Szerző: HANULA ZSOLT
2021.05.27.
A facebookos hirdetések világa sokáig volt a világ leghatékonyabban működő manipulációs gépezete, és egyfajta modern vadnyugat, ahol boldog-boldogtalan olyan politikai témájú megjelenést vehetett, amilyet csak akart, a pénznek nem volt szaga, a hirdetőnek felelőssége, a Facebooknak fenntartásai. A 2016-os amerikai elnökválasztás körüli botrányok, az orosz beavatkozás (aminek aktív eszköze volt a facebookos hirdetések szórása is) után megváltoztak a dolgok, Mark Zuckerberg transzparenciát hirdetett.
Ma már nem annyira egyszerű anonim módon politikai hirdetést, szponzorált posztokat venni a közösségi oldalon, és egy hatalmas, szabadon böngészhető – bár azért kicsit eldugott – adatbázisban bárki utánanézhet a politikai-közéleti témájú hirdetések hátterének. Mi is ezt fogjuk tenni most, ha valaki mélyebben is elmerülne az adatok között, erre tessék.
A Facebook Ad Library magyar adatbázisa 2019 április 15. óta létezik, vagyis a 2018-as választások előtti migránsozós őrület ebben nincs dokumentálva, de a 2019-es önkormányzati választási kampány, és az azóta történtek (különös tekintettel az elmúlt pár hét eseményeire) már elég részletesen.
Az adatbázisba azóta 162 389 szponzorált poszt került be, amikért összesen közel kétmilliárd, pontosan 1 930 022 502 forintot fizettek a megrendelők.
Első körben lássuk, melyik magyar Facebook-oldalak posztjait reklámozták az elmúlt két évben a legtöbb pénzért:...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.