Szerző: ÉS
2021.07.09.
I N T E R J Ú
Beszélgetés Annelou L. C. de Vries holland pszichiáterrel
K R I T I K A
Sinkó István:Anyahajók párás ködben
(Nádas Alexandra kiállítása az Ady25 Galériában augusztus 20-ig látható.)Tovább
Rákai Zsuzsanna: Gála az égnek
(Trumpetissimo. Boldoczki Gábor, Pálfalvi Tamás, Tarkövi Gábor, Richter Gábor, Rónai Gábor, Seidl Dénes, Liszt Ferenc Kamarazenekar, Művészetek Palotája, július 2.)
A hat trombitaművészt, Boldoczki Gábort, Pálfalvi Tamást, Tarkövi Gábort, Richter Gábort, Rónai Gábort és Seidl Dénest (pontosabban a program kilencven százalékában a névsor Boldoczkitól Richterig terjedő kivágatát) foglalkoztató, alapvetően barokk műsor frappánsan illeszkedett a nyári igényekhez. Egyszerre volt valamelyest revüszerű és ízléses, szórakoztató és értékes, egyszóval remekül kombinálta a közönségcsalogató, látványos elemeket klasszikusan megunhatatlan művekkel, Corelli, Tartini, Vivaldi, Torelli, Franceschini és Stölzel versenyműveivel, illetve azok átirataival, valamint Jean-Féry Rebel Az elemek című sorozatának Káosz tételével és Robert Erickson szólótrombitára készült, 1977-es bravúrdarabjával, a Kryllel.Tovább
György Péter: Párizs, magyar franciák, francia magyarok
– harmadszorra
(Magyar Párizs III., Makláry Galéria)Tovább
Stőhr Lóránt: Túl a szivárványon
(Bakony Alexa: Tobi színei)
Bakony Alexa író-rendező eredeti alkotói ötlete, hogy transzszexuális főszereplőjét családja megélésének és vívódásainak tükrében vizsgálja, s ezzel számos drámai konfliktust követ végig párhuzamosan a közel másfél órás dokumentumfilmben. Először is Tobi belső küzdelmét, hogy ki ő, miként érzi magát legjobban a bőrében.Tovább
Csengery Kristóf: Liszt arcai
(Benjamin Grosvenor: Liszt. Decca)
Hogyan viszonyuljon ehhez a zavarba ejtő heterogeneitáshoz a zongoraművész, amikor Liszt-lemezt készít? Hogyan válogasson? Amilyen sokféle az életmű, olyan sokféle műsorszerkesztési elv lehetséges. Szembe is lehet szegülni a szédítő változatosság alapélményével, éppen az ellenkező tartalmú tulajdonságra: az egységre koncentrálva. Menedéket kínálhat a gyűjteményes kiadványok koncepciója: lehet lemezt összeállítani Liszt kései darabjaiból, lehet minden mást mellőzve a rapszódiákra összpontosítani, lehet hiánytalanul lemezre játszani a teljes Années de pèlerinage-t vagy az összes Transzcendens etűdöt, és lehet kizárólag operaparafrázisokból készíteni CD-t. Valamennyi döntés létjogosult, de azért van abban valami magasrendűen izgalmas, ha egy zongoraművész úgy állít össze antológialemezt Liszt műveiből, hogy a válogatás a sokarcúságra, a hangütések, formák, terjedelmek, műfajok és faktúrák gazdag skálájára hívja fel a figyelmet.Tovább
Molnár Zsófia: Rock-and-roll és szex
(Mefisztó, Átrium, június 27.)
Urbán András rendezésének tagadhatatlanul van aktuális tartalma – legfőképpen társadalmi, amibe természetesen a szakma is vastagon beletartozik –, a kiindulópont viszont inkább arra hívja fel a figyelmet, hogy a probléma nem kortárs, legfeljebb a vetületei változhatnak korról korra, és inkább a struktúra, egyfajta berendezkedés váltja ki. Mert ahol valaki hatalmat gyakorol, ott elnyomottak, alávetettek is vannak, ahol valaki pöffeszkedik és harsog, ott mások meghúzzák magukat, és befogják a szájukat. És a megélhetésről való gondoskodás mellett legfeljebb akadozó lendületű aknamunkára meg suttogásra telik az erejükből.Tovább
Fáy Miklós: A zárás előtti nyitás
(Vadim Repin és a Dohnányi Zenekar koncertje – Müpa, június 3.)
A nyitány maga a klasszikus „egy szódával elmegy” kategória, vagy mondhatni úgy is, ha Bernstein sztálinista lett volna, akkor talán ilyesmit ír, és akkor talán el is vezénylete volna, nyilván jobban, mint Hollerung a Dohnányi Zenekarral, de felfoghatjuk ezt a fair play egy érdekes esetének is. Nem nagy zene, de az előadás sem nagy, így aztán nem marad kétely az emberben, hogy valamit elmulasztott volna az elmúlt évtizedekben: ha eddig megvolt Colas Breugnon nélkül, akkor ezután is meglesz. Lehet mindenféle művészetikai kérdéseket feszegetni, hogy ha az előadó hisz a műben, akkor miért így játssza, ha nem hisz benne, akkor meg miért játssza egyáltalán, de talán ők sem ezért jöttek. Mi biztosan nem.Tovább
Grecsó Krisztián: Kifárasztottuk őket
(Eb a magyarok után, M4)
Képzeljük el, hogy a magyar vízilabda-válogatott az aktuális eb-n egy úgynevezett „halálcsoportba” kerül. Olaszok, Szerbek, Montenegró és mi (nyilván nem lehet ilyen, mert ott minket az „erős kalapból” sorsolnak, de azt meg, kérem szépen, el kellett érni; szóval azok mégiscsak sportolók…). Nade, az úgynevezett fiktív halálcsoport: nyitásképpen a szerbekkel partiban vagyunk, de az utolsó negyedben összeroppan a csapat, és három góllal elmennek az örök riválisok. Az olaszokkal és Montenegróval döntetlent játszunk, és simán kiesünk a csoportkörből. Hogy ezek után milyen lenne a magyar csapat sajtója. Mit mondana a párt sportlapja? Milyen önfeledt mélypontozás, léhűtőzés, senkiházizás menne?! Azok a játékosok nem állnának meg a lábukon.Tovább
Fuchs Lívia: Másképp
(Gustavo Ramirez Sansano: Recortes – Közép-Európa Táncszínház)
A KET ezzel szemben folyamatosan az új hangot, a kísérletező alkotókat fürkészte, s nekik kínált fel együttműködési lehetőséget – Duda Évától Gergye Krisztiánig, Hámor Józseftől Réti Annáig, Pataky Kláritól Simkó Beatrixig, Mészáros Mátétól Góbi Ritáig. A társulat kortárstánc-koncepciójába (és korlátozott anyagi kereteibe) a hazaiak mellett időről időre külföldi koreográfusok meghívása is belefér. A spanyol Gustavo Ramírez Sansanót nem a KET vezetése fedezte fel „számunkra”, hiszen a spanyol koreográfus már 2008-ban komponált egy feledhető darabot (Gaudí) a Győri Balett részére, majd a Budapest Balett és a Badora Társulat is átvette a koreográfiáit.Tovább
Károlyi Csaba: Fülbemászók
Szvoren Edina: Mondatok a csodálkozásról. Magvető Könyvkiadó, Budapest, 2021, 250 oldal, 3499 Ft
Az extrém Vejnštejn-hatással szemben, melynek jelentését nem lelem, az Ohrwurm-jegyzetek kifejezésben semmi rejtélyes nincs: a német szó jelentése fülbemászó (például zene). Szó szerint fülkukac (semmi rovar). És bizony az Ohrwurm-jegyzetek új színt hoznak a Szvoren-novellisztikában. Kicentizett, pontos, fegyelmezett írások ezek, itt minden dekára annyi, amennyinek lennie kell. Egyik kedvencem a (kék, zöld és sárga), amiből egy mukkot nem értek, de gyönyörűen szól. Ami igazán érthetetlen, azt tulajdonképpen nagyon is értjük. Ahogyan értjük a vakokat a libegőn, érezzük a lópánikot, látjuk a morzsás fekete karaktercipőt, bólogatunk rá, hogy rossz az íze a kútnak, de jó a szaga, aha.
Szvoren Edina eddig is kiváló író volt, de az Ohrwurm-jegyzeteken most aztán igazán erősen elcsodálkoztam. Betették a bogarat a fülembe.Tovább
A HÉT KÖNYVEI
A könyvújdonságokat az Írók Boltjának (Budapest VI., Andrássy út 45.) segítségével adjuk közre. A listát összeállította: Négyesi Móni. A könyvek 10% kedvezménnyel megrendelhetők az irokboltja.hu weboldalon.Tovább
Gajdó Ágnes: Ex libris
Wéber Anikó: Az ellenállók vezére
Mészöly Ágnes: A királyné violája
Huszti Gergely: Mesteralvók viadala
Navigátor 3.
Pál Monika: Történelmi tükörkép
Gábor György: A történelem tekintete. Emlékezet és tanúság. Typotex Kiadó, Budapest, 2021, 500 oldal, 5900 Ft
A korábbi művekben már felsejlett az a fordulat, amely során a vallástörténész-filozófus érdeklődésének tárgya új irányt vett. Immár bizonyos, hogy a művészetelmélet, a művészetfilozófia, az esztétika terrénumára tévedés nem bizonyult röpke kirándulásnak, mint ahogy az ókori-középkori történelem iránti sok évtizedes érdeklődés mellett a történész a historiográfia, az emlékezetkultúra, emlékezetpolitika felé fordulása sem maradt kizárólag a holokauszt-tematika keretein belül.Tovább
– harmadszorra
(Magyar Párizs III., Makláry Galéria)Tovább
Stőhr Lóránt: Túl a szivárványon
(Bakony Alexa: Tobi színei)
Bakony Alexa író-rendező eredeti alkotói ötlete, hogy transzszexuális főszereplőjét családja megélésének és vívódásainak tükrében vizsgálja, s ezzel számos drámai konfliktust követ végig párhuzamosan a közel másfél órás dokumentumfilmben. Először is Tobi belső küzdelmét, hogy ki ő, miként érzi magát legjobban a bőrében.Tovább
Csengery Kristóf: Liszt arcai
(Benjamin Grosvenor: Liszt. Decca)
Hogyan viszonyuljon ehhez a zavarba ejtő heterogeneitáshoz a zongoraművész, amikor Liszt-lemezt készít? Hogyan válogasson? Amilyen sokféle az életmű, olyan sokféle műsorszerkesztési elv lehetséges. Szembe is lehet szegülni a szédítő változatosság alapélményével, éppen az ellenkező tartalmú tulajdonságra: az egységre koncentrálva. Menedéket kínálhat a gyűjteményes kiadványok koncepciója: lehet lemezt összeállítani Liszt kései darabjaiból, lehet minden mást mellőzve a rapszódiákra összpontosítani, lehet hiánytalanul lemezre játszani a teljes Années de pèlerinage-t vagy az összes Transzcendens etűdöt, és lehet kizárólag operaparafrázisokból készíteni CD-t. Valamennyi döntés létjogosult, de azért van abban valami magasrendűen izgalmas, ha egy zongoraművész úgy állít össze antológialemezt Liszt műveiből, hogy a válogatás a sokarcúságra, a hangütések, formák, terjedelmek, műfajok és faktúrák gazdag skálájára hívja fel a figyelmet.Tovább
Molnár Zsófia: Rock-and-roll és szex
(Mefisztó, Átrium, június 27.)
Urbán András rendezésének tagadhatatlanul van aktuális tartalma – legfőképpen társadalmi, amibe természetesen a szakma is vastagon beletartozik –, a kiindulópont viszont inkább arra hívja fel a figyelmet, hogy a probléma nem kortárs, legfeljebb a vetületei változhatnak korról korra, és inkább a struktúra, egyfajta berendezkedés váltja ki. Mert ahol valaki hatalmat gyakorol, ott elnyomottak, alávetettek is vannak, ahol valaki pöffeszkedik és harsog, ott mások meghúzzák magukat, és befogják a szájukat. És a megélhetésről való gondoskodás mellett legfeljebb akadozó lendületű aknamunkára meg suttogásra telik az erejükből.Tovább
Fáy Miklós: A zárás előtti nyitás
(Vadim Repin és a Dohnányi Zenekar koncertje – Müpa, június 3.)
A nyitány maga a klasszikus „egy szódával elmegy” kategória, vagy mondhatni úgy is, ha Bernstein sztálinista lett volna, akkor talán ilyesmit ír, és akkor talán el is vezénylete volna, nyilván jobban, mint Hollerung a Dohnányi Zenekarral, de felfoghatjuk ezt a fair play egy érdekes esetének is. Nem nagy zene, de az előadás sem nagy, így aztán nem marad kétely az emberben, hogy valamit elmulasztott volna az elmúlt évtizedekben: ha eddig megvolt Colas Breugnon nélkül, akkor ezután is meglesz. Lehet mindenféle művészetikai kérdéseket feszegetni, hogy ha az előadó hisz a műben, akkor miért így játssza, ha nem hisz benne, akkor meg miért játssza egyáltalán, de talán ők sem ezért jöttek. Mi biztosan nem.Tovább
Grecsó Krisztián: Kifárasztottuk őket
(Eb a magyarok után, M4)
Képzeljük el, hogy a magyar vízilabda-válogatott az aktuális eb-n egy úgynevezett „halálcsoportba” kerül. Olaszok, Szerbek, Montenegró és mi (nyilván nem lehet ilyen, mert ott minket az „erős kalapból” sorsolnak, de azt meg, kérem szépen, el kellett érni; szóval azok mégiscsak sportolók…). Nade, az úgynevezett fiktív halálcsoport: nyitásképpen a szerbekkel partiban vagyunk, de az utolsó negyedben összeroppan a csapat, és három góllal elmennek az örök riválisok. Az olaszokkal és Montenegróval döntetlent játszunk, és simán kiesünk a csoportkörből. Hogy ezek után milyen lenne a magyar csapat sajtója. Mit mondana a párt sportlapja? Milyen önfeledt mélypontozás, léhűtőzés, senkiházizás menne?! Azok a játékosok nem állnának meg a lábukon.Tovább
Fuchs Lívia: Másképp
(Gustavo Ramirez Sansano: Recortes – Közép-Európa Táncszínház)
A KET ezzel szemben folyamatosan az új hangot, a kísérletező alkotókat fürkészte, s nekik kínált fel együttműködési lehetőséget – Duda Évától Gergye Krisztiánig, Hámor Józseftől Réti Annáig, Pataky Kláritól Simkó Beatrixig, Mészáros Mátétól Góbi Ritáig. A társulat kortárstánc-koncepciójába (és korlátozott anyagi kereteibe) a hazaiak mellett időről időre külföldi koreográfusok meghívása is belefér. A spanyol Gustavo Ramírez Sansanót nem a KET vezetése fedezte fel „számunkra”, hiszen a spanyol koreográfus már 2008-ban komponált egy feledhető darabot (Gaudí) a Győri Balett részére, majd a Budapest Balett és a Badora Társulat is átvette a koreográfiáit.Tovább
Károlyi Csaba: Fülbemászók
Szvoren Edina: Mondatok a csodálkozásról. Magvető Könyvkiadó, Budapest, 2021, 250 oldal, 3499 Ft
Az extrém Vejnštejn-hatással szemben, melynek jelentését nem lelem, az Ohrwurm-jegyzetek kifejezésben semmi rejtélyes nincs: a német szó jelentése fülbemászó (például zene). Szó szerint fülkukac (semmi rovar). És bizony az Ohrwurm-jegyzetek új színt hoznak a Szvoren-novellisztikában. Kicentizett, pontos, fegyelmezett írások ezek, itt minden dekára annyi, amennyinek lennie kell. Egyik kedvencem a (kék, zöld és sárga), amiből egy mukkot nem értek, de gyönyörűen szól. Ami igazán érthetetlen, azt tulajdonképpen nagyon is értjük. Ahogyan értjük a vakokat a libegőn, érezzük a lópánikot, látjuk a morzsás fekete karaktercipőt, bólogatunk rá, hogy rossz az íze a kútnak, de jó a szaga, aha.
Szvoren Edina eddig is kiváló író volt, de az Ohrwurm-jegyzeteken most aztán igazán erősen elcsodálkoztam. Betették a bogarat a fülembe.Tovább
A HÉT KÖNYVEI
A könyvújdonságokat az Írók Boltjának (Budapest VI., Andrássy út 45.) segítségével adjuk közre. A listát összeállította: Négyesi Móni. A könyvek 10% kedvezménnyel megrendelhetők az irokboltja.hu weboldalon.Tovább
Gajdó Ágnes: Ex libris
Wéber Anikó: Az ellenállók vezére
Mészöly Ágnes: A királyné violája
Huszti Gergely: Mesteralvók viadala
Navigátor 3.
Pál Monika: Történelmi tükörkép
Gábor György: A történelem tekintete. Emlékezet és tanúság. Typotex Kiadó, Budapest, 2021, 500 oldal, 5900 Ft
A korábbi művekben már felsejlett az a fordulat, amely során a vallástörténész-filozófus érdeklődésének tárgya új irányt vett. Immár bizonyos, hogy a művészetelmélet, a művészetfilozófia, az esztétika terrénumára tévedés nem bizonyult röpke kirándulásnak, mint ahogy az ókori-középkori történelem iránti sok évtizedes érdeklődés mellett a történész a historiográfia, az emlékezetkultúra, emlékezetpolitika felé fordulása sem maradt kizárólag a holokauszt-tematika keretein belül.Tovább
Csillag István: KudarcOrszág
Gegesy Ferenc: Kádártól Orbánig. A puha diktatúrától a demokratúráig – 50 év, ahogyan én átéltem. Kalligram Kiadó, Budapest, 2021, 376 oldal, 3990 Ft
Gegesy nem tudományos dolgozatot írt, jóllehet az okadatolás, az alkalmazott apparátus megtévesztő, hanem a számvitelből ismert tartozik/követel akasztófát alkalmazva sorolja fel az ország mindenkori vezetőinek tartozásait, az ország népének a követeléseit. Talán nem véletlen, hogy az euro-zóna pénzügyminisztereinek tanácsát több, mint egy évtizedig vezető valahai luxemburgi miniszterelnök, később az Európai Unió elnöke, Juncker így beszélt a gazdasági nehézségekről: „Mindannyian tudjuk, hogy mit kellene tennünk. Csak azt nem tudjuk, hogyan, miként fognak minket újraválasztani, ha már megtettük, amit kell.” Sajnos, a gazdaságpolitika sem csupán számvitel.Tovább
Haskó László: Szépség és rettenet
Flautner Lajos: Lagúnák gyermekei. Velencei festők regényes történetei. IAT Kiadó, Budapest, 2021, 262 oldal, 3990 Ft
A szépség és a rettenet – a dolgok természetét ismerve – elkerülhetetlenül összeütközik. Veronesét beidézi az inkvizíció, amiért Utolsó vacsora című festményén Krisztussal együtt szerepeltetett arra méltatlan figurákat. Veronese megkéri Tizianót, hogy tanúskodjon mellette, aki a politika pimaszságán felháborodva természetesen kiáll Veronese és (kiváltképpen) a művészet szabadsága mellett. A tárgyalást a Tízek Tanácsa termében tartják, amelynek falait Tiziano és Veronese képei ékesítik. Ez azonban nem befolyásolja az inkvizítorokat, illetve csak annyira, hogy – szerintük – enyhe ítéletet hozzanak. A szokásos kínzások helyett arra ítélik Veronesét, hogy fesse át a képét, ami számára a kínzásnál is rosszabb. Szerencsére – emberi alakot öltve – megérkezik a „Deus ex machina”, vagyis a happy end. Lesbia és Lorenzo is egymáséi lesznek és az Utolsó vacsora is átfestetlen marad. Meg lehet nézni! Érdemes.Tovább
Radnóti Sándor: A zsidókról
Az ÉS könyve júliusban – Hargittai István: Jeremiás nyomában. Beszélgetések Komoróczy Gézával. Magvető Könyvkiadó, Tények és tanúk, Budapest, 2021, 728 oldal, 5999 Ft
Azt nem tudom, hogy a magyar zsidóság hányadrésze olvadt be abban az értelemben, hogy mára elfelejtődött vagy anekdotikus családi érdekességgé vált eredete, de azt tapasztalom, hogy ilyen változás négy-öt, vagy még több nemzedék erőfeszítései ellenére sem következett be az értelmiség, az elit és a polgárság nagy részében. Vagy amennyiben bekövetkezett saját öntudatuk szerint, csalatkoztak. (Ennek döntő oka, vagy inkább rettenetes tünete a vészkorszak jogfosztása és tömeggyilkossága volt.)
Komoróczy fontos állítása az asszimiláció sikertelensége. Tennék azonban egy ellenvetést, elfogadva a tézist. Ez pedig az, hogy százötven év alatt az asszimilációra törekvés is erős hagyománnyá vált, amelyet nem lehet figyelmen kívül hagyni. Hiszen az említett érzékenység a magyar és a zsidó megkülönböztetése iránt is ebben a hagyományban gyökeredzik!
Ebből és nem valami politikai széljárásból vezethető le György Péter és Komoróczy Géza vitája (még inkább éles ellentéte), amelyet a könyvben Komoróczy részletesen kibont.
Gegesy Ferenc: Kádártól Orbánig. A puha diktatúrától a demokratúráig – 50 év, ahogyan én átéltem. Kalligram Kiadó, Budapest, 2021, 376 oldal, 3990 Ft
Gegesy nem tudományos dolgozatot írt, jóllehet az okadatolás, az alkalmazott apparátus megtévesztő, hanem a számvitelből ismert tartozik/követel akasztófát alkalmazva sorolja fel az ország mindenkori vezetőinek tartozásait, az ország népének a követeléseit. Talán nem véletlen, hogy az euro-zóna pénzügyminisztereinek tanácsát több, mint egy évtizedig vezető valahai luxemburgi miniszterelnök, később az Európai Unió elnöke, Juncker így beszélt a gazdasági nehézségekről: „Mindannyian tudjuk, hogy mit kellene tennünk. Csak azt nem tudjuk, hogyan, miként fognak minket újraválasztani, ha már megtettük, amit kell.” Sajnos, a gazdaságpolitika sem csupán számvitel.Tovább
Haskó László: Szépség és rettenet
Flautner Lajos: Lagúnák gyermekei. Velencei festők regényes történetei. IAT Kiadó, Budapest, 2021, 262 oldal, 3990 Ft
A szépség és a rettenet – a dolgok természetét ismerve – elkerülhetetlenül összeütközik. Veronesét beidézi az inkvizíció, amiért Utolsó vacsora című festményén Krisztussal együtt szerepeltetett arra méltatlan figurákat. Veronese megkéri Tizianót, hogy tanúskodjon mellette, aki a politika pimaszságán felháborodva természetesen kiáll Veronese és (kiváltképpen) a művészet szabadsága mellett. A tárgyalást a Tízek Tanácsa termében tartják, amelynek falait Tiziano és Veronese képei ékesítik. Ez azonban nem befolyásolja az inkvizítorokat, illetve csak annyira, hogy – szerintük – enyhe ítéletet hozzanak. A szokásos kínzások helyett arra ítélik Veronesét, hogy fesse át a képét, ami számára a kínzásnál is rosszabb. Szerencsére – emberi alakot öltve – megérkezik a „Deus ex machina”, vagyis a happy end. Lesbia és Lorenzo is egymáséi lesznek és az Utolsó vacsora is átfestetlen marad. Meg lehet nézni! Érdemes.Tovább
Radnóti Sándor: A zsidókról
Az ÉS könyve júliusban – Hargittai István: Jeremiás nyomában. Beszélgetések Komoróczy Gézával. Magvető Könyvkiadó, Tények és tanúk, Budapest, 2021, 728 oldal, 5999 Ft
Azt nem tudom, hogy a magyar zsidóság hányadrésze olvadt be abban az értelemben, hogy mára elfelejtődött vagy anekdotikus családi érdekességgé vált eredete, de azt tapasztalom, hogy ilyen változás négy-öt, vagy még több nemzedék erőfeszítései ellenére sem következett be az értelmiség, az elit és a polgárság nagy részében. Vagy amennyiben bekövetkezett saját öntudatuk szerint, csalatkoztak. (Ennek döntő oka, vagy inkább rettenetes tünete a vészkorszak jogfosztása és tömeggyilkossága volt.)
Komoróczy fontos állítása az asszimiláció sikertelensége. Tennék azonban egy ellenvetést, elfogadva a tézist. Ez pedig az, hogy százötven év alatt az asszimilációra törekvés is erős hagyománnyá vált, amelyet nem lehet figyelmen kívül hagyni. Hiszen az említett érzékenység a magyar és a zsidó megkülönböztetése iránt is ebben a hagyományban gyökeredzik!
Ebből és nem valami politikai széljárásból vezethető le György Péter és Komoróczy Géza vitája (még inkább éles ellentéte), amelyet a könyvben Komoróczy részletesen kibont.
I R O D A L O M
Büki Flóra: Az udvar szabálya
Purosz Leonidasz: A pálya
Szív Ernő: Szőke
Az első alkalommal, éppen huszonöt éve, egymásnak koccantak a pult előtt, azt hitte a recepciós, összetartoznak, úgy is regisztrálta be őket, nem kérdezősködött, ők meg belementek a játékba, együtt lifteztek föl, ugyanaz a szoba, és odafönt Szőke leült az ágyra. Ez... ez most mi. Te tudod, hogy ez most mi? És hogy van egy gyereke. Nem baj, neki is van. De hogy ők mit akarnak? Nem tudja, mondta, és tényleg nem tudta, hát nem volt eltervezve, ebben a magától értetődő, jóllehet mégis képtelen helyzetben, mert más az, hogy mit éreztek tizennyolc évesen, de hogy ez most így jöjjön elő, ilyen gátlástalanul és őszintén, csöppnyi szemérem nélkül, csak mert ilyenkor már van kis szégyenkezés, hogy megereszkedett, hogy petyhüdt, hogy úszógumi, hogy nehezebb és hogy savanyú vagyok. Lettem. Hát ez tényleg fölfoghatatlan volt. Nem volt semmi szabadkozás. Te most fogod a mellem? Tényleg? Együtt mentek le a már nekiveselkedett, enyhén spicces többiekhez, kézen fogva.
Mit röhögsz, hülye.
Inkább töltsél, Karcsi.Tovább
Vörös Anna: Menni, menni, menni
Az utolsó, csónakban megtett méterekre nem is emlékszem. A partra sem, hogy hogy nézhetett ki onnét. Még arra sem tudok visszaemlékezni, mikor láttam meg először a partot, vagy hogy amikor belehasított a fájdalom a hasamba, az az éhség vagy inkább már a felvillanó remény volt-e, hogy mégis van esély a túlélésre. Azt hiszem, már nem is érdekelt. Nem számított, hogy merre haladunk, hogy haladunk-e egyáltalán bármerre is. Addigra már elültek az olyan viharok, amik úgy tépik szét az ember mellkasát, mint a szél a végképp elázott vitorlavásznat, és csak egyszerűen, puhán evickélt a csónak a talán derékig sem érő vízben, majd mint valami sérült tengeri szörnyet, mosták ki a hullámok a partra. Alig éreztem a rántást, ahogy a csónak megfeneklett. Nem is mozdultunk, el sem hittük, hogy vége van.Tovább
Becsy András: Elölről
Hogy is lettem ilyen? Hogy fajulhattak el a dolgok idáig?
Online vagyok. Már három hónapja. A szobából néha átsétálok az ebédlőn át a konyhába, aztán vissza, miközben Kati dolgozik, kirepül reggel, és csak öt felé tér haza. Hétköznapi történeteket hoz, nem sokat, csak annyit, amennyi egy hétköznapba belefér. Mégis egy kis levegő. Mohón kérdezem, hogy hol volt, kivel mit beszélt, van-e valamilyen pletyka. És persze van. Amióta elkezdődött az online, azóta érdekesebbnél érdekesebb hétköznapi történeteket mesél mindennap.
Amióta elkezdődött. Még tavaly. Tavaly, ami sok mindent ellopott tőlem. Például ellopta az egyik barátomat, aki egykor tanárom volt. Ötvenhét évesen. Sok Guinnesst ittunk, és főképp szép dolgokról beszélgettünk. Utoljára Kati beszélt vele. Azt mondta, hogy nem fél a haláltól, tulajdonképpen már megcsinált mindent, amit meg akart csinálni. Elengedte az életösztönt, és ez nem jó, ha az ember él.
Fiamtól ellopta a gimnázium egyik évét.Tovább
Molnár Lajos: Évike férje
Ilyen peches vagyok! Évikét nem érdekelte a kert. Tavasszal mindig együtt veteményeztünk, ígérte, hogy majd a kapálásban is segít. De az mindig elmaradt. Egyedül kapáltam a nagy kertet.
Évike jól itt hagyott, igaz? Majd negyven évet éltünk együtt, felneveltünk két gyereket. Már három unokánk van, útban a negyedik. Hogy lehet az, hogy két ember szereti egymást, aztán egyszer csak... Hogy is mondjam? Idegenné válnak, talán ez a jó kifejezés... idegenné válnak. Érted ezt?Tovább
Köves Gábor: Off the record
Mindkét dologban igaza lett. A kávé elfogyott, és az ügynöke nem engedett. Az új regény elkészült, a Clevelandi szonáta már csak megjelenésre várt, az ügynöke pedig azzal fenyegetőzött, hogy ha most sem hajlandó megszólalni, ő isten bizony leveti magát a Brooklyn-hídról, utána pedig még fel is mond, és átmegy a konkurenciához feltörekvő thriller-gyárosokat képviselni. 700 ezer nyomorult példány! Tudta, hogy engednie kell, de azért nem adta könnyen magát. Minden kifogást bevetett, ami csak az eszébe jutott, egy hirtelen jött európai rokonlátogatástól a munkában meggyengült idegeiig, de semmi sem használt.Tovább
Büki Flóra: Aranyásó
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.