Szerző: BUCSKY PÉTER
2021.08.27.
Az elektromos autózás a klímaváltozás szempontjából kevésbé káros, mint a belsőégésű motorok használata, mert a fő cél mára az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentése a lett. Azt azonban egyáltalán nem könnyű megmondani, hogy mennyivel jobb. Erről rengeteg elemzés készül, de sajnos igen eltérő eredményekkel. Nagyon összetett feladat az egyes környezeti hatások modellezése és elemzése, az Európai Bizottság felkérésére készült friss elelemzés például 456 oldalas anyag, és még több ezer oldalnyi melléklete is van.
A különböző hajtásokat a riport a globális felmelegedési potenciál (GWP*) alapján rangsorolja. A GWP azt mutatja meg, hogy az üvegházhatású gázoknak mekkora a szén-dioxid egyenértékre átszámított mennyisége, vagyis mindenféle gáz jellemzője lehet, tulajdonképpen egyfajta közös nevezőre hozva.
A nagyszabású európai jelentés azt hozta ki, hogy egy átlagos alsó-középkategóriás benzines autóhoz képest az elektromos hajtású változat GWP értéke csupán a 45 százalék. Ám míg a benzines és dízel autóknál az egyes európai országokban nagyon hasonló a globális felmelegedésre kifejtett hatás, az elektromosoknál már sokkal nagyobbak a különbségek, hiszen az elektromos áramnak változó forrása lehet. Ahogy az alábbi ábrán is látható, az egy kilométerre jutó szén-dioxid egyenértékben számolt kibocsátás Észtországban magasabb az elektromos autóknál, mint a belsőégésűeknél, míg Lengyelországban a dízelek számítanak zöldebbnek az e-autóknál – remélhetőleg a helyi áramtermelés zöldítésével ez gyorsan változni fog...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.