Szerző: BÓDIS ANDRÁS
2022.03.18.
Hogy miért foglalkozik a Válasz Online – immár visszatérően – az úgynevezett Városi Civil Alap (VCA) pénzosztásaival? Mert a kormányzat ennek a típusú forráskiszervezésnek elfelejtett törvényileg megágyazni – szemben például a 35 évre a „nemzeti nagytőkéhez” menekített kaszinóüzemeltetéssel, illetőleg a magyar állam közérdekű alapítványos megcsonkításával. Utóbbiakat erkölcsi alapon lehet vitatni, de az nem kérdés, hogy a kabinet tett lépéseket ezen akciók jogszabályszerűsítésére. A VCA gyakorlata azonban a Nemzeti Együttműködés Rendszerében érvényes törvényi rend szerint is hivatali hatalommal való visszaélésnek, befolyással üzérkedésnek számít: elvileg tehát bűnt követ el, aki állami civilpénzeket nem a kiírásban szereplő célok szerint, normatív alapon, hanem a 2022-es parlamenti voksoláson induló fideszes jelöltek választókerületi érdekeire optimalizálva oszt el.
Márpedig a VCA első körének tavalyi elemzésekor egyértelműen igazoltuk, hogy az eredménylista kizárólag választókerületi logika alapján értelmezhető. Nem pusztán arról van szó, hogy jórészt fideszes hátterű alapítványok, egyesületek vitték el az időközben kiiktatott Norvég Alap civil kasszájának „pótlására” szolgáló 4,4 milliárd forintos magyar állami összeg tetemes részét. Hanem arról, hogy nem születtek országosan egységes támogatási kategóriák, választókerületenként eltérő elosztási mintázatot azonosítottunk; Miskolcon és Hatvanban például 15-15 milliónként szórták szét a rendelkezésre álló összeget, Szombathelyen 8-8, Törökszentmiklóson 5,85-5,85 milliónként, miközben a berettyóújfalui vagy a hajdúszoboszlói körzetben megszámlálhatatlan mennyiségű szervezet kapott százezres tételeket...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.