Szerző: ÉS
2021.07.30.
I N T E R J Ú
Beszélgetés Szolláth Dávid irodalomtörténésszel Mészöly Miklósról
K R I T I K A
Wagner István: Vad gyerekkor
(Wilde Kindheit, Lentos Kunstmuseum Linz, megtekinthető szeptember 5-ig, sokrétű kísérőrendezvények sorozatával)Tovább
Kőrösi Boglárka: Az installáció és a jelentés
(akadémia [körbejárás], exkursus a Kiscelli Múzeumban. Megtekinthető augusztus 1-jéig.)Tovább
Wagner István: Vad gyerekkor
(Wilde Kindheit, Lentos Kunstmuseum Linz, megtekinthető szeptember 5-ig, sokrétű kísérőrendezvények sorozatával)Tovább
Kőrösi Boglárka: Az installáció és a jelentés
(akadémia [körbejárás], exkursus a Kiscelli Múzeumban. Megtekinthető augusztus 1-jéig.)Tovább
György Péter: Győr, zsinagóga, múzeum
(Vasilescu-gyűjtemény, Győr, Zsinagóga)Tovább
(Vasilescu-gyűjtemény, Győr, Zsinagóga)Tovább
Báron György: Vízi borkóró
(Minari – A családom története. Amerikai film. Forgatókönyvíró-rendező: Lee Isaac Chung.)
Ritka az olyan mozgókép, amely ennyire következetes, egy pillanatig nem inog meg – jó, a vége felé egy pillanatra talán –, két órán át tartja ugyanazt a hűvös, tárgyilagos stílust, amellyel ellenpontozza az érzelmeket. Nem nagy mű, de – ami legalább ilyen ritka – jószerivel hibátlan. Megérdemelten nyert vagy száz díjat, kapta meg a Golden Globe-ot, a Sundance fődíját, jelölték hat Oscarra.Tovább
Ruff Borbála: Nő, aztán meg néni
(Háy János: Nőnek lenni. Novellák. Előadja Krasznahorkai Ágnes. Szerkesztette Kocsis Ágnes. DIA Hangoskönyvek, 2021)
A több kötetből, köztük a Házasságon innen és túl vagy a Hozott lélek című novellagyűjteményből válogatott szövegek főszereplői ugyan nők – a sorrend alapja, hogy lány, nő, majd idős asszony történetei hangzanak el –, de azok a súlyos terhek, amelyek az életüket nehezítik, mégis univerzálisak. Terhelt család, rossz házasság, széteső párkapcsolat vagy kiégés áldozatai ők, sikertelen kompromisszumkísérletek után kevés reménnyel élő emberek, akik elzakatolnak valahogy, de hogy az egyik pontból a másikba jussanak, az komoly erőfeszítést igényel tőlük. Szép mementója ennek az albumot záró, Petőfi híd című szöveg, amelyben az Öregasszony minden igyekezete arra irányul, hogy az elbukás kudarcát elkerülve nehezen, de átjusson a hídon Pestről Budára, és nem is annyira lényeges, sikerül-e neki.Tovább
(Minari – A családom története. Amerikai film. Forgatókönyvíró-rendező: Lee Isaac Chung.)
Ritka az olyan mozgókép, amely ennyire következetes, egy pillanatig nem inog meg – jó, a vége felé egy pillanatra talán –, két órán át tartja ugyanazt a hűvös, tárgyilagos stílust, amellyel ellenpontozza az érzelmeket. Nem nagy mű, de – ami legalább ilyen ritka – jószerivel hibátlan. Megérdemelten nyert vagy száz díjat, kapta meg a Golden Globe-ot, a Sundance fődíját, jelölték hat Oscarra.Tovább
Ruff Borbála: Nő, aztán meg néni
(Háy János: Nőnek lenni. Novellák. Előadja Krasznahorkai Ágnes. Szerkesztette Kocsis Ágnes. DIA Hangoskönyvek, 2021)
A több kötetből, köztük a Házasságon innen és túl vagy a Hozott lélek című novellagyűjteményből válogatott szövegek főszereplői ugyan nők – a sorrend alapja, hogy lány, nő, majd idős asszony történetei hangzanak el –, de azok a súlyos terhek, amelyek az életüket nehezítik, mégis univerzálisak. Terhelt család, rossz házasság, széteső párkapcsolat vagy kiégés áldozatai ők, sikertelen kompromisszumkísérletek után kevés reménnyel élő emberek, akik elzakatolnak valahogy, de hogy az egyik pontból a másikba jussanak, az komoly erőfeszítést igényel tőlük. Szép mementója ennek az albumot záró, Petőfi híd című szöveg, amelyben az Öregasszony minden igyekezete arra irányul, hogy az elbukás kudarcát elkerülve nehezen, de átjusson a hídon Pestről Budára, és nem is annyira lényeges, sikerül-e neki.Tovább
Gergics Enikő: Nem általános
(Dennis Kelly: Árvák. Rendező: Horváth János Antal. MANNA, Szentendrei Teátrum, MűvészetMalom, 2021. július 16.)
A cselekmény kulcstémaként a fajgyűlölet köré szerveződik, szereplői kétharmadrészt rendezett életű középosztálybeliek, akik híresen rossz környéken laknak, előfordulhat például, hogy a fehér családapát megtámadja az utcán egy kiskorú ázsiai banda – van tehát kézzelfogható ok másokkal szemben bizalmatlannak, sőt előítéletesnek lenni, és összezárni a hasonlókkal. Hiába készült azonban még meleg fiatalok beszámolóival keretezett videóelőzetes is, ez az előadás akkor sem szól különösebben a xenofóbiáról. A drámának is inkább csak apropót biztosítanak a társadalmi fenomének és extrém szituációk, Horváth János Antal erősen színészközpontú rendezése és a három színész makronagyítású játéka pedig nagyon megnehezíti, hogy az egyének helyén jelenségeket lássunk.Tovább
Végső Zoltán: Köpni kell!
(Varga Judit igazságügy-miniszter: Smoke Gets in your Eyes – fertődi Esterházy-kastély)
Ahol egy gyakorló, hatalomban lévő politikus produkciója része lehet az ország egyik legjelentősebb műemlékében megtartott zenei előadásnak, ott nagy a baj! És még nagyobb baj, hogy a fellépő, a kísérő zenész, a körülötte toluló slepp és a teljes hatalmi elit ezt így tartja természetesnek, pedig még Torgyán József is értette, hogy ez így nem helyes. Ki szeretné, hogy az újrainduló zenei életben általános legyen, hogy politikusok játszanak nekünk koncerteken?Tovább
Fáy Miklós: Már megint mazsola
(Verdi-gála – Margitszigeti színház, június 23.)
Aztán benő az ember feje lágya, rájön, hogy jobb a kalács, mint a mazsola, és ha a nagy operaslágerek nincsenek a saját zenei környezetükben, akkor épp olyan slágerré válnak, mint a Homokóra vagy a Most múlik pontosan, kopnak, fáradnak, nem jelentenek semmit. Boldogság, ha olyan gálára jut el az ember, ahol nem a Brindisi (leánykori nevén a Pezsgőduett a Traviatából) a ráadás, és ahol összekötő számként nem játsszák el A végzet hatalma nyitányát. Bevallok mindent, csak ne üssön, és ne énekeljék el a Szabadságkórust.Tovább
(Dennis Kelly: Árvák. Rendező: Horváth János Antal. MANNA, Szentendrei Teátrum, MűvészetMalom, 2021. július 16.)
A cselekmény kulcstémaként a fajgyűlölet köré szerveződik, szereplői kétharmadrészt rendezett életű középosztálybeliek, akik híresen rossz környéken laknak, előfordulhat például, hogy a fehér családapát megtámadja az utcán egy kiskorú ázsiai banda – van tehát kézzelfogható ok másokkal szemben bizalmatlannak, sőt előítéletesnek lenni, és összezárni a hasonlókkal. Hiába készült azonban még meleg fiatalok beszámolóival keretezett videóelőzetes is, ez az előadás akkor sem szól különösebben a xenofóbiáról. A drámának is inkább csak apropót biztosítanak a társadalmi fenomének és extrém szituációk, Horváth János Antal erősen színészközpontú rendezése és a három színész makronagyítású játéka pedig nagyon megnehezíti, hogy az egyének helyén jelenségeket lássunk.Tovább
Végső Zoltán: Köpni kell!
(Varga Judit igazságügy-miniszter: Smoke Gets in your Eyes – fertődi Esterházy-kastély)
Ahol egy gyakorló, hatalomban lévő politikus produkciója része lehet az ország egyik legjelentősebb műemlékében megtartott zenei előadásnak, ott nagy a baj! És még nagyobb baj, hogy a fellépő, a kísérő zenész, a körülötte toluló slepp és a teljes hatalmi elit ezt így tartja természetesnek, pedig még Torgyán József is értette, hogy ez így nem helyes. Ki szeretné, hogy az újrainduló zenei életben általános legyen, hogy politikusok játszanak nekünk koncerteken?Tovább
Fáy Miklós: Már megint mazsola
(Verdi-gála – Margitszigeti színház, június 23.)
Aztán benő az ember feje lágya, rájön, hogy jobb a kalács, mint a mazsola, és ha a nagy operaslágerek nincsenek a saját zenei környezetükben, akkor épp olyan slágerré válnak, mint a Homokóra vagy a Most múlik pontosan, kopnak, fáradnak, nem jelentenek semmit. Boldogság, ha olyan gálára jut el az ember, ahol nem a Brindisi (leánykori nevén a Pezsgőduett a Traviatából) a ráadás, és ahol összekötő számként nem játsszák el A végzet hatalma nyitányát. Bevallok mindent, csak ne üssön, és ne énekeljék el a Szabadságkórust.Tovább
Siba Antal: Csak az a vég
(Hosszú Katinka a neten)
A második versenyszám egy fokkal jobban sikerült, de eredménye másodszor is messze elmaradt a korábbiaktól. Aztán visszalépett a 200 méteres pillangóúszástól, és feltehetően ezzel a döntéssel haragította magára a közvéleményt. Nagy valószínűséggel azért döntött a visszalépés mellett, mert a 200 méteres pillangóúszás középdöntője délelőtt 10.57-kor került megrendezésre, 48 perccel később pedig címvédőként kellett úsznia a 200 méteres vegyesúszás döntőjében.Tovább
Zelei Dávid: Egy esszéista lehetősége
Michel Houellebecq: Intervenciók 2020. Fordította Tótfalusi Ágnes. Magvető Könyvkiadó, Budapest, 2021, 350 oldal, 4699 Ft
Pedig ha az ember esszét ír – mint e kötet nagy részében Michel Houellebecq – veretes hagyományok biztatják arra, hogy nyugodtan legyen „hülye”. Már maga a műfajalapítónak tartott Montaigne is teljes nyugalommal jelenti ki, „ha tudatlanságon érnek, nekem ugyan nem ártanak”, a következetlenség, egyenetlenség és őszintétlenség pedig a teoretikusok szerint alapvető feltétele annak, hogy az ember jó esszét írjon. Mihail Epstejn szerint „a jó esszéista nem teljesen őszinte ember, [és] nem túl következetes gondolkodó”, de, ahogy Gyergyai Albert fogalmaz, „mindig szabad (…) kötetlen és megfoghatatlan” – amire szüksége is van, lévén az esszé maga a folyamatos határátlépés, bolyongás, műfajközi mozgás.Tovább
A HÉT KÖNYVEI
A könyvújdonságokat az Írók Boltjának (Budapest VI., Andrássy út 45.) segítségével adjuk közre. A listát összeállította: Négyesi Móni. A könyvek 10% kedvezménnyel megrendelhetők az irokboltja.hu weboldalon.Tovább
Bartha Judit: Ex libris
Margaret Atwood: Az ehető nő
Carmen Maria Machado: A női test és más összetevők
Ljudmila Ulickaja: A lélek testéről
Susanna Clarke: Piranesi
Kelemen Gábor: Három változat, két fordítás
Heller Ágnes: Tragédia és filozófia. Párhuzamos történet. Gondolat Kiadó, Budapest, 2021, 304 oldal, 3000 Ft
A Tragédia és filozófia Heller Ágnes tragédia-filozófiai hattyúdala. Habár Heller a filozófia és a tragédia halálának kérdését feszegeti, ő mégis filozófusként akart a XXI. század nem öregedő „gyermeke” lenni. Az 1990-es évek erkölcselméleti munkái a Személyiségetikában érték el csúcspontjukat. Vajon kidolgozható-e a személyes tragédia egyelőre nem létező filozófiája? Ezt nem tudjuk. Mindenesetre Heller megtette a kezdő lépést ebbe az irányba.Tovább
Szokács Kinga: „Az életben nem kell jól járni”
Ferber Katalin: Életálom. Joshua könyvek, Budapest, 2021, 191 oldal, 3200 Ft
Ferber Katalin – foglalkozására nézve közgazdász, gazdaságtörténész, akinek Japánról szóló könyveit ismeri talán leginkább a szélesebb közönség – szüleit megszólító önéletrajza szervesen illeszkedik abba a kortárs önéletrajzkultúrába, amelyben lépten-nyomon, blogon és vlogon, képregényekben, filmekben én-elbeszélésekkel, trauma-történetekkel és önfeltárulkozásokkal találkozhatunk. Ezek az alkotások általában erőteljes érzelmi viszonyulást hívnak elő a közönségből, csakúgy, mint jelen kötet is, hiszen sokszor több oldal hosszúságú mondatai mint egy siratóének idézik fel a múltat, a fájdalmakat és az álmokat, magyarázatot keresve a felnőttek (később a barátok, kollégák, ismerősök) viselkedésére.Tovább
Jakab-Balogh Lilla: Egy kiállítás képei
Molnár Eszter Edina–Sidó Anna: Csáth Géza személyesen – Alternatív életrajz. PIM, Budapest, 2021, 155 oldal, 4300 Ft
A gyűjtemény a szerző körül kialakult kultusz központi elemeire; a korán félbeszakadt élet (és életmű) töredékességére, a hiányérzetre épít. A kiadvány legnagyobb erénye a grafikai megjelenítés. Az első és az utolsó oldalak üres kottalapjai a lehetséges zenészi-zeneszerzői életpálya meghiúsulását szimbolizálják. Az író eredeti- és írói álnevének pauszpapírral való egybejátszása az orvosi-magánéletbeli és a művész-énnek a párhuzamos jelenlétére és elkülönülésére egyaránt utal. Később ugyanez az ötlet az egymásba montírozott, nemegyszer arctalanul ábrázolt nőalakok, a csupán testiségre épülő viszonyok mennyiségének és egyidejűségének érzékeltetése céljából köszön vissza. A fehér lapokat festék- (vér-, morfium-?) cseppek pettyezik, az életrajzot pedig két hatalmas vértócsára emlékeztető fekete oldal foglalja keretbe.Tovább
Branczeiz Anna: Alámerül, felszínre hoz
Ketten egy új könyvről – Tóth Krisztina: Bálnadal. Magvető Könyvkiadó, Budapest, 2021, 64 oldal, 2499 Ft
A Bálnadal verseinek egyik sajátos és erős vonása a jól ismert toposzok és formák átkeretezése. A cikluscímek (Völgyút, Kínai utazás, Terek) is jelzik, hogy a kötet központi motívuma az utazás, ami az élet közkeletű metaforája. A versek további jelentésekkel gazdagítják a fejezetcímeket. A völgy a lelki mélységek képi megjelenítéseként fogható fel; a kínai utazás önmagunk megtalálásának gesztusaként érthető; az utolsó ciklus terei pedig mentális terekké lényegülnek át.Tovább
(Hosszú Katinka a neten)
A második versenyszám egy fokkal jobban sikerült, de eredménye másodszor is messze elmaradt a korábbiaktól. Aztán visszalépett a 200 méteres pillangóúszástól, és feltehetően ezzel a döntéssel haragította magára a közvéleményt. Nagy valószínűséggel azért döntött a visszalépés mellett, mert a 200 méteres pillangóúszás középdöntője délelőtt 10.57-kor került megrendezésre, 48 perccel később pedig címvédőként kellett úsznia a 200 méteres vegyesúszás döntőjében.Tovább
Zelei Dávid: Egy esszéista lehetősége
Michel Houellebecq: Intervenciók 2020. Fordította Tótfalusi Ágnes. Magvető Könyvkiadó, Budapest, 2021, 350 oldal, 4699 Ft
Pedig ha az ember esszét ír – mint e kötet nagy részében Michel Houellebecq – veretes hagyományok biztatják arra, hogy nyugodtan legyen „hülye”. Már maga a műfajalapítónak tartott Montaigne is teljes nyugalommal jelenti ki, „ha tudatlanságon érnek, nekem ugyan nem ártanak”, a következetlenség, egyenetlenség és őszintétlenség pedig a teoretikusok szerint alapvető feltétele annak, hogy az ember jó esszét írjon. Mihail Epstejn szerint „a jó esszéista nem teljesen őszinte ember, [és] nem túl következetes gondolkodó”, de, ahogy Gyergyai Albert fogalmaz, „mindig szabad (…) kötetlen és megfoghatatlan” – amire szüksége is van, lévén az esszé maga a folyamatos határátlépés, bolyongás, műfajközi mozgás.Tovább
A HÉT KÖNYVEI
A könyvújdonságokat az Írók Boltjának (Budapest VI., Andrássy út 45.) segítségével adjuk közre. A listát összeállította: Négyesi Móni. A könyvek 10% kedvezménnyel megrendelhetők az irokboltja.hu weboldalon.Tovább
Bartha Judit: Ex libris
Margaret Atwood: Az ehető nő
Carmen Maria Machado: A női test és más összetevők
Ljudmila Ulickaja: A lélek testéről
Susanna Clarke: Piranesi
Kelemen Gábor: Három változat, két fordítás
Heller Ágnes: Tragédia és filozófia. Párhuzamos történet. Gondolat Kiadó, Budapest, 2021, 304 oldal, 3000 Ft
A Tragédia és filozófia Heller Ágnes tragédia-filozófiai hattyúdala. Habár Heller a filozófia és a tragédia halálának kérdését feszegeti, ő mégis filozófusként akart a XXI. század nem öregedő „gyermeke” lenni. Az 1990-es évek erkölcselméleti munkái a Személyiségetikában érték el csúcspontjukat. Vajon kidolgozható-e a személyes tragédia egyelőre nem létező filozófiája? Ezt nem tudjuk. Mindenesetre Heller megtette a kezdő lépést ebbe az irányba.Tovább
Szokács Kinga: „Az életben nem kell jól járni”
Ferber Katalin: Életálom. Joshua könyvek, Budapest, 2021, 191 oldal, 3200 Ft
Ferber Katalin – foglalkozására nézve közgazdász, gazdaságtörténész, akinek Japánról szóló könyveit ismeri talán leginkább a szélesebb közönség – szüleit megszólító önéletrajza szervesen illeszkedik abba a kortárs önéletrajzkultúrába, amelyben lépten-nyomon, blogon és vlogon, képregényekben, filmekben én-elbeszélésekkel, trauma-történetekkel és önfeltárulkozásokkal találkozhatunk. Ezek az alkotások általában erőteljes érzelmi viszonyulást hívnak elő a közönségből, csakúgy, mint jelen kötet is, hiszen sokszor több oldal hosszúságú mondatai mint egy siratóének idézik fel a múltat, a fájdalmakat és az álmokat, magyarázatot keresve a felnőttek (később a barátok, kollégák, ismerősök) viselkedésére.Tovább
Jakab-Balogh Lilla: Egy kiállítás képei
Molnár Eszter Edina–Sidó Anna: Csáth Géza személyesen – Alternatív életrajz. PIM, Budapest, 2021, 155 oldal, 4300 Ft
A gyűjtemény a szerző körül kialakult kultusz központi elemeire; a korán félbeszakadt élet (és életmű) töredékességére, a hiányérzetre épít. A kiadvány legnagyobb erénye a grafikai megjelenítés. Az első és az utolsó oldalak üres kottalapjai a lehetséges zenészi-zeneszerzői életpálya meghiúsulását szimbolizálják. Az író eredeti- és írói álnevének pauszpapírral való egybejátszása az orvosi-magánéletbeli és a művész-énnek a párhuzamos jelenlétére és elkülönülésére egyaránt utal. Később ugyanez az ötlet az egymásba montírozott, nemegyszer arctalanul ábrázolt nőalakok, a csupán testiségre épülő viszonyok mennyiségének és egyidejűségének érzékeltetése céljából köszön vissza. A fehér lapokat festék- (vér-, morfium-?) cseppek pettyezik, az életrajzot pedig két hatalmas vértócsára emlékeztető fekete oldal foglalja keretbe.Tovább
Branczeiz Anna: Alámerül, felszínre hoz
Ketten egy új könyvről – Tóth Krisztina: Bálnadal. Magvető Könyvkiadó, Budapest, 2021, 64 oldal, 2499 Ft
A Bálnadal verseinek egyik sajátos és erős vonása a jól ismert toposzok és formák átkeretezése. A cikluscímek (Völgyút, Kínai utazás, Terek) is jelzik, hogy a kötet központi motívuma az utazás, ami az élet közkeletű metaforája. A versek további jelentésekkel gazdagítják a fejezetcímeket. A völgy a lelki mélységek képi megjelenítéseként fogható fel; a kínai utazás önmagunk megtalálásának gesztusaként érthető; az utolsó ciklus terei pedig mentális terekké lényegülnek át.Tovább
Forgách Kinga: Hol van a vers helye?
Ketten egy új könyvről – Tóth Krisztina: Bálnadal. Magvető Könyvkiadó, Budapest, 2021, 64 oldal, 2499 Ft
A kötet legerősebb költeményei azok, amelyekben mindennapi szituációk mélyebb rétegei váratlanul tárulnak fel. Ilyen például a Babzsák című vers, amely egy teljesen banális helyzetből indul ki, abból, hogy újra kell tölteni egy régi babzsákfotelt. Egy anyát látunk, ahogy a garázsban a huszadik születésnapját ünneplő fiával tömködi küzdelmesen a tölteléket a zsákba. Aztán ahogyan haladunk a versben, az egész mintha egy inverz vajúdás-jelenetbe torkollana. A nyelvi és szituációs keret – a nyögés, a gyömöszölés, a madzag elvágása – a múltbeli szülésélményt hozza felszínre: „Gyömöszöltük és húzkodtuk, miközben / várták már őt, de félúton megállt, / nyomorgattam az oldalát és nyögtem, / de a babzsák csak nem hagyta magát.” Hasonló technikára, játékra épül több vers is. Kifejezetten megrázó a Sunday című, amely a kínai zoknik vásárlásától indul, de valójában egy apa elvesztését meséli el. Vagy a Vatera, amelyben a játékbaba keresése az interneten a gyerekkor temetésébe torkollik.
Ketten egy új könyvről – Tóth Krisztina: Bálnadal. Magvető Könyvkiadó, Budapest, 2021, 64 oldal, 2499 Ft
A kötet legerősebb költeményei azok, amelyekben mindennapi szituációk mélyebb rétegei váratlanul tárulnak fel. Ilyen például a Babzsák című vers, amely egy teljesen banális helyzetből indul ki, abból, hogy újra kell tölteni egy régi babzsákfotelt. Egy anyát látunk, ahogy a garázsban a huszadik születésnapját ünneplő fiával tömködi küzdelmesen a tölteléket a zsákba. Aztán ahogyan haladunk a versben, az egész mintha egy inverz vajúdás-jelenetbe torkollana. A nyelvi és szituációs keret – a nyögés, a gyömöszölés, a madzag elvágása – a múltbeli szülésélményt hozza felszínre: „Gyömöszöltük és húzkodtuk, miközben / várták már őt, de félúton megállt, / nyomorgattam az oldalát és nyögtem, / de a babzsák csak nem hagyta magát.” Hasonló technikára, játékra épül több vers is. Kifejezetten megrázó a Sunday című, amely a kínai zoknik vásárlásától indul, de valójában egy apa elvesztését meséli el. Vagy a Vatera, amelyben a játékbaba keresése az interneten a gyerekkor temetésébe torkollik.
I R O D A L O M
transzvers
Legéndy Jácint: Tejútrendszerünk
sáravers
Tőzsér Árpád: A nem beszélt nyelv
Tőzsér Árpád: Egyre gyakrabban...
Tőzsér Árpád: Rimbaud Hararban
(Levél a Temps szerkesztőjének, miután az verset kért a költőtől)
Benedek Szabolcs: A nő, aki látta a Doorst
Megsértődött, de nem reagált. Igazság szerint ő is régen hallott már Alice-ről. Egy időben gyűjtötte az ismerősöket, úgyhogy rákeresett a Facebookon, megtalálta, amaz pedig pár nap elteltével visszajelölte. Akkor már évtizedek óta nem találkoztak. Utoljára pedig vagy tizenöt éve beszélt vele. Alice szokás szerint konferenciára érkezett Magyarországra, megszerezte Ervin számát és fölhívta a szállodából, javasolva, hogy vacsorázzanak együtt. Ervin válaszait hallotta a felesége is, azt is, hogy ő a baba körüli esti teendőkre hivatkozva nemet mond.Tovább
Háy János: A hőerőmű
De ez a mostani tényleg jó választás, mondta a barátnőjének, amikor végre le tudtak ülni, hogy elmesélje, hogyan alakultak az elmúlt hónapok. Ez egy energetikai cég, persze minden olyan, hogy újrahasznosított meg fenntartható, és napelem meg szélerőmű. Fú, mondta a barátnő. Itt aztán marha jó lesz, mondta, és elmesélte, mit mondott a főnök az első, nevezzük így, fejtágítón, hogy azért kell növekedni, hogy visszaszorítsuk a hagyományos energiaforrásokat, amely energiaforrásokra valójában ez a cég is épül, mert akkor váratlanul kiderült, hogy azért néhány hőerőmű életben tartásában ez a cég érdekelt, persze rögtön be lesznek zárva, ha az alternatív energiaforrások elérik azt a szintet, szóval sikerül azon a téren eléggé növekedni.Tovább
Kürti László: Fantomvíziló
A fájdalmakkal, félelmekkel szembe kell nézned, mert nincs olyan élet, hogy folyton legyen kiskapu, hogy meg lehessen szökni. Olyankor tegyél le vagyonról, dicsőségről, hatalomról. Bármibe vegyülsz, elgyengít, fölemészt, tönkretesz. A szellem magasabb rendű, mint az anyag, és ha másba adod bele magad, akkor már nem vagy ott, hogy farkasszemet nézhess magaddal, már nem méred a súlyod, nem keresed a rendjét, az életed ösvényeit. Pedig felkészültnek kell lenni, mint nagy csomagokkal a járatlan, vidéki tömegközlekedőnek a leszállásra, minden pillanatban készen a fájdalmakra, készen a vágányok váltására, készen a kilépésre a körkörösen zakatoló szerelvényből.Tovább
Piros Vera: Tisztaszoba
A lány két vállánál fogva a hátára fekteti. Inkább nyomja, aztán szorosan melléfekszik. Most tedd a kezed rám! Ne oda, ide le, tudod jól. Józsika tudja. A mennyezetet bámulja. Elképzeli, ahogy a hajszálvékony repedések egymásba futnak, mélyülnek, szélesednek, olyannyira, hogy a vakolat végül megadja magát, és darabokban az egész mennyezet lehullik, rájuk omlik. És betemetve a törmelék alatt fekszenek. Máskor ezek a repedések képzeletében apró vízerekké változnak, és futnak tovább a mennyezeten, míg patakokba érnek. A patakok aztán folyókká duzzadnak, és a folyók egy nagy folyamban a tengerbe ömlenek. A délutáni iskolatévében látta, teljesen lenyűgözte. Minden egy hatalmas hullámban, az erek, a patakok, a folyók. És ez a nagy hideg víz rájuk ömlik, mindent magával sodor ebben a tisztaszobában, ahova egyébként soha senki nem lép be. Csak ők, minden vasárnap délután. Meg Teri mama havonta kétszer, mikor ágyneműt cserél.Tovább
Szilágyi Júlia: Szárazvölgy
Az asszonyok erősek és formásak, mint a vidék híres cserépkancsói, amelyekbe a neves gyógyvizet viszik haza a forrástól. Aprókat lépdelnek, ütemesen, maguk elé nézve, se jobbra, se balra. Felfelé se. Csak amikor az idegen a várható időjárást tudakolja, veszik szemügyre a fenyőcsúcsban végződő hegyeket, amelyek szíven szúrják az eget, hogy öntözze, öntözze a Szárazvölgyet, addig öntözze, amíg nevet változtat.Tovább
Gellén-Miklós Gábor: Szindbád utolsó utáni utazása
Aki abban a nagyváradi kis panzióban porcukor-puhaságú csókokkal szórta tele Szindbád ajkait, miközben a hajós egy másik lányra gondolt, akit a pályaudvaron látott, éppen csak egy pillanatra, furcsa kis kalapot viselt, a tetején színes művirágokkal, és nagy barna szemével szomorúan bámult egy távolodó vonat után. Hát lehet nem beleszeretni ebbe a lányba?, gondolta akkor Szindbád, miközben a szép patikusné a vastag szőnyegre heveredett, mely a panzió szobácskájának padlatát díszítette. Örökre magával maradok, mondta a szép patikusné. Vajon ki lehetett az a lány?, gondolta Szindbád. Elhagyom a férjemet, szöktessen meg, mondta a szép patikusné. És mi lehet a neve, gondolta Szindbád, biztosan Flóra. Csak egy Flóra tud ilyen barnán nézni a világba. Ilyen kívánatosan. Tele ígérettel.
De ez a mostani tényleg jó választás, mondta a barátnőjének, amikor végre le tudtak ülni, hogy elmesélje, hogyan alakultak az elmúlt hónapok. Ez egy energetikai cég, persze minden olyan, hogy újrahasznosított meg fenntartható, és napelem meg szélerőmű. Fú, mondta a barátnő. Itt aztán marha jó lesz, mondta, és elmesélte, mit mondott a főnök az első, nevezzük így, fejtágítón, hogy azért kell növekedni, hogy visszaszorítsuk a hagyományos energiaforrásokat, amely energiaforrásokra valójában ez a cég is épül, mert akkor váratlanul kiderült, hogy azért néhány hőerőmű életben tartásában ez a cég érdekelt, persze rögtön be lesznek zárva, ha az alternatív energiaforrások elérik azt a szintet, szóval sikerül azon a téren eléggé növekedni.Tovább
Kürti László: Fantomvíziló
A fájdalmakkal, félelmekkel szembe kell nézned, mert nincs olyan élet, hogy folyton legyen kiskapu, hogy meg lehessen szökni. Olyankor tegyél le vagyonról, dicsőségről, hatalomról. Bármibe vegyülsz, elgyengít, fölemészt, tönkretesz. A szellem magasabb rendű, mint az anyag, és ha másba adod bele magad, akkor már nem vagy ott, hogy farkasszemet nézhess magaddal, már nem méred a súlyod, nem keresed a rendjét, az életed ösvényeit. Pedig felkészültnek kell lenni, mint nagy csomagokkal a járatlan, vidéki tömegközlekedőnek a leszállásra, minden pillanatban készen a fájdalmakra, készen a vágányok váltására, készen a kilépésre a körkörösen zakatoló szerelvényből.Tovább
Piros Vera: Tisztaszoba
A lány két vállánál fogva a hátára fekteti. Inkább nyomja, aztán szorosan melléfekszik. Most tedd a kezed rám! Ne oda, ide le, tudod jól. Józsika tudja. A mennyezetet bámulja. Elképzeli, ahogy a hajszálvékony repedések egymásba futnak, mélyülnek, szélesednek, olyannyira, hogy a vakolat végül megadja magát, és darabokban az egész mennyezet lehullik, rájuk omlik. És betemetve a törmelék alatt fekszenek. Máskor ezek a repedések képzeletében apró vízerekké változnak, és futnak tovább a mennyezeten, míg patakokba érnek. A patakok aztán folyókká duzzadnak, és a folyók egy nagy folyamban a tengerbe ömlenek. A délutáni iskolatévében látta, teljesen lenyűgözte. Minden egy hatalmas hullámban, az erek, a patakok, a folyók. És ez a nagy hideg víz rájuk ömlik, mindent magával sodor ebben a tisztaszobában, ahova egyébként soha senki nem lép be. Csak ők, minden vasárnap délután. Meg Teri mama havonta kétszer, mikor ágyneműt cserél.Tovább
Szilágyi Júlia: Szárazvölgy
Az asszonyok erősek és formásak, mint a vidék híres cserépkancsói, amelyekbe a neves gyógyvizet viszik haza a forrástól. Aprókat lépdelnek, ütemesen, maguk elé nézve, se jobbra, se balra. Felfelé se. Csak amikor az idegen a várható időjárást tudakolja, veszik szemügyre a fenyőcsúcsban végződő hegyeket, amelyek szíven szúrják az eget, hogy öntözze, öntözze a Szárazvölgyet, addig öntözze, amíg nevet változtat.Tovább
Gellén-Miklós Gábor: Szindbád utolsó utáni utazása
Aki abban a nagyváradi kis panzióban porcukor-puhaságú csókokkal szórta tele Szindbád ajkait, miközben a hajós egy másik lányra gondolt, akit a pályaudvaron látott, éppen csak egy pillanatra, furcsa kis kalapot viselt, a tetején színes művirágokkal, és nagy barna szemével szomorúan bámult egy távolodó vonat után. Hát lehet nem beleszeretni ebbe a lányba?, gondolta akkor Szindbád, miközben a szép patikusné a vastag szőnyegre heveredett, mely a panzió szobácskájának padlatát díszítette. Örökre magával maradok, mondta a szép patikusné. Vajon ki lehetett az a lány?, gondolta Szindbád. Elhagyom a férjemet, szöktessen meg, mondta a szép patikusné. És mi lehet a neve, gondolta Szindbád, biztosan Flóra. Csak egy Flóra tud ilyen barnán nézni a világba. Ilyen kívánatosan. Tele ígérettel.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.