2022. május 8., vasárnap

L. RITÓK NÓRA: MINDEN GYEREK SZÁMÍT

DEMOKRATIKUS IFJÚSÁGÉRT ALAPÍTVÁNY
Szerző: L. RITÓK NÓRA
2022.


A könyvben szereplő írások az elmúlt években születtek, de az írást kiváltó helyzetek, okok nem változtak. A könyv első két része az okokat járja körül, a harmadik rész az Igazgyöngy modell működésével és módszertanával foglalkozik. Mivel az oktatás mindenkit érint közvetve vagy közvetlenül, ezért nem csak a szakembereknek lehet érdekes a könyv tartalma.

A magyar oktatási rendszer megbukott. Esélykiegyenlítés és esélyteremtés helyett inkább a különbségek növelése a jellemzője. Miért? Mik az okok? L. Ritók Nóra az okokat kutatja, napi munkájában pedig azért harcol, hogy a feltárt vagy éppen nyilvánvaló okokat megszüntesse. Egy civilnek soha nincs annyi eszköz a kezében, hogy rendszerszintű változásokat érjen el, de a terepi tapasztalatait, módszertanát felhasználva tehetünk a leszakadás ellen. A tanulók ne kötelező rossznak éljék meg az iskolát, legyen az a gondolkodásra, önállóságra, kreativitásra nevelő, sikerélményt biztosító iskola, ahova tanár és diák egyaránt szívesen megy.

Jó lenne, ha a könyvben szereplő írások többsége néhány év múlva csak egy rossz pillanat lenyomatai lennének, egy kor dokumentumai, amit szívesen elfelejtünk.

"Javaslata az, hogy a leendő pedagógusok tanulmányaik alatt ne csak az átlaggyerekre fókuszáljanak, hanem kapjanak felkészítést a hátrányos helyzetű gyerekek fejlesztésére is. … Jelen kötet tökéletesen alkalmas arra, hogy egy ilyen kötelező kurzus kötelező irodalma legyen. Mindent tud és mindent elmond a hátrányos helyzet okairól és kezelési lehetőségeiről. Közérthető, olvasmányos stílusa miatt azonban nemcsak a szociális szférában dolgozó szakembereknek és pedagógusjelölteknek ajánlott az elolvasása, hanem kiváló érzékenyítő olvasmány lehet a többségi társadalom minden tagjának is."

Dr. Iványi Zsuzsanna nyelvész, intézetvezető egyetemi docens

"Az ember közelről nézve érti meg – írja Nóra. Csakhogy nem nagyon akar senki sem elég közel menni, elég sokáig ahhoz, hogy az élethelyzetek, folyamatok komplexitását megérthesse. A rizikó kettős: nem csupán derék középosztályi komfortzónák elhagyása borsództat, hanem a szembenézés következtében beálló esetleges kényszer: akkor bizony sok mindent gyökeresen másképpen kell csinálni. Másképpen a támogatásnak nevezett intézkedéseket, másképpen az iskolát, másképpen az ellátórendszerek szervezését, másképpen a foglalkoztatást…"

Ercse Kriszta oktatáskutató

LETÖLTÉS (PDF)

OLVASS BELE!

T A R T A L O M J E G Y Z É K:

A VÁLTOZÁSOK SODRÁSÁBAN 13 

SZEGREGÁCIÓ ÉS OKTATÁS 37 

Leszakadóban?! 38 

Egy szelet a szegregátumok világából 59 

Egy helyi deszegregációs kezdeményezés tapasztalatai: Biharkeresztes, Komádi, Berettyóújfalu 83 

A nyomor kiöli az álmokat a gyerekekből 109 

Mi lesz veled Brigitta? 119 

21. századi szegénység 130 

A konzervált leszakadás - közéleti vita 2. 138 

PEDAGÓGUSSZEREPEK VÁLTOZÁSA 147 

Szegregáció 148 

Szegregációs körkép 152 

Szociális készségek az iskolákban 160 

Pedagógiai munka szociális látásmóddal 166 

Oktatás szociális nézőponttal 171 

Eszköztelenségtől a kiégésig 186 

A VIZUÁLIS NEVELÉS MINT HÁTRÁNYKOMPENZÁLÓ MÓDSZER 193 

Művészeti nevelés és hátrányos helyzet 194 

Mire jó a vizuális nevelés? 212 

A látványhűség karrierje és torzulásai 243 

Művészettel az integráció felé 248 

“Jó gyakorlatok”, avagy az innovációk temetői 263 

Óvodások az Igazgyöngyben 267 

A születéstől meghatározott gyerekesély 273 

JELEN ÉS JÖVŐ 287 

Kiterítenek úgyis…. 288 

Minden mindennel összefügg 293 

Hogyan képzelem a jövőt? 295

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.