Szerző: PÁLOS MÁTÉ
2022.08.04.
Veszprémben, egy meleg júniusi szombaton vették át a vidéki színházigazgatók a kulturális államtitkárságtól kapott elektromos bicikliket. A Vidéki Színházigazgatók Egyesületének környezetbarát programját még az előző kormány Fekete Péter vezette kulturális államtitkársága támogatta pályázati úton, az e-bringáknak hála a színházak munkatársai ugyanis “gyorsabban és környezetbarát módon tudják eljuttatni a színházi repertoárt” a “színházkedvelő közönségnek.” A színházigazgatók közleményükben külön megköszönték az államtitkárnak a remek lehetőséget.
Azokban a napokban egy másik, lényegesen nagyobb köz- és sajtófigyelmet kapott közleményt is kiadtak a magyar színházi életben: egy budai magánszínház, az Átrium megköszönte a beérkezett civil adományokat és a főváros gyorssegélyét, amelyek, egyelőre úgy tűnik, megmentették a következő, szeptemberben kezdődő színházi évadukat, vagy legalábbis az elejét.
Azokban a napokban egy másik, lényegesen nagyobb köz- és sajtófigyelmet kapott közleményt is kiadtak a magyar színházi életben: egy budai magánszínház, az Átrium megköszönte a beérkezett civil adományokat és a főváros gyorssegélyét, amelyek, egyelőre úgy tűnik, megmentették a következő, szeptemberben kezdődő színházi évadukat, vagy legalábbis az elejét.
Igenis, miniszterelnök úr!
Amióta az Átrium pár héttel ezelőtt a közönséghez fordult azzal, hogy a megmaradásuk lett a tét, bő négyezer adományozó juttatott el a színházhoz összesen 79 millió forintot. A fővárosi önkormányzat is gyorsan elutalt egy korábban megítélt 15 milliós támogatást, a II. kerületi önkormányzat pedig 12 millió forintot ítélt meg a színháznak, így összesen több mint 106 millió forint került az Átriumot működtető nonprofit kft. számlájára.
Ugyan a színház így már meghirdette következő évadját, de a fenti összeg a teljes jövő évi működéséhez hiányzó összeg bő felét teszi ki: a 2022-es költségvetési év forrásigényének 53 százaléka van meg, a költségvetési hiány így is durván százmilliós tétel. Vagyis a fővárosi kulturális élet egyik legérdekesebb, 2017-ben indult magánszínházas projektje, amihez olyan legendás produkciók kötődnek, mint a Vaknyugat, az Igenis, miniszterelnök úr!, vagy Az Őrült Nők Ketrece, most nem szűnik meg, de a közeljövője ugyanúgy bizonytalan.
Az Átriumot átvevő fiatal színikritikusok és szakemberek a kezdetektől pénzügyileg is megtérülő, de a művészi innovációt is szem előtt tartó színházi projektekben gondolkoztak, ezekhez befektetőktől kértek pénzt, és amit megkerestek, tették is be a következő előadásba. Baj akkor lett, amikor a kormány 2019-ben eltörölte a taorendszert, ugyanis ezzel bő 200 millió forintos, addig tulajdonképpen törvényileg garantált összeget emelték ki egyetlen mozdulattal a költségvetésből. A minisztérium a taokompenzáció összegét már más formula alapján számolta, mint a korábbi taotörvény, az elmúlt év jegybevétele helyett elmúlt 3 éves átlagbevételt néztek, de a taokompenzációs pályázati rendszer ezen túl is átláthatatlan lett...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.