2022. február 7., hétfő

„A KÍVÜLÁLLÓ NEM TUDJA, MILYEN AZ ÚT MELLETT VÉGEZNI A DOLGUNKAT” – TÉNYLEG 800 EZRET KERES EGY MAGYAR KAMIONOS?

RTL MAGYARORSZÁG
Szerző: KOVÁCS-ANGEL MARIANNA
2022.02.07.


A magyar kamionsofőrök jelentős része elmúlt ötven éves, utánpótlás pedig alig van. Mekkora árat kell fizetniük magasnak mondott fizetésükért, és milyen különbségek vannak a magyar és a nyugati kamionsofőrök helyzetében?


Évek óta egyre kevesebb a tehergépkocsi-vezető Magyarországon, mivel a szakma elöregedik. A mostani, szorongató munkaerőpiaci helyzet azért állt elő, mert megváltozott a gépkocsivezetők életkorbeli összetétele, ami már tíz éve is megfigyelhető volt. A jelenlegi állomány 40 százaléka az ötvenes éveiben jár, 10 százalék feletti a hatvan pluszos korosztály aránya, ők pedig nagyon gyorsan el fogják hagyni a szakmát. Utánpótlás pedig alig-alig van – mondta el az rtl.hu-nak Árvay Tivadar, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének szóvivője.

Korábban a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete – NiT Hungary közleménye alapján mi is beszámoltunk róla, hogy komoly gépkocsivezető-hiány alakult ki a piacon, Dittel Gábor, a szervezet ügyvezetője szerint nettó 800 ezer forintos fizetés alatt nehéz megbízható, gyakorlott kamionsofőrt találni.

Árvay Tivadar a 800 ezres összeggel kapcsolatban kiemelte: a közlemény arra célzott, hogy a nettó 800 ezer forint lenne az a fizetés, amit a piacnak meg kellene céloznia ahhoz, hogy a nemzetközi árufuvarozói pálya tartósan vonzó legyen a fiatalok számára.

Jelenleg a legtöbb sofőr ennél kevesebbet, nagyjából havi nettó 600-700 ezer forintot kap feladatoktól és időbeosztástól függően.

A szóvivő úgy látja, a problémát nem csak a jövedelem oldaláról kell megközelíteni, már csak azért sem, mert a jellemzően 1-1,2 eurós kilométerdíjjal dolgozó magyar cégek bérfizetési lehetőségei messze elmaradnak a 2 eurós díjjal dolgozó nyugati vállalkozások mozgásterétől. Árvay Tivadar szerint fontos lenne rendezni a sofőrök munkakörülményeit is, például hogy kulturált körülmények között tudjanak pihenni, tisztálkodni. A kamionosok nem kapják meg azt az elismerést, amit munkájuk érdemelne, jobb esetben megtűrt, rosszabb esetben lenézett szakma lett a szállítmányozás, részben azért, mert a kamionosokat azokkal a körülményekkel azonosítják, amelyek között dolgozni kénytelenek. Ezeket a körülményeket azonban nem a gépkocsivezetők alakítják, így komoly szerepe lenne a változásban a logisztikai lánc további tagjainak, így példásul a fel-és lerakóhelyeknek is.

Komoly problémát jelenthet sok, a szakmával kacérkodó fiatalnak, hogy a nehézgépjárművek vezetéséhez szükséges oktatás és vizsgák díja nagyságrendileg 800 ezer forint, de akár az egymillió forintot is elérheti. Egy pályakezdőnek ezt nehéz vagy lehetetlen megfinanszíroznia, a cégek pedig az anyagi kockázat miatt nem szívesen taníttatnak ki maguknak új sofőröket. Volt állami program, amelyben tehergépkocsi- és buszvezetőket oktattak, az uniós finanszírozású projekt épp most van kifutóban, azonban Árvay Tivadar szerint ez sem hozott komoly áttörést: sokan jelentkeztek, azonban kevesen helyezkedtek el a szakmában...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.