2022. január 19., szerda

A NEMEK KÖZÖTTI KÜLÖNBSÉGEKET VIZSGÁLTÁK MAGYAR KAMASZOKON: A LÁNYOK ÖNZETLENEBBEK, A FIÚK VERSENGŐBBEK

QUBIT
Szerző: KENDE ÁGNES
2022.01.19.


A középiskolás lányok kevésbé bíznak meg másokban, és kevésbé mernek kockáztatni, mint a fiúk, akik cserébe kevésbé megfontoltak. Többek között ezekre az eredményekre jutottak azok a magyar közgazdászok, akik játékos teszteken mérték fel, milyen attitűdbeli különbségek vannak a nemek között a nem kognitív képességek területén.

Mit szeretnél inkább? Ma kapni 1000 forintot vagy két hét múlva 1500-at? Ha kapsz 2000 forintot, hajlandó vagy adni belőle úgy, hogy nem tudod, ki fogja kapni? Ha annál több pénzt kapsz, minél több a dobozod, akkor is mernél belőlük sokat gyűjteni, ha a bombát tartalmazó nálad robban, és minden pénzed elveszik? Ilyen játékos feladatokon keresztül állítottak döntési helyzetek elé magyar középiskolai diákokat azok a kutatók, akik arra voltak kíváncsiak, hogy vajon a nem kognitív képességek területén milyen attitűdbeli különbségek vannak fiúk és lányok között.

A vizsgálat eredményei szerint a középiskolás lányok altruistábbak, és amit ma megtehetnek, azt nem halasztják holnapra, viszont kevésbé mernek kockáztatni és kevésbé versengők, mint a fiúk. A lányok ugyanakkor kevésbé bíznak meg másokban, vagy akár magukat sem látják elég megbízhatónak, viszont ha türelemről vagy együttműködésről van szó, nincs különbség a fiúk és a lányok között. Ezekre az eredményekre jutott a Közgazdaság- és Regionális Tudományi Kutatóközpont Közgazdaságtudományi Intézetének (KRTK KTI) három kutatója – Horn Dániel, Kiss Hubert János és Lénárd Tünde –, akik a Journal of Economic Behavior & Organization folyóirat 2022. februári számában közlik tanulmányukat, Nemek közötti különbségek a serdülők attitűdjeiben: Egy nagymintás osztálytermi kísérlet eredményei címmel.

Az úgynevezett ösztönzött laboratóriumi kísérletekbe (incentivized lab-in-the-field experiments), ami azt jelenti, hogy a fiatalok a döntéseikért valós fizetséget kaptak, a kutatók kilenc vidéki és budapesti középiskola 53 osztályának 1088 diákját vonták be. A fiatalok nem kognitív képességeinek mérésére szolgáló módszer a viselkedési közgazdaságtanban ma már bevett eljárás, de a gyerekek körében még ritkaságnak számít, hogy különböző döntési helyzeteket előidéző játékokon keresztül vizsgálják, miként hatnak a középiskolások időhöz, társakhoz, versengéshez és kockázatkerüléshez kapcsolatos attitűdjei az iskolai teljesítményre és hosszú távon a társadalmi különbségekre...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.