Szerző: MARNITZ JÓZSEF
2022.03.18.
A 480 forintos üzemanyag-tarifakorlát mára a magyarországi töltőállomások tizedét kivéreztette, ami elsősorban a mezőgazdaság ellátását nehezíti - vélekedett lapunk kérdésére Bujdos Eszter, a Holtankoljak.hu nevű ár-összehasonlító oldal ügyvezetője.
- Mit tapasztalt idefele az utakon?
- Ne is mondja, talán részben még a március 15-i rendezvények utóhatása, de egész Buda állt. Az útvonalat másfél óra alatt tettem meg. Veszprémben, ahol élek, hasonlóképp szinte naponta alakulnak ki dugók. Ez nem a 480 forintos üzemanyagár-korlát hatása. Akkor is tülekednénk az utakon, ha literenként 700 forint lenne a tankolás. Az üzemanyag vásárlásainknál elsőbbséget élvez, amit a jelek szerint mindenképp megveszünk. Kíváncsi lennék, létezik-e, és ha igen, hol húzódik a felső lélektani határ. Épp most lép életbe például a szállítmányozóknak a múlt héten kötelezővé tett, 600 forintnál is magasabb piaci gázolaj-tarifa. Az ünnepek alatt számos visszajelzés érkezett hozzám, hogy a fuvarozók nem kapnak 100-200 liternél több üzemanyagot, se piaci, se „stoppolt” áron, még a múlt heti rendeletben számukra kötelezővé tett nagynyomású töltőkről sem. Így pedig képtelenség megtervezni egy hosszabb áruszállítást. A kutasok úgy vélik, mintha a csütörtöki rendelkezést is egy-egy szereplőre írták volna, hisz a töltőállomások talán ötödén üzemel nagynyomású töltő. Igaz, ezeket kiemelt forgalmú útvonalakra telepítették. De például egy kukásautó nem megy ki a sztrádára tankolni, ami már most több helyütt szemétszállítási fennakadásokhoz vezetett. Tisztázatlan a buszok, a munkagépek és számos más, a múlt csütörtöki szabályokban körül nem határolt járműtípus besorolása is. Miközben a rendelet szerint "el kell különíteni" a normál és a nagynyomású töltőt, a kutak döntő többségében ezek egy tartályra csatlakoznak. Szintén nem tudni, ki és hogyan tankolhat kannába. A kutas döntse el, aki beállt, hány tonna súlyú, milyen nemzetiségű, vagy mezőgazdasági célból tankol-e és szerezzen is a döntésének érvényt? Törvénytisztelő polgárként most mindenki jogászkodik és várja a NAV állásfoglalását. Egy kutas nem jogász és nem rendfenntartó szerv, hanem az a feladata, hogy kiszolgálja a vásárlóit. A bizonytalan esetekben így most nem adnak el semennyi üzemanyagot és inkább elküldik a vevőt. Nem kockáztatják az alkalmanként kiszabható 6-15 milliós bírságot. Egy ilyen rendelkezés a visszaélések melegágya is, hisz kétszáz forintos különbséggel vásárolható az üzemanyag attól függően, hogy az egyik vagy a másik kútfej töltőpisztolyát akasztják-e le...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.