2021. május 11., kedd

POSZTMODERN DÍSZLETEK ÉS A TÖRTÉNELEM KIÁRUSÍTÁSA – AMI A VÁRVITÁBÓL KIMARADT

MÉRCE
Szerző: SUDÁR ORSOLYA
2021.05.11.


El kell gondolnunk, hogy ha egyszer kormányváltás lesz, akkor is állni fog a Lovarda, feltehetőleg az újraépített neogótikus Pénzügyminisztérium is, és ha 2022-ben még a Fidesz nyer, akkor a gigantikus méretű József Főhercegi Palota is. A logisztikai és infrastrukturális akadályok mellett fel kell készülni arra is, hogy mondani kell valamit ezeknek az épületeknek a funkciójáról, történelmi beágyazottságáról.

Az esetlegesen új hatalom olyat fog megörökölni, amit se újrakeretezni, se ledózerolni nem lenne könnyű feladat. Ezért fontos jelen idejű kihívás megérteni azokat a valós dilemmákat, amik a Hauszmann Program és a Liget projekt mögött húzódnak.

A számos dilemma közül itt kiemelnék párat: az újraépítések viszonyát a történelemhez és az erről folyó diskurzust; a díszletépítés posztmodern jellegét; illetve a posztmodernitásában nagyon is legitim rekonstrukciós projekt politikai-gazdaságtani üzenetét.

A Telex hasábjain kibontakozott szakmai vita régóta elfojtott érzéseket hozott a felszínre, és végre a Vár főépítésze, Potzner Ferenc is hozzászólt az eddig nagyrészt ellenzékies szakmai berkekben zajló diskurzushoz. Rengeteg fontos érv hangzik el a Vár ilyen, vagy olyan felújítása mellett, az 50-es évek átépítéseivel kapcsolatban. Ugyanígy, hosszú gondolatmeneteket lehet olvasni a Vár logisztikai befogadóképességéről és az infrastruktúra hiányáról, vagy épp az épületreplikák helyéről a városszövetben. Mégis, úgy érzi az ember, hogy igazából nem derült ki, miért fontos, egyáltalán fontos-e a vár kérdése...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.