2022. február 14., hétfő

ISKOLAPÉLDA

KLUBRÁDIÓV / ÚTSZÉLEN
Szerző:JÓZSA MÁRTA
2022.02.13.


Miért kiemelten fontos az iskolába járás egy roma gyereknek? És milyen lehetőségei vannak? Ezek voltak az Útszélen fő kérdései.


Iskolába járni egy gyereknek olyan, mint levegőt venni, mint reggelizni, ebédelni, játszani, hazamenni a szülői házba, megfürdeni, nyugodtan aludni. Iskolába járni olyan némely gyereknek, mint egy lehetetlen küldetés. A rossz, szennyező fűtés miatt fojtogató levegőben felkelni a hidegben, éhesen elgyalogolni a suliba, beülni a hátsó padba annak biztos tudatában, hogy úgysem érdekel ő senkit, és maximum azért volt érdemes fagyban-sárban eljönni, mert itt van meleg ebéd. És mert nem vonják meg a szülőktől a családi pótlékot a hiányzások miatt. És mert ott áll vele a pedagógus, aki nem ezen a katedrán szeretett volna állni. Hanem egy olyanon, ahol szabadon taníthat, nem gyötrik lehetetlen ideológiai és adminisztratív elvárásokkal, nem éreztetik vele naponta, hogy csak fölösleges teher a NER száguldó harci szekerén. Ahol kapna segítséget és eszközt ahhoz, hogy megszerettesse az iskolát azzal a gyerekkel, akinek a matekpéldánál nagyobb gondja, hogy lesz-e vacsora. És hogy neki magának se kelljen a hó végén azon gondolkodnia: jut-e még a hó végén egy kiflire. Ha kalácsra nem is.

A most következő idézetet egy 17 éves roma srác juttatta eszembe, ő éppen jogásznak készül valamelyik elit egyetemre. Tudja, hogy ő egy a nagyon boldog kevesek közül. Az író Lakatos Menyhért: a könyv címe: Füstös képek.

„Reggelenként sokszorosan éreztem hatását, amikor anyám kiugratott a fészekből, mert iskolába kellett mennem. Néha megoldódott azzal, hogy apámat bezárták, az iskola és a levente elmulasztásáért kiszabott pénzbüntetést dutyira változtatták át. Nem bántott érte, szívesebben vállalta, mint én a tanulást, csak anyámmal voltak kellemetlenségeim. Tudott az ostorral bánni. Olyankor apám fajtájának mondott, akik­nek se országuk, se hazájuk nincs.“ Eddig az idézet.

Nemrég meséltem el valahol, hogy még a rendszerváltás előtt együtt felvételiztünk tanárképzőre egy nagyon barna bőrű és elképesztően okos és felkészült roma sráccal. Jóval később tudtam meg, hogy a szóbeli után a grémium leültette, és megkérdezte tőle: belegondolt-e abba, hogy ezzel a fizimiskával úgysem állhat soha katedrára? És akkor – kitűnő felvételi eredménye ellenére – minek is járna ide? Ezt a kérdést talán ma már, remélem legalábbis nagyon, senki nem tenné fel neki. Na de hogyan jut el idáig – hacsak nem kivételképpen. Miért ne gondolnánk, cigány fiatalokat keresve a középiskolai és egyetemi tantermekben, hogy amit itt látunk, azaz nem látunk, az a rendszerváltás utáni politikai elit minősíthetetlen bűne és szégyene?

Józsa Márta jegyzete
-
Az Útszélen vendégei: Sipos Alexandra és Makula György diákok, valamint Greskovits György, a Milestone Intézet oktatási igazgatója és Hódsági János, az intézet pedagógiai vezetője

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.