Szerző: BUCSKY ÉTER
2022.05.11.
Magyarországon a reklámköltéseket a hazai médiában a Kantar Hungary Kft. méri. A módszertanuk alapján azt összesítik, hogy egy-egy hirdető reklámja mely médiafelületen és mikor jelent meg, majd a megjelenéseket a vállalatok listaáraival beszorozva kapják meg, hogy mekkora értékben hirdettek.
A gyakorlatban azonban a médiavállalatok jelentős mértékű kedvezményeket adnak, ami nagyon eltérő médiatípusonként. Az is bonyolítja annak megállapítását, hogy ki mennyit fizetett végül a reklámok megjelenítéséért, hogy nem a megrendelők veszik meg a reklámfelületet, hanem általában reklámügynökségek. A médiacégek se feltétlenül saját maguk értékesítenek, hanem sales house-ok értékesítik több médiavállalat reklámfelületeit.
A tévében, óriásplakáton, rádióban és sajtóban megjelenő hirdetéseket könnyen meg lehet számolni, az online hirdetéseknél azonban csak az önbevallás működik. Ma már az online hirdetések több mint fele nem is magyar cégeknél jelenik meg: a Meta, a Facebook anyavállalatának, és az Alphabet, a Google anyavállalatának rendszerein futnak keresztül. A két amerikai techvállalat pedig kínosan ügyel arra, hogy nehogy érdemi információt osszanak meg egy-egy országban elért pénzügyi eredményeikről.
A politikai hirdetések elkülönítése azonban még összetettebb: a hazai médiaszabályozás szerint külön kell nyilatkozniuk a vállalatoknak, hogy hajlandók-e ilyet befogadni. Ráadásul a politikai hirdetéseket vagy ingyenesen, vagy külön, mindenki számára egységes árlista alapján kell közzétenni...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.