Szerzők: TASZ ÉS K-MONITOR MUNKATÁRSAI
2022.
Miközben a koronavírusjárvány negyedik, illetve ötödik felfutási hulláma határozta meg az
állampolgárok mindennapjait, a Kormány – olykor trükkös módszereket használva – bebiztosította,
hogy az elvileg független, ellenőrző szervek élén még hosszú évekig a jelenlegi kormányzatot
kiszolgáló szereplők foglalhassanak helyet – nem függetlenül a közelgő országgyűlési választásoktól. Leplezetlenül támogatták a fideszes érdekekhez köthető beruházásokat és a gazdasági klientúrát – a
közhatalom egyre inkább a kormányzathoz közeli szereplők magánérdekeltségeit szolgálta,
miközben a minőségi közszolgáltatások leépítése volt megfigyelhető. Az elszabaduló infláció mellett
a költségvetés óriási hiánnyal zárt. Az áttekintett időszakra esik az elmúlt évek kétségkívül
legjelentősebb korrupciós botránya is, a Schadl-Völner-ügy, amely messze túlmutat a végrehajtói
pályázatok törvényellenes elbírálásán: a szövevényes esetben az Országos Bírói Hivatal, a Fővárosi
Törvényszék, valamint számos neves egyetem is érintetté vált, és ez az alapjaiban rendítheti meg a
közintézményekbe vetett bizalmat.
Hatodik jelentésünk a 2021. októbere és 2021. decembere/januárja közötti időszakot tekinti át.
Bemutatjuk, hogy
- Átszervezések és törvénymódosítások segítségével bebetonozták pozíciójába az ÁSZ
alelnökét, megerősítették a Legfőbb Ügyész és az alapvető jogok biztosa
elmozdíthatatlanságát. A jövőben – legalább kilenc éven keresztül
– a koncessziókról és
számos engedélyköteles tevékenységről a Kormány volt államtitkára dönthet.
- Mindeközben továbbra is titokban tartották a járványügyi szempontból lényeges (oltási,
fertőzöttségi) adatokat.
- Átláthatatlanná és ellenőrizhetetlenné vált a kormányzati munka és a költségvetés, nem
valósulhatott meg az intézkedések társadalmi és szakmai kontrollja, megszűnt a
társadalmi párbeszéd.
- A kormány szelektíven – olykor leplezetlenül pártállásra tekintettel – támogatja a
kormányközeli elit beruházásait, többször lényegesen befolyásolva a piaci viszonyokat.
- A különböző önkormányzatokat pártérdekek mentén támogatják vagy büntetik.
Összességében elmondható, hogy a legutóbbi jelentésekben tárgyalt, a korrupciós kockázat
szempontjából káros tendenciák – az ellensúlyok gyengítése, a NER-közeli klientúra helyzetbe hozása, az
állami és magánérdekek összefonódása – a tárgyalt időszakban is jellemzőek voltak...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.