Szerző: MILLEI ILONA
2022.06.12.
Az általános iskolai tanítás terén a fejlett világ egyik leginkább elöregedő pedagógustársadalma a miénk. A tanárképzésbe belépők száma alacsony, a pályaelhagyás aránya a középkorú korosztályban igen magas, a tanárutánpótlás sincs megoldva. A pályára lépő fiatal pedagógusok száma stagnál, míg a mai pedagóguslétszám megtartásához 13–15 000 főre lenne szükség. A kormány mégis hajthatatlan, a jövő évi költségvetési tervezetben ugyanazzal a vetítési alappal számolják a bért, mint tették azt 2014 óta eddig minden esztendőben.
Miközben már most is tizenhárom ezer pedagógus hiányzik a magyar közoktatásból, a közoktatási rendszer egyre idősebb pedagógusokat foglalkoztat.
Az 50-59 éves tanárok aránya jelentősen, 27-ről 35 százalékra nőtt, a 60 évesnél idősebb pedagógusoké kettőről kilenc százalékra. Eközben a 30 évesnél fiatalabb tanárok aránya nagymértékben csökkent, kilencről hat százalékra. Ugyancsak nem kis mértékben csökkent a 30-39 éves korcsoport aránya is a tanárok körében, 27 százalékról 18-ra. Az idei felsőoktatási felvételiken óvodapedagógusnak összesen 2234-en, osztatlan tanári képzésre 3515-en jelentkeztek. Azok közül, akik megszerezték a diplomát, sokan el sem kezdik az oktatást, a pályakezdők egyharmada az alacsony bérek és a magas munkaterheltség miatt elhagyja a pályát. Vagyis a közoktatási rendszerben kódolva van a pedagógushiány...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.