Szerző: MÉSZÁROS R. TAMÁS
2021.11.11.
A hivatalosan a Kína és a fejlődő világ közti gazdasági összefonódások mélyítését célzó, eleinte infrastrukturális fejlesztésekre összpontosító, mára az ötödik generációs mobilhálózatoktól az egészségügyig számos más területet felölelő terv 2013-as elindulása óta bőven kapott hideget és meleget nyugati politikusok részéről, de komolyabb politikai választ eddig nem váltott ki.
Ám a júniusi G7-csúcson a világ hét legnagyobb fejlett gazdasága megállapodott róla, hogy – Joe Biden amerikai elnök hazai infrastrukturális programjára aggatott szlogenjét újrahasznosítva – Build Back Better World, azaz kb. Építsük újra jobban a világot néven “transzparens” infrastruktúra-finanszírozási programot indít.
Nem sokra rá, szeptemberben pedig Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke bejelentette, hogy az EU is indít egy külön projektet Global Gateway néven, amely “minőségi infrastrukturális fejlesztéseket” tervez finanszírozni “értékalapú megközelítéssel, átlátható és a jó kormányzást lehetővé tevő” módon.
Hogy ez a buzzword-erdő mit akar jelenteni a gyakorlatban, azt von der Leyen egy konkrét példával is aláhúzta. “Jók vagyunk a közúti beruházások finanszírozásában. Annak azonban nincs értelme Európa számára, hogy építsünk egy utat egy kínai tulajdonban lévő rézbánya és egy kínai tulajdonban lévő kikötő között. Okosabbnak kell lennünk az effajta befektetésekkel. Ezért fogjuk nemsokára bemutatni új stratégiánkat.”
A stratégia részleteiről még kevés ismert. Sajtóhírek szerint az Európai Bizottság néhány fontos és látványos projekt tervén dolgozik, és von der Leyen bejelentése szerint az első konkrét lépéseket a jövő februári EU-Afrika csúcstalálkozón teszik majd meg. Mindenesetre a találgatás már elindult arról, hogy hogyan nézne ki és mennyi értelme lenne a nagy európai ellen-BRI-nek....
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.