2022. június 14., kedd

MAGYAROK TÍZEZREIT EJTHETI CSÚNYA CSAPDÁBA AZ ELSZÁLLÓ BENZINÁR, A VÁLSÁG ÉS KÖZÖSSÉGI KÖZLEKEDÉSI FEJLESZTÉSEK HIÁNYA

NÉPSZAVA
Szerző: SZALAI ANNA
2022.06.14.


Korszerű elővárosi vasút és HÉV nélkül nincs más választás, mint a távolsági busz vagy az autó.


– Téved a Főváros, amikor a V0 vasúti körgyűrűre hivatkozva a Déli Körvasút építésének leállítását követeli – fakadt ki Vitézy Dávid, a Technológiai és Ipari Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkára, miután a Fővárosi Közgyűlés múlt szerdán úgy döntött, hogy a tervezett Déli Körvasút beruházás felülvizsgálatát kéri a kormánytól. Újbuda polgármestere, László Imre a fokozódó lakossági nyomás hatására kérte ezt a közgyűléstől, mondván, a zöld utat kapott V0 körgyűrű megépítése feleslegessé teszi az ezer fa kivágásával járó pályabővítést Budapest sűrűn lakott városi térségében.

„A kettő nem alternatívája egymásnak” – állítja Vitézy, aki hosszú Facebook bejegyzésben taglalja a beruházások eltérő funkcióját, azt, hogy a körvasút elsősorban az elővárosi személyforgalmat, míg a V0 a teherszállítást segítheti, így a két fejlesztés nem váltható ki egymással. A vita egyelőre elméleti, hiszen a Fővárosi Bíróság idén februárban megsemmisítette a Déli körvasút környezetvédelmi engedélyét és új eljárásra kötelezte a hatóságot és a projektgazda (azóta felszámolt) Budapest Fejlesztési Központot (BFK), amelynek vezetője Vitézy volt. A Kelenföld és Ferencváros pályaudvara közötti pálya kivitelezőjét mindezek ellenére már ki is választották: a Mészáros Lőrinc érdekeltségébe tartozó V-Híd Építő Zrt. 338 milliárdért végezte volna el a piaci szereplők szerint legfeljebb 50 milliárdos munkát.

A Déli Körvasút projektet is tartalmazó Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégiát (BAVS) tavaly év végén fogadta el kormány. A rendkívül ambíciózus programmal a BFK 2040-re 80 százalékkal növelte volna az elővárosi vasúton utazok számát, akiknek a zöme az agglomerációs ingázók közül került volna ki. A megvalósítás költségét akkor 2000-2400 milliárd forintra becsülték, a pénz javát uniós forrásból teremtették volna elő.

Csakhogy a kormány egyelőre eredménytelenül alkudozik az Európai Unióval, se a helyreállítási alap (RRF), se az operatív programok kasszái nem nyíltak meg Magyarország előtt. Az idő pedig vészesen fogy. Az RRF forrásai csak 2026 végéig használhatóak fel, a hét éves uniós pénzügyi ciklus pedig 2027-ben zárul. Navracsics Tibor, az uniós források felhasználásáért felelős miniszter abban bízik, hogy az év végéig aláírják a megállapodásokat. De lehet, hogy néhány projektekhez már az is késő lesz. A körvasút kivitelezését a korábbi tervek szerint 2023 elején kezdték volna el és 2027 utolsó negyedévére fejezték volna be. De ez aligha tartható, hiszen egyelőre se pénz, se engedély.

A fővárosiak és az agglomerációban élők számára legalább ennyire fontos lenne a HÉV-vonalak fejlesztése. Csakhogy az ehhez szükséges tendereket még ki se írták, vagy éppen eredménytelennek nyilvánították, mint a járműtendert, amit fedezet hiányában fújtak le. Lázár János beruházásokért felelős miniszter pedig már parlamenti bemutatkozásakor kijelentette, hogy a válság miatt még kevesebb a pénz, ezért újragondolják a beruházási terveket...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.