Szerző: BOGATIN BENCE
2022.12.28.
A múlt pénteki közoktatási fórumról írt beszámolók alapján egyelőre maguk a résztvevők is kevés konkrétumot tudnak a kormány képviselői által bemutatott „teljesítményalapú bérezés” koncepciójáról. Amennyire lehetséges, utánajártunk, hogy mire számíthatnak egy ilyen rendszerben a pedagógusok.
Az oktatási kormányzat felvetése nem előzmény nélküli, ráadásul a szakképzésben jelenleg is hasonló rendszer működik. A Pedagógusok Demokratikus Szakszrevezetének országos választmányi tagját, a Pintér Sándort és Maruzsa Zoltánt múlt héten személyesen is meghallgató Nagy Erzsébetet kérdeztük arról, hogy a jelenlegi tudásuk alapján milyen változás várható a tanárbérek szerkezetében, és mi az álláspontja minderről a jelenleg is sztrájktárgyalásokat és bérharcot folytató szakszervezetnek.
Maruzsa Zoltán és Pintér Sándor december 16-án a PDSZ beszámolója szerint úgynevezett teljesítményalapú bérezés bevezetéséről beszélt, amelyet jövő tavasszal akarnak az Országgyűlés elé terjeszteni.
Az ismert részletek főleg Pintér Sándor előadásából derültek ki.
Eszerint ötsávos bérrendszerben gondolkodnak, amelyben a sávokon belül nagy, mintegy 150 ezer forint bérdifferencia is lehet, amelyről az intézményvezetők döntenek.
Hogy milyen szempontok és teljesítményértékelés alapján, az egyelőre nem ismert. A „reform” része lenne az is, hogy a pótlékokat – beleértve a vezetői pótlékokat is – ki akarják vezetni. Míg a vezetők fix fizetést kapnának, a tanárok bérezése irántuk támasztott elvárástól függne egy egyelőre ismeretlen differenciálási módszer szerint.
Nagy Erzsébet szerint kérdés lesz, hogy a differenciált bérrel járó illetményét munkahelyváltás esetén „viszi-e magával” a dolgozó, vagy azt majd újra fogják megállapítani neki, és akkor esetleg kevesebbet fog keresni. A pedagógus a Mércének elmondta, ezt a kérdést feltették Maruzsa Zoltánnak is a szerdai sztárjktárgyaláson, de ő nem tudott válaszolni. A PDSZ képviselője szerint egyébként Maruzsa még a múlt pénteki fórumon azt mondta az új bérezési struktúráráról, hogy „majd ha ez megvalósul, akkor biztos senki nem fogja visszasírni a bértáblát”
„Mondta ezt úgy, mintha ezt az új szisztémát bárkivel is, úgy értem, létező szakszervezetekkel és szakmai szervezetekkel egyeztette volna”
– tette hozzá Nagy Erzsébet.
A PDSZ véleménye szerint most nem a differenciálásnak van itt az ideje: tömegével hagyják el a pályát, és a fiatalok számára egyáltalán nem vonzó a pedagóguspálya.
A szakszervezet úgy gondolja, először elfogadható szintre kellene emelni a béreket, ezt követően kellene az új előmeneteli rendszer elveiről egyeztetni mi (például több szak, idegennyelvtudás, stb.) és milyen mértékben befolyásolja az illetményeket. Szerintük a teljesítményalapú differenciálásról szintén konzultálni kellene.
„Nagyon fontos, hogy ha bármilyen rendszert vezetnek be, annak szempontjairól legyen helyi egyeztetés, és ellenőrizhető legyen, hogy az odaítélés a meghatározott szempontok alapján történt-e. Ellenkező esetben nem teljesítményalapú bérezés lesz, hanem >>pofapénz<<, amit el kellene kerülni”
– mondja Nagy, aki szerint a nem egyértelmű és elfogadható szempontok szerint meghatározott, nem ellenőrizhető differenciálás nem motiváló, viszont a tantestület megosztására alkalmas...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.