Szerző: HUSZÁR ÁGNES
2021.08.13.
Egyre nyilvánvalóbb a fenyegető tanárhiány a közoktatásban, különösen a természettudományos tárgyak oktatását nehéz megszervezni. Az idősebb matematika, fizika, kémia szakos pedagógusok hamarosan nyugdíjba mennek, utánpótlásból pedig évről évre kevesebb van. Az ilyen képzettséget adó tanári szakok elnéptelenedtek, a végzettek pedig jó pénzért találnak maguknak állást a gazdasági életben. A helyzet egyre romlik, különösen a vidéki iskolákban, ahol kénytelenek rendszeresen nem szaktanári helyettesítéssel megoldani a fizika, kémia tanítását, de komoly problémák vannak az idegennyelv-oktatás területén is.
Hallani olyan iskolásokról, akik iskolai pályafutásuk során nem találkoztak képzett fizika- vagy kémiatanárral. Az órákat megtartják, az osztályterembe bejövő testnevelés vagy történelem szakos kolléga azt mondja a gyerekeknek: olvassátok el az anyagot a könyvből! Hogyan kerülhet a felsőoktatásba olyan gyerek, akinek önhibáján kívül a legfontosabb alapismeretei hiányoznak? Ha a szülei értik a helyzetet, fontosnak tartják a tudást, megfizetik a különórákat, akkor esetleg igen. Ha a gyerek szegény családban él, szülei képzetlenek, a válasz: sehogy. A társadalmi mobilitás lehetősége a szaktanárok hiánya miatt már az általános iskolában megfeneklik...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.