2021. december 12., vasárnap

LEGALÁBB 6500 DIÁKRA NEM JUT ISKOLAPSZICHOLÓGUS MAGYARORSZÁGON, DE A HIÁNY NAGYOBB IS LEHET

MÉRCE
Szerző: LEHOCZKY NOÉMI
2021.12.11.


Pedig az iskolai erőszakot hosszú távon csak a pszichológiai segítségnyújtás csökkentheti, nem az iskolaőrök.

55 tankerületben nyújtott be közérdekű adatigénylést Ungár Péter országgyűlési képviselő, hogy többet megtudjon arról, mekkora hiány van az országban iskolapszichológusokból. A tankerületek sablonválaszaiból nem derül ki, hány iskolapszichológust foglalkoztatnak a tankerületek, válaszaik viszont arra utalnak, hogy a feladatot gyakran a pedagógiai szakszolgálatokra háríthatják át.

A legtöbb tankerület azt állítja, nincs betöltetlen iskolapszichológusi álláshely a fennhatósága alatt, az iskolapszichológusok számáról viszont nem tudhattunk meg adatokat. Furcsamód, a minden bizonnyal központi utasításra kiküldött válaszok ehelyett arról számoltak be, hogy hány pszichológus dolgozik a tankerület pedagógiai szakszolgálatában. Fehér Tibor pszichológus, a PDSZ (Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete) Országos Választmányának tagja szerint ez a válasz már csak azért is furcsa, mert a kérdés nem erre vonatkozott – a pedagógiai szakszolgálatban dolgozó pszichológusok nem azonosak az iskolapszichológusokkal.

Arról, hogy mi a különbség a szakszolgálatban dolgozó pszichológusok és iskolapszichológusok között, Fehér Tibor azt mondja, hogy az iskolapszichológusok „általánosabb feladatokat látnak el, elsődleges céljuk a gyermekek személyiségfejlesztése, lelki egészségvédelme, a nevelő-oktató munka segítése” és „kliensük az intézmény valamennyi szereplője”, így például szűréseket végeznek, csoportfoglalkozásokat szerveznek vagy például képzéseket tartanak a pedagógusoknak.


A szakszolgálati pszichológusok feladatai „specifikusabban”, egy-egy diák vagy csoport problémáira koncentrálnak az egyéni és csoportos pszichológiai ellátások során (pl. pszichológus által vezetett dinamikus szenzoros integrációs terápia vagy pszichodráma). A szakszolgálat végzi a beilleszkedési, tanulási vagy magatartási nehézséggel küzdő gyerekek felmérését, a megyei szintű szakértői bizottságaik pedig a sajátos nevelési igényű diákok esetén adott esetben felmentéseket is előírhatnak (pl. diszlexiások külalak értékelése alóli felmentését)...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.