2022. október 6., csütörtök

EGY DOLOG, HOGY ELÉRTÉKTELENEDETT A BÉRÜK, DE ÖSSZE IS OMLOTT AZ OKTATÁS KÖRÜLÖTTÜK

G7.HU
Szerző: PÁLOS MÁTÉ
2022.10.05.


Október 5-én több ezres nagyságrendben tiltakoztak diákok és tanárok a magyar közoktatásban uralkodó állapotok miatt. Volt, aki fekete öltözékével, volt, aki iskolája előtt felsorakozva, volt, aki otthonmaradással, mások utcai élőlánccal, hídfoglalással, tüntetéssel hívták fel a figyelmet a diákok és tanárok helyzetére és az oktatás katasztrofális állapotára, egyúttal a pedagógusok bérének rendezését és munkaterheinek csökkentését követelve.

A két nagy pedagógus szakszervezet hivatalosan márciusban kezdte meg – majd szüneteltette – a sztrájkot, a sztrájktárgyalások azóta sem vezettek semmiféle eredményre. Ugyanakkor mivel a kormány közben rendeleti úton, a sztrájktörvény módosításával csökkentette a sztrájk nyomásgyakorló erejét az úgynevezett elégséges szolgáltatások bővítésével, egyes pedagósusok a nyomásgyakorlást fenntartandó a polgári engedetlenség eszközéhez fordultak.

Az utóbbi napokban ennek következményeként már tanárokat bocsátottak el állásukból. Így állt elő az a helyzet, hogy egy napfényes őszi szerdán tanítás-tanulás helyett diákok és tanárok együtt szegezték a kérdést a kormányzatnak:

ki fog holnap tanítani?


A problémák nem idén, nem is tavaly álltak elő. Bár a tanárbéreket még 2014-ben fagyasztotta be a kormány, évtizedes tendenciák jutottak el nagyjából mostanra arra a pontra, ahonnan már nincs visszaút, ahol már nincs veszítenivaló.

Mostantól 25 év

Az elmúlt 20 évben a magyar oktatást leíró különböző mutatókból egyértelműen az rajzolódik ki, hogy a rendszert a 2010-ben indított reformcsomag úgy forgatta fel, hogy a negatív spirált egyáltalán nem törte meg, sőt minden jel szerint jelentősen erősített rajta. A diákok eredményeinek látványos romlása mellett az utóbbi pár évben a szakértők már a rendszer összeomlásáról beszélnek. A rendszer középpontjában pedig a tanár, ezen keresztül a pedagógus szakma helyzete áll.

Ahogy azt Horn Dániel, a Közgazdaság- és Regionális Tudományi Kutatóközpont Közgazdaságtudományi Intézetének igazgatója a G7-nek mondta korábban: “Rövidtávon biztosan nem képzelhető el a magyar oktatás problémáinak megoldása, és a rövid táv a társadalmi ellátórendszerekben 10-20 év. Ha megújítjuk a tanárképzést és javítjuk a munkakörülményeket, akkor 25 év múlva elkezd változni a rendszer. Ennél rövidebb távon nincs megoldás. Hiába veszünk át elemeket más országokból, mikro szinten akár működhetnek is, de a rendszeren nem változtatnak. Maga a humán tőke hiányzik a rendszerből, és ennek pótlásával lehet csak kezdeni a reformálását.”...


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.