2022. október 5., szerda

TRENCSÉNYI LÁSZLÓ: A KORMÁNY CSÍPŐBŐL TÜZEL, ÉS NEM GONDOLKODIK A KÖVETKEZMÉNYEIN

HÍRKLIKK
Szerző: MILLEI ILONA
2022.10.05.


„A pedagógiai tevékenység legfinomabb eleme az egyéni differenciálás. Ha most jön hirtelen egy „vendégmunkás” – miután a munkahelyétől megfosztott tanár már be se léphet az iskolába, hiszen ott ő „ellenség”, és még beszélni sem tud a beugró kollégával –, akkor ez pont olyan lesz, mintha a kosárlabdacsapat hirtelen kapna egy asztalitenisz edzőt a verseny előtti utolsó héten.” Ezzel a metaforával illusztrálta Trencsényi László, a Magyar Pedagógiai Társaság elnöke, miként érinti az érettségire készülő kölcseys diákokat, hogy kirúgták a tanáraikat. Hozzátette: nem ismerjük sem a szándékot, sem a dominó elindítójának a nevét, nem tudjuk, hogy milyen szintről indult az egész. De azt igen, hogy a kormány ma csípőből tüzel, amikor fegyelmez, és nem gondolkodik a következményein.


Mit jelent az érettségire készülés egy tanárnak és egy diáknak, és milyen károkat okoz a Kölcsey Gimnáziumból kirúgott tanárok eltávolítása a diákoknak?

– Ma az érettségi a differenciált pedagógiai eszközrendszernek is az egyik eleme, hiszen az érettségizők a kötelező tárgyakon túl abból a tárgyból készülnek fel, amely a továbbtanulási- vagy pályaorientációs aspirációjuk miatt fontos. Többnyire ebből tesznek emelt szintű vizsgát, ha olyan helyre akarnak bekerülni, ahol ezt megkövetelik. Vagyis olyan tudásra, és formába hozásra is szükség van – egyszerre mindkettőre –, amire mindenkinek nem nyílik lehetősége a tanórákon. Csak, hogy megvilágítsam, ez olyan, mint amikor a focicsapatnak együtt van edzése, de a kapussal azért mégis más gyakorlatokat végez az edző, mint a góllövő csatárral. Visszatérve az iskolára, többnyire a megelőző érettségik alapján segít a tanár. Egy érettségire felkészítő tanárnak feladata és felelőssége is, hogy képben legyen: a megelőző években milyen tételek, kérdések szerepeltek, milyen típusú feladatokat kellett megoldani a diákoknak. Ahhoz, hogy felkészüljön egy ilyen formába hozó „edzéshez” – maradjunk a sportpéldánál, az ma kedves metafora – nem csak azt kell tudni, hogy a „versenyzőnek” milyen erősségei és gyengeségei vannak, hanem azt is, hogy a megelőző versenyeken a versenybírók mire figyeltek. ami dupla felkészülést jelent. Ez a pedagógusnak is feladatokat ad a felkészülésben, de az esetek többségében az emelt szintű érettségire készülő diákkal is jelent külön órákat. Neki fejlesztő foglalkozásokat tart...


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.