaik alatt ne csak az átlaggyerekre fókuszáljanak, hanem kapjanak felkészítést a hátrányos helyzetű gyerekek fejlesztésére is. … Jelen kötet tökéletesen alkalmas arra, hogy egy ilyen kötelező kurzus kötelező irodalma legyen. Mindent tud és mindent elmond a hátrányos helyzet okairól és kezelési lehetőségeiről. Közérthető, olvasmányos stílusa miatt azonban nemcsak a szociális szférában dolgozó szakembereknek és pedagógusjelölteknek ajánlott az elolvasása, hanem kiváló érzékenyítő olvasmány lehet a többségi társadalom minden tagjának is."
Dr. Iványi Zsuzsanna nyelvész, intézetvezető egyetemi docens
"Az ember közelről nézve érti meg – írja Nóra. Csakhogy nem nagyon akar senki sem elég közel menni, elég sokáig ahhoz, hogy az élethelyzetek, folyamatok komplexitását megérthesse. A rizikó kettős: nem csupán derék középosztályi komfortzónák elhagyása borsództat, hanem a szembenézés következtében beálló esetleges kényszer: akkor bizony sok mindent gyökeresen másképpen kell csinálni. Másképpen a támogatásnak nevezett intézkedéseket, másképpen az iskolát, másképpen az ellátórendszerek szervezését, másképpen a foglalkoztatást…"
Ercse Kriszta oktatáskutató
T A R T A L O M J E G Y Z É K:
A VÁLTOZÁSOK SODRÁSÁBAN 13
SZEGREGÁCIÓ ÉS OKTATÁS 37
Leszakadóban?! 38
Egy szelet a szegregátumok világából 59
Egy helyi deszegregációs kezdeményezés tapasztalatai: Biharkeresztes, Komádi, Berettyóújfalu 83
A nyomor kiöli az álmokat a gyerekekből 109
Mi lesz veled Brigitta? 119
21. századi szegénység 130
A konzervált leszakadás - közéleti vita 2. 138
PEDAGÓGUSSZEREPEK VÁLTOZÁSA 147
Szegregáció 148
Szegregációs körkép 152
Szociális készségek az iskolákban 160
Pedagógiai munka szociális látásmóddal 166
Oktatás szociális nézőponttal 171
Eszköztelenségtől a kiégésig 186
A VIZUÁLIS NEVELÉS MINT HÁTRÁNYKOMPENZÁLÓ MÓDSZER 193
Művészeti nevelés és hátrányos helyzet 194
Mire jó a vizuális nevelés? 212
A látványhűség karrierje és torzulásai 243
Művészettel az integráció felé 248
“Jó gyakorlatok”, avagy az innovációk temetői 263
Óvodások az Igazgyöngyben 267
A születéstől meghatározott gyerekesély 273
JELEN ÉS JÖVŐ 287
Kiterítenek úgyis…. 288
Minden mindennel összefügg 293
Hogyan képzelem a jövőt? 295