Szerző: ZÁCH DÁNIEL
2022.07.09.
Az orosz autóipar és autópiac a háború látványos vesztese, de megjósolhatatlan, hogy mikor és hogyan fog kilábalni a válságból a nyugati cégek kivonulása után. A korábban évi 1,6 millió eladott új autó helyett idén legfeljebb 750 ezerre számítanak az elemzők, ráadásul ezek sokszor drága, fapados, visszabutított típusok triviális extrák nélkül, elmaradottságuk miatt magas károsanyag-kibocsátással. Mit kezdenek a megmaradt gyártók az új helyzettel? Milyen autót választanak a legtöbben a kicsontozott kínálatból? Mitől szenvednek a korábban vásárolt autók gazdái, és miről álmodik Moszkva polgármestere?
A Volkswagen-csoport Nyizsnyij Novgorod-i üzeme a március óta tartó termelési szünet után néhány napja végleg bezárt, ezért most különösen erős üzenetet hordoznak a gyár korábbi sikerbeszámolói. Tavaly februárban készült el itt a 400 ezredik autó, előzőleg kezdték gyártani a Skoda Kodiaq ráncfelvarrott változatát, de innen gördült ki az orosz piacra szánt, negyedik generációs Octavia és más, eredetileg cseh típusok is. A tizenegy éve GAZ-csoporttal közösen alapított vegyesvállalat sikeres volt, de aligha fognak a jövőben ilyen autókat gyártani az Oroszországi Föderáció területén.
A dicstelen befejezés magyarázata jól ismert: az Ukrajna elleni orosz agresszió miatt bevezetett nemzetközi gazdasági szankciók miatt ez az üzem sem kapta meg az autók befejezéséhez elengedhetetlen, nyugati beszállítóktól származó alkatrészeket, és a Volkswagen-csoport teljesen kivonult a piacról. A vegyesvállalat kétszáz dolgozója közös megegyezéssel távozott, további hatvanat érintett a Moszkvától 430 kilométerre található gyár adminisztrációs részlegének mostani felszámolása, a gépsorokat pedig a Volkswagen másik oroszországi üzemébe, Kalugába szállították, ahol egyébként szintén leállt a termelés.
Nem csak a Volkswagen-csoport, de a Mercedes, a BMW, illetve a legnagyobb piaci szereplő, a Renault is hasonló helyzetben találta magát az invázió február 24-i kezdete után. Ez utóbbi idén 2,2 milliárd eurós (közel 900 milliárd forint) veszteséget volt kénytelen leírni, amikor május közepén, egy rubelért átadta a Nami nevű orosz, állami kutatóintézetnek az addig 68 százalékos többségi tulajdonrészét a Ladákat gyártó AvtoVAZ-ban, illetve az addig száz százalékig Renault anyavállalat tulajdonában álló Moszkva mellett lévő gyárat. Ez utóbbiban például Dacia Dusterek készültek, de Renault márkajelzéssel. A megállapodás ötéves visszavásárlási opciót tartalmaz, és a Renault-csoport elnöke, Luca de Meo jelezte, hogy a cég visszatérne Oroszországba a háború után...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.