2021. október 20., szerda

A LEGROSSZABB FÉLELMEKET IGAZOLJÁK AZ ÚJ MAGYARÉRETTSÉGI MINTAFELADATAI

MAGYAR NARANCS
Szerző: TECZÁR SZILÁRD
2021.10.20.


A kompetenciaalapú oktatás helyett bifláztatásra ösztönzi az iskolákat az új típusú magyarérettségi. Az első mintafeladatsorban bibliai fogalmakat, mássalhangzó-törvényeket kérdeznek, és Csokonai arcképét is fel kell ismerniük a diákoknak.


Az új Nemzeti alaptanterv (NAT) bevezetésével párhuzamosan a kormány az érettségi vizsga követelményein is módosít. Az új vizsgamodellt egy februári kormányrendelet fektette le, azóta egy minisztériumi dokumentum formájában megjelentek az egyes tantárgyak részletes vizsgakövetelményei is. Az új rendszer szerint először a mostani tizedikesek érettségiznek majd a 2023/24-es tanévben.

Ahogy a NAT, úgy az új érettségi esetében is a magyar nyelv és irodalom tantárgy tervezett változtatásai keltették a legnagyobb visszhangot. Márciusi cikkünkben bemutattuk, miért kritizálták szakmai szervezetek, elsősorban a Magyartanárok Egyesülete az új középszintű vizsgamodellt:

- az érvelés/gyakorlati szövegalkotás helyére bekerült egy irodalmi feladatlap nevű rész, ami a lexikális tudás számonkérését vetítette előre,

- a szövegértésből szövegértési-nyelvi feladatsor lett, ami a leíró nyelvtan megjelenését valószínűsítette,

- az összehasonlító műelemzést felváltotta a témakifejtő esszé, és félő volt, hogy ez bizonyos irodalmi ismeretek szövegbázis nélküli visszaadását várja majd el.

Az új feladattípusok elég homályosan voltak körülírva a vizsgakövetelményekben, most azonban az Oktatási Hivatal honlapján minden tárgyból, így magyarból is megjelent az első mintafeladatsor, és ebből már konkrétabb következtetéseket vonhatunk le. „Ez a feladatsor drámai mértékben igazolja az előzetes aggodalmakat, egyértelmű, hogy az érettségi átalakítása komoly visszalépést jelent az eddigi vizsgamodell kompetenciaalapú megközelítésétől. Ez az iskolai munkában is le fogja értékelni a kompetenciafejlesztő tevékenységeket” – értékeli a dokumentumot egy lapunk által megkérdezett gimnáziumi magyartanár.

A legnagyobb probléma a középszintű vizsgán 20 pontot érő irodalmi feladatlap, ami tárgyi ismeretek nyers számonkérését jelenti, anélkül, hogy a tudást szövegekhez kapcsolódva használnia kellene a vizsgázónak...


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.