NÉPSZAVASzerző: CSEPREGY EVELYN2021.03.17.
A Színház- és Filmművészeti Egyetem százötven hallgatójának már biztosan nem kell lemondania képzéséről és diplomájáról akkor sem, ha az intézmény átalakításának módja miatt nem kívánja az SZFE-n befejezni tanulmányait. Öt európai egyetem veheti át őket formálisan – elismerik eddig megszerzett kreditjeiket és a mestereikkel folytatott további munkát is – adta hírül a Freeszfe Egyesület.
Hónapok óta dolgozik a Freeszfe Egyesület az Emergency Exit („Vészkijárat”) névre keresztelt diplomamentő programon, melynek keretein belül eddig öt európai egyetemmel – köztük a salzburgi zeneművészeti egyetem (Universitat Mozarteum), a ludwigsburgi előadóművészeti egyetem (Akademie für Darstellende Kunst Baden-Württemberg), a varsói színművészeti egyetem és annak kihelyezett bialystok-i bábtanszaka (Akademia Teatralna im. Aleksandra Zelwerowicza), valamint a svájci színiakadémia (Accademia Teatro Dimitri) – sikerült megállapodni tizennégy osztály átvételéről. A különböző intézményekben más-más konstrukciók valósulnak meg, a program célja azonban egységes: menekülőutat teremteni azoknak, akik az intézmény modellváltása és annak körülményei miatt nem látják biztosítottnak a tanszabadság és az autonóm alkotómunka feltételeit az SZFE-n.
A kezdeményezés a tanárok felől érkezett, ők kezdték megkeresni nemzetközi szakmai kapcsolataikat, miután felelősséget éreztek azzal kapcsolatban, hogy eljuttassák tanítványaikat a diplomáig – nyilatkozta lapunknak Vermes Dorka, az intézmény filmrendező szakos hallgatója, aki kiemelte, nem tud hasonló szintű európai összefogásról. Mint mondta, Bagossy László és Csató Kata voltak a programmal foglalkozó munkacsoport vezetői, ők kezdték el a munkát, hozzájuk csatlakoztak többen hallgatók és tanárok. – Volt egy ötletkezdemény, munkamódszer a kezdetekor, és ez alapján együttesen fogalmaztunk meg anyagokat, amiket aztán elküldtünk a nemzetközi intézményeknek: kik vagyunk mi, mi történt velünk, mire van szükségünk, hány osztályról van szó, ők hol tartanak a képzésükben. S miután körvonalazódott, mely intézmények nyitottak a projektre, részletekbe menően el kellett kezdeni tárgyalni arról, hogy egyáltalán megvalósítható-e az ő országukban, egyetemükön mindez. S amikor egy osztály talált olyan intézményt, aminek megfelelt az előképzettsége, akkor a minőségmenedzsmenttel kapcsolatos kérdések következtek: miközben az intézmények szeretnének segíteni, nem szeretnék felhígítani saját diplomájuk értékét, ezért komoly bemutatkozásokat kértek – részletezte az Emergency Exit program kialakulásának folyamatát a hallgató...