Szerző: BUCSKY PÉTER
2022.09.29.
Rég nem látott fejlesztés lesz a magyar vasúton: az alapvetően 40 éves kocsikból álló InterCity-flotta java részét lecseréli a MÁV-Start. A hírről Vitézy Dávid közlekedési államtitkár Facebook-posztja alapján számolt be a magyar média szinte egésze. Érdemes ennek kapcsán megnézni, hogy mennyire sikerül így az állami vasúttársaság korosodó flottája okozta kihívásokat orvosolni.
A beszerzés kapcsán arra kevesebb figyelem jutott, hogy honnan van minderre forrás. A kormányhatározat alapján a MÁV-nak kell az európai vasutak beszerzéseit finanszírozó Eurofirma tárasaságtól 70 milliárd forintnyi hitelt felvennie. Ebből 50 mozdonyt vehet az állami vasúttársaság, amire már élő keretszerződése van. A tender eredményét márciusban ismertették: ha majd az opciós 65 darabra is lesz pénze, akkor összesen 115 Siemens Vectron mozdonyt vásárol a MÁV. A mozdonyok ára 3,5 millió euró darabonként*, a cikk írásakor érvényes árfolyam mellett ez pontosan a jóváhagyott 70 milliárd forint, így önerő nélkül meg is tudja venni azokat a vállalat.
A mozdonyokat a jelenlegi kocsikkal is tudják használni, de a 200 kilométer/órára képes mozdonyok képességeinek kihasználásához ilyen sebességre képes kocsik is kellenek. Igaz, egyelőre csak külföldön nyílna lehetőség ilyen száguldásra, leginkább a Bécs és Salzburg közötti szakaszokon lehet ez esélyes magyar vonatoknak.
A mozdonyokon kívül 39 vagonegységet is venne a MÁV, plusz opcionálisan további 10-et. Azért egységről érdemes beszélni, mert a vagonokon kívül minden egységben van egy vezérlőkocsi, amelynek köszönhetően a végállomásokon nem kell tolatni a vonatokat, így felgyorsul a menetváltás ideje. A vezérlőkocsi nélküli IC-vonatok nem hatékonyak, ezért mára szinte teljesen eltűntek az európai sínekről – Magyarországon, Romániában és a Balkánon számítanak elterjedtnek a mai napig. (Az pedig egyenesen kuriózumszámba megy Európában, hogy a magyar IC-kocsikon sincs zárt rendszerű WC.)
Nagy előrelépés ezért a komforton kívül is az új beszerzés, hiszen az összes nagyvárosba közlekedő IC-vonatot ilyen modern szerelvényekből lehetne kiállítani. Ami azonban furcsa lehet elsőre, hogy a megrendelni tervezett vonatok egy része 9 kocsis lesz vezérlőkocsival együtt, egy része 7 kocsis. Jelenleg a legforgalmasabb hazai IC-vonatok, a Debrecent, Nyíregyházát és Miskolcot a fővárossal összekötő kör-IC, a szegedi – kocsihiány miatt csak részben IC-kocsikból álló – vonatok is csak legfeljebb hat kocsiból állnak. Pécsre pedig csak ötkocsis szerelvények közlekednek...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.