Szerző: MILLEI ILONA
2021.08.20.
Az ezer sebből vérző magyar oktatás egyik legnagyobb, rendszerszintű problémája a pedagógushiány, ami Maruzsa Zoltán köznevelési államtitkár szerint csupán „minden nyáron slágertéma”, és az évi 3-5 ezer álláshely kiírása egy 160-170 ezres köznevelés és szakképzés mellett teljesen természetes dolog. A Pedagógusok Szakszervezete szerint viszont körülbelül 12 ezer főállású pedagógus hiányzik az oktatásból. Ezért nem véletlen, hogy érettségivel felvett tanítókról, kémiát kettes gimnáziumi érettségivel oktató matematika tanárról is lehet hallani. Ez persze egyre gyengébb minőségű oktatáshoz vezet.
Orwell azt írta, „Egy uralkodó csoport uralkodó csoport lesz mindaddig, amíg ki tudja jelölni az utódait.” Mivel ennek az írásnak nem az elit és a „köz” – Orwell szavaival élve a „prolik” – oktatása a témája, ennek igazságát az adott idézetre vetítve egy másik cikkben fogom kibontani. Most – Orwell után szabadon – inkább azt mondom: egy ország ország lesz mindaddig, amíg képes lesz tanítani az utódait. A mai, magyar, a Fidesz tíz éves kormányzása alatt „megbuherált” köznevelésnek csúfolt közoktatás pedig egyre kevésbé képes rá.
Ennek egyik oka éppen a „letagadott” és elkendőzött pedagógushiány. A probléma nem új keletű, az oktatás legnevesebb kutatói, oktatási szakemberek, érdekvédők hosszú évek óta figyelmeztettek rá, baj lesz, a pedagógus szakma folyamatosan öregszik. Radó Péter már 2013-ban azt írta: a pályán lévő pedagógusok 34 százaléka ötven évesnél idősebb, a 30 év alatti pedagógusok aránya csak hét százalék. A Pedagógusok Szakszervezetének mostani számítása szerint a nyugdíjazások és a pályaelhagyás miatt a következő öt évben 22 ezer fővel fog csökkenni a 146 ezres pedagóguslétszám...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.